שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת סוטה דף יח

לעילוי נשמת רוג'ה (roger) שבתאי בן פולין ז"ל

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוטה לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול השיעור לחץ כאן

סיכום הדף היומי סוטה דף יח

(יח. 5+ עד יט. בסיום הפרק)

חלק א – שאלות של על הכתיבה והמחיקה והשתייה

  1. בעי רבא: האם צריך "לשמה" במחיקה ובמים?

ושאול ב3 שלבים:
A. כתב 2 מגילות ל2 סוטות ומחק לכוס אחת?

האם צריך מחיקה לשמה  – לשם סוטה אחת ספציפית?

  1. B. את"ל שצריך,
    האם מחק ב2 כוסות, ואז ערבב?
    האם העיקר שהמחיקה היתה לשמה, או שצריך שגם בסופו של דבר המים יהיו רק שלה?
  2. C. את"ל שצריך,
    האם יכול למחוק בנפרד, לערבב, ואז להפריד ל2 כוסות –
    האם מספיק שכרגע אלו רק מים עבורה ("ברירה"),
    או שצריך דווקא את המים המקוריים שלה?

תיקו.

  1. בעי רבא: שתתה ע"י סיב (קש)? האם דרך שתייה בכך? תיקו.
  2. בעי רב אשי: נשפכו חלק מהמים ושתתה רק את מה שנשאר? תיקו.

(יח. שליש תחתון)

חלק ב – למה יש שתי השבועות?

הפסוקים (במדבר פרק ה):

יט – וְהִשְׁבִּיעַ אֹתָהּ הַכֹּהֵן וְאָמַר אֶל־הָאִשָּׁה אִם־לֹא שָׁכַב אִישׁ אֹתָךְ וְאִם־לֹא שָׂטִית טֻמְאָה תַּחַת אִישֵׁךְ הִנָּקִי מִמֵּי הַמָּרִים הַמְאָרְרִים הָאֵלֶּה׃

כ – וְאַתְּ כִּי שָׂטִית תַּחַת אִישֵׁךְ וְכִי נִטְמֵאת וַיִּתֵּן אִישׁ בָּךְ אֶת־שְׁכׇבְתּוֹ מִבַּלְעֲדֵי אִישֵׁךְ׃

כא – וְהִשְׁבִּיעַ הַכֹּהֵן אֶת־הָאִשָּׁה בִּשְׁבֻעַת הָאָלָה וְאָמַר הַכֹּהֵן לָאִשָּׁה יִתֵּן ה' אוֹתָךְ לְאָלָה וְלִשְׁבֻעָה בְּתוֹךְ עַמֵּךְ בְּתֵת ה' אֶת־יְרֵכֵךְ נֹפֶלֶת וְאֶת־בִּטְנֵךְ צָבָה׃

כב – וּבָאוּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים הָאֵלֶּה בְּמֵעַיִךְ לַצְבּוֹת בֶּטֶן וְלַנְפִּל יָרֵךְ וְאָמְרָה הָאִשָּׁה אָמֵן  אָמֵן׃

כד – וְהִשְׁקָה אֶת־הָאִשָּׁה אֶת־מֵי הַמָּרִים הַמְאָרְרִים

 

תשובות:

  1. ר' זירא-רב – אחת לפני השתייה ואחת אחרי.

דוחה רבא – שתי השבועות כתובות לפני השתייה.

  1. רבא – אחת שבועה, ואחת שבועת האלה.

מה זה שבועת אלה? שבועה בתוספת איום של (ירכך נופלת וכו') –

  1. רב עמרם-רב – משביעני עליך שלא נטמאת, שאם נטמאת יבואו ביך.

דוחה רבא – לפי זה השבועה רק על "שלא נטמאת" ולא על האלה (באלה הוא רק מסביר שזה מה שיקרה, אבל זה לא כלול בשבועה).

  1. רבא – משביעני עליך שאם נטמאת יבואו ביך

דוחה רב אשי – לפי זה השבועה רק על האלה, ולא על "שלא נטמאת".

  1. אלא רב אשי משלב: משביעני עליך שלא נטמאת, ואם נטמאת יבואו ביך

(כאן השבועה גם על ה"לא נטמאת" וכם על "ואם נטמאת יבואו ביך").

 

(יח. משנה למטה)

חלק ג – משנה: "וְאָמְרָה הָאִשָּׁה אָמֵן  אָמֵן" – על מה שני אמנים?

  1. אמן על השבועה
  2. אמן על האלה
  3. וגם אמן על גלגולי שבועה נוספים (והכהן אומר אותם בפירוש):

ת"ק – רק על העבר –

שלא זינתה גם עם איש אחר (איש כזה שאם זינתה איתו נאסרת)

ושלא זינתה גם באירוסין (אפילו שבאירוסין אין בכלל דין מי סוטה)

וכשהיתה שומרת יבם (אפילו שזה רק לאו, אבל רק בהנחה שזנות כזו אוסרת אותה)

ר"מ – גם על העתיד – אמן שלא אטמא בעתיד (!)

אבל הכל שווים – שלא משביע על תקופות בהן לא תאסר

  1. לפני שהתארסו
  2. או אחרי שיתגרשו (גם לר"מ),
  3. או אם היה נשוי לה פעמיים – לא מתנה על תקופת הגירושין שבאמצע (בין בעבר, ולפי ר"מ – גם בעתיד (לפי הגמרא)), (אפילו שזה מישהו שהוא קינא לה בנישואין הראשונים).

 

גמרא –

א. במשנה עולה ששומרת יבם שזינתה נאסרת לאחים

כי אחרת – היבם לא היה יכול להשביע אותה על אותה תקופה.
אך זה מפתיע – הרי האיסור של שומרת יבם הוא רק לאו.
לפי מי זה?

רב המנונא – גם לפי חכמים

ואכן יש כאן חידוש: שאפילו שזה רק לאו, נאסרת.

במערבא – לפי חכמים לא נאסרת

ורק לר"ע נאסרת (והמשנה בקטע זה כר"ע),
כי לר"ע אין קידושין תופסי גם בחייבי לאוין, מכאן שהוא (ורק הוא) רואה את זה כערווה, ולן לדעתו גם תאסר.

 

(יח: אמצע)

ב. בעי ר' ירמיה – האם משביע גם על נישואיו הקודמים איתה או נישואי אחיו?

תא שמע – כן! שהרי במקרה שאכן זינתה היתה נאסרת עליו.

 

ג. שיטת ר"מ – משביע גם על העתיד (שלא אטמא)

הסבר – אם תיטמא בעתיד –

זה לא שכבר עכשיו למפרע היא נענשת,
אלא אם תיטמא – אז בזמן הטומאה היא תענש.

 

ד. בעי רב אשי – האם לר"מ יכול להתנות גם על נישואין האחרונים (אם יגרשה ויחזור וישאנה)?

סברא: אמנם זה יאסור אותה בעתיד, אבל אלו נישואין נפרדים.

תא שמע שכן: ראינו במשנה שלא מתנה על על תקופת גירושין בין שני הנישואין – בין בעבר ובין בעתיד, אבל משמע שעל הנישואין אחרי שיחזיר אותה – אכן מתנה.

 

(יח: רבע תחתון)

 

 

 

חלק ד – האם משקים אישה פעמיים

 

בפסוקים:
זֹאת תּוֹרַת הַקְּנָאֹת אֲשֶׁר תִּשְׂטֶה אִשָּׁה תַּחַת אִישָׁהּ וְנִטְמָאָה,
"זאת" – לא, "קנאות" – כן.

 

דעות:

 

 

ת"קר"ירבנן
1 איש, 1 בועללאלאלא
1 איש, 2 בועליםכןלאלא
2 אנשים, 1 בועלכןכןלא
2 אנשים, 2 בועליםכןכןכן

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.