שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קיב

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(קיא: במשנה תחילת פרק ואלו קשרים עד קיג. במשנה)

חלק א – מלאכת קושר

א. השיטות:

שיטת רבנן – תלוי ב"מתקיים"

לפי רש"י – הכל תלוי בזמן שהקשר יתקיים:

  • זמן קצר (בו ביום, עד שבוע) – מותר.
  • זמן בינוני (שבוע עד חודש, או לא לעולם) – פטור אבל אסור.
  • ארוך (יותר מחודש, לעולם) – חייב. (ראשונים אחרים מחייבים רק אם זה גם קשר של אומן).

שיטת ר"מ – אם יכול להתיר ביד אחת – פטור.

בעי רב אחדוי – האם זה סימן לקשר מהודק, או סיבה? נפקא מינה לקשר לולאה.

 

ב. דוגמאות לשיטת רבנן

  1. 1.קשר הגמלים והספנים –
    הרצועה שמחוברת לגמל/ספינה – חייב
    (המשנה הראשונה).
    החבל שקושרים לאותה רצועה – פטור אבל אסור
    (הרישא של המשנה שנייה לפי הגמרא).
  2. 2.קשרים שמותרים (הסיפא במשנה השנייה) –
  3. a.מפתח חלוקה, אפילו שיש שני קשרים ואולי אחד לא תתיר.
  4. b.חוטי סבכה – אפילו שיכולה להוריד בלי להתיר.

(דילוג מ- קיב. 10+ עד קיב: 😎

  1. c.נודות יין, אפילו שיש פתח נוסף
  2. d.קדירה של בשר – אפילו שיש לו פתח נוסף.
  3. e.ר"א – קושר חבל בפתח הבהמה – אפילו שיש קשר משני הצדדים, ואולי אחד מהם יבטל שם (רב יוסף – הלכה כמותו, אביי – מי חולק?).

(חזרה אחורה ל- קיב. 10+)

  1. 3.סנדל ומנעל

במשנה – מותר. בברייתות – חייב, פטור, מותר. אלא שתלוי במה מדובר:

חייב – בקשר של היצרן,

פטור – בקשר של רצועות שנועד לזמן בינוני (במנעל – בדרבנן, בסנדל – קשירה רגילה)

מותר – בקשירה שפותחים בו ביום (במנעל – של בני מחוזא, בסנדל – סנדל של שני אנשים, כסיפור על רב יהודה).

 

(קיא. באמצע, נדלג מאמצע עמו דא לרבע התחתון)

חלק ב – סנדל שנפסק

[מבנה הסנדל –
בסוליה היו טבעות (תרסיות) שאליהן קושרים את הרצועות.
בנוסף בחלק האחרוי היו אוזניים, שלפי רש"י הן דיות להחזקת הסנדל כשלובשים אותו].

ברייתא – סנדל שהיה טמא, ואז:

נפסקו שתי התרסיות/אוזניים, כל הכף – טהור.

אם רוב הכף – נשאר טמא.
אם אחת מתוך שתיים –

אם הפנימית – נשאר טמא, כי יכול לתקן וזה לא מביישו.

אם החיצונית – ר"י – טהור (כי לא יתקן, כי זה מביישו), רבנן – טמא (יכול להפוך ולתקן).

 

א. חליצה

עולא-רי"ח – המחלוקת גם לגבי שבת, אך לא לחליצה.
נקדים שבחליצה צריכה לחלוץ לאח מרגל ימין, והמשנה מתירה לו לבוש שם את סנדל שמאל. לפי זה:
סברא א – לכאורה גם בנפסקה החיצונה אפשר להפוך וכשר,
מצד שני –סברא ב – אולי לא כשר, כי אפשר להפוך רק כשזה שמיש לייעוד המקורי שלו (רגל שמאל).

 

האפשרויות:

לא לחליצה

תגובה

לגבי רבנן

לא נחשב כלי

דחייה – והרי המשנה ביבמות מתירה! (סברא א)

לגבי ר"י

לחליצה כשר

דחייה – סברא ב.

המסקנה – לגבי ר"י

וכן לחליצה אינה כשרה לר"י.

בגלל סברא ב

 

(קיב: 2+)

ב. פסיקת רי"ח – מחלוקת אמוראים:

עולא – רי"ח כאמור התייחס לר"י לגבי חליצה, כלומר שפסק כר"י.

קשה מסתם משנה בכלים – נפסקה אחת מאוזניו נשאר טמא, משמע שבכל מקרה.

תשובה – דווקא בנפסקה הפנימית, אך נפסקה החיצונית – טהור.

קשה – למה בהמשך כשמביאים מקרה שטהור מביאים את "נפסקה גם השנייה", ולא את "נפסקה החיצונית"?  

תשובת רי"צ בן יוסף – המשנה כשיש שתי אוזניים בכל צד, והסיפא בנספקו שתי החיצוניות שאז טהור.

רבין – רי"ח כרבנן.

(קיב: באמצע – קיב: 7-)

[אגב – פנים חדשות באו לכאן

בסיפא של המשנה הנ"ל בכלים – נפסקה אוזן אחת – טמא, תיקן אותה ונפסקה השנייה – טהור.
והסביר רי"ח לחזקיה – כי "פנים חדשות באו לכאן", ולכן גם בניקב כלי כזית ותיקן שוב ושוב עד שניקב כרימון – טהור].

 

ג. שבת – האם הסנדל מוקצה

A. רי"ח לעיל – המחלוקת גם לגבי שבת,
בנפסקה הפנימית – עדיין סנדל ולא מוקצה,
בחיצונית – לרבנן – לא מוקצה, לר"י – מוקצה.

(קיב. באמצע)

B. לאביי נפסק הסנדל בצד החיצוני, ורב יוסף אמר לו שזה מוקצה.
אביי שאל – והרי אפשר להפוך?
ענה רב יוסף – רי"ח פסק כר"י כנ"ל.

[ואגב, בסיפור דומה ר' אבהו התיר לר' ירמיה לטלטל, כי היה בכרמלית, ואפ ישאיר שם זה יאבד].

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

תגובה אחת

  1. יישר כוח גדול על ההסבר הבהיר
    וההגיוני, המאורגן בתרשים העושה סדר גם במוח. "…המאיר לארץ ולדרים עליה"…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.