שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים סא – שיעור דף יומי

 להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת זבחים לחץ כאן

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

(סא: 4+ עד סב. שורה 2 ברחבות).

הקדמה (משנה קיב:) היו 5 שלבים של המשכן/מקדש:

1.      במדבר (40) – עם ארון

2.      בגלגל (14) – ללא ארון (במה גדולה).

3.      שילה (369) – עם ארון.

4.      נב וגבעון (57) – ללא ארון (במה גדולה).

5.      המקדש בירושלים – עם ארון.

המזבח של משה היה עץ מצופה נחושת וחלול, ומילאו אותו באדמה. בגלגל עדיין השתמשו במזבח של משה, במקדש ברור שבנו מזבח חדש (כמו שראינו בדף נט). מה לגבי המשכנות?

א. המזבח במשכנות כשנכנסו לארץ

רב הונא-רב: המזבח במשכנות היו מזבח אבנים.

מקור בברייתא: שלושה פסוקים שמוזכר בהם "אבנים" ביחס למזבח – שילה, נב וגבעון והמקדש.

וקשה – ברייתא: האש שירדה משמיים לזבח של משה לא ירדה משם עד שעברה למזבח של שלמה, משמע שעדיין השתמשו בשל משה!

תשובות:

1.      כר' נתן – אכן השתמשו במזבח של משה, אלא שמילאוהו באבנים במקום באדמה (שפת אמת).

2.      רב נחמן בי"צ – היו שתי מזבחות במשכן, שם אדמה של משה וגם חדש,

והאש משמיים: או שהייתה על של משה ושלחה גיצים לחדש, או שלפעמים הייתה בשל משה ולעמים בחדש.

(סא: שליש תחתון)

ב. המזבח בבית ראשון ושני

A. גודל המזבח

ר' יוסי במסכת מידות: בבית ראשון היה 28 (ביסוד), בבית שני 32 (את ההוספה עשו בצד דרום ומערב).

למה הוסיפו?

1.      רב יוסף בהתחלה – כי לא היה מקום.

איך לא היה מקום? הרי בבית ראשון היו יותר אנשים מבבית שני?

a.       בבית ראשון האש משמיים סייעה לשרוף, ולכן היה צריך פחות אש ופחות מקום.

b.      (סב. 1+) גם בבית שני לא היה מקום, אבל לא ידעו עד כמה ניתן להרחיב.

 

איך ידעו יותר מבית ראשון?

                            i. נבואה.

וקשה – הרי גם דוד התנבא על בית ראשון ומסר לשלמה (דברי הימים – הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל").

(אמנם בסעיף הבא הגמרא מביאה דעות ששוב חוזרות על זה שהיו להם נביאים שיגלו להם גם את המידות).

                            ii. דרשה
על פסוק בדברי הימים – "ויאמר דוד זה הוא בית ה'… וזה מזבח לעולה" – ודרשו: כמו שההיכל הוא 60 אמה, כך גם המזבח יכול להיות 60 אמה (בבית ראשון לא דרשו כך את הפסוק).

2.      רבין – ר"ש בן פזי: בשביל שהקרן הדרום מערבית תהיה בדיוק מעל השיתים (בור באדמה), וכך היין/מים לא יזלו על קיר המזבח ויכנסו לשיתים, אלא יעברו בתוך המזבח עצמו ישירות לשיתים.

מקור:

בבית ראשון: "מזבח אדמה" – שיהיה אטום באדמה.

בבית שני: ש"שתיית" המזבח צריכה להיות כמו "האכילה" שלו – בתוכו ולא על הצד.

ואת מזבח אדמה" הם דרשו שהכוונה שיבנו אותו ישירות על האדמה ולא מעל קשתות או מחילות.

B. מיקום המזבח

איך ידעו את מיקום המזבח? בנס/נבואה:

1.      ר' אלעזר – ראו ברוח הקודש מזבח בנוי ומיכאל השר הגדול מקריב עליו.

2.      רי"צ נפחא – ראו את אפרו של (האיל של) עקידת יצחק.

3.      רבי שמאול בר נחמני – באותו מקום לא היה ריח של קטורת אלא של איברים

(מהרש"א – היה נס שהריחו, כאילו הבית בנוי. ואולי יש לפרש שהריח פשוט נשאר?).

4.      רבה בב"ח-רי"ח – שלושה נביאים (חגי זכריה ומלאכי) עלו וגילו להם: מיקום המזבח, גודלו, ושמקריבים אף על פי שאין בית, כלומר מספיק שיבנו מזבח ויתחילו להקריב.

(הברייתא מוסיפה עדות נוספת שהתורה תיכתב אשורית).

         

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.