שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים עו

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף עו

(עה: במשנה – עו: במשנה)

[הקדמה:

כשאיסור והיתר מתערבבים בתבשיל – אם נאסרים (שאין פי 60) – הכל נאסר.
אבל בתנור או מחוץ לתנור – כשרוטב אסור נופל על צלי בשר למשל – לא הכל נאסר אלא רק אזור המגע (כדי נטילה – רוחב אצבע (שו"ע קה, ד).

כל המקרים שנראה בחלק זה הם במקרה של תנור (צלייה), ולכן כשאסור זה כדי נטילה].

חלק א – תתאה גבר או עילאה גבר

איתמר: כשאיסור נופל לתוך היתר או להפך, או כשבשר נופל לחלב או להפך:

אם שניהם חמים, או שניהם על האש – שניהם אסורים
(ואז כאמור: בתבשיל הכל אסור (כשאין פי 60), ברוטב על צלי – כדי נטילה).

אבל אם אחד קר ואחד חם, והם לא על האש – אז אחד מהם מנצח את השני:

רב – עילאה גבר (העליון) –

איסור שנפל על היתר – יאסור אותו,
היתר שנפל על איסור – לא נאסר, אבל צריך כדי קליפה (אם שייך – מוצק).

           שמואל – תתאה גבר (התחתון) –

איסור שנפל על היתר – מותר (ורק צריך כדי קליפה כנ"ל),
היתר שנפל על איסור – אסור (הכל או כדי נטילה, כנ"ל).

(עו. 3+)

קושיות על שמואל ממשנתנו:

  1. שתי ראיות יחד –

    (נגע חלק מהקרבן בחרס של התנור ונצלה ממנו – אותו מקום נאסר ויקלוף וישרוף).
    נטף רוטב מהקרבן לחרס וחזר לקרבן – יטול את מקומו (=כדי נטילה).
    וכן – נטף רוטב על סולת – יקמוץ את מקומו (=כדי נטילה, רק שכאן זה קצת יותר כי זה סולת).

 

הגמרא מניחה שהחרס והסולת קרים.
לפי רב מובן: הרוטב רותח ומחמם את החרס/סולת, ואז מתחמם ממנו ונאסר (כי נצלה מחרס).
אבל לפי שמואל הרוטב מתקרר וכלל לא נאסר!

תשובה: מדובר בחרס/סולת חמים.

 

  1. סך את הקרבן (אחרי הצלייה) בשמן תרומה – צריך לקלף.
    לפי רב מובן – העליון (שמן) גובר ולא מתחמם כל כך, ומספיק כדי קליפה כנ"ל.
    לפי שמואל קשה – התחתון אמור לגבור ו"ניתסר לגמרי", כלומר וצריך כדי נטילה.

תשובה: סכים במעט מאוד שמן, לכן כאן אפילו שהתחתון גובר – מספיק כדי קליפה.

(עו. שליש תחתון (תניא כוותיה))

ראיות לשמואל (שתתאה גבר) –

שתי ברייתות דומות (אחת לגבי איסור והיתר ואחת לגבי בשר וחלב),
ואת שתיהן הגמרא "מתקנת" בצורה דומה:
חם לחם – הכל אסור.
צונן לתוך חם – אסור (תתאה גבר),
חם לתוך צונן  – כדי קליפה,
צונן לצונן – מספיק להדיח.

 

(עו. 10-)

חלק ב – מליח

בברייתות הנ"ל – בצונן מספיק להדיח.

אבל רב הונא (על בסיס שמואל) – אם מלח את האיסור – נחשב רותח יבש,
והוא תמיד אוסר כדי קליפה (בין למעלה בין למטה).

כמה מלח צריך?
רבא – עד כדי כך שא"א לאכול אותו בלי לשטוף,

[ולכן רב חיננא בריה דרבא מפשרוניא התיר גזול שנפל לכותח חלבי מלוח, כי לא היה כ"כ מלוח.

(וזה דווקא בגוזל חי וקר,
אך בצלי (רשב"א = חם) – אפילו שהתחתון גובר (שמואל),
עדיין צריך כדי קליפה, כדלעיל].

(עו. 1-)

חלק ג – ריחא

צליית בשר כשר וטריפה באותו תנור, כשלא נוגעים זה בזה, אם אחד מהם שמן:

רב – ריחא מילתא היא, והריח עובר הלוך וחוזר, והשחוטה נאסרת.

אפילו אם השחוטה היא השמנה והטריפה כחושה.

           לוי – ריחא לאו מילא, ומותר,

אפילו אם הטריפה היא השמינה,
(וכשהיה בבית הריש גלותא צלה חזיר וגדי באותו תנור!)

(עו: 7+ – מיתיבי)

קושיא על לוי: אין צולים שני פסחים כאחד מפני התערובת.

למה?

לכאורה כי הריח עובר מאחד לשני, ויוצא שהפסח נאכל שלא למנוייו – כרב.

דוחה לוי – הבעיה לא של ריח, אלא שיתבלבלו בין הפסחים.

הראיה: שבהמשך כתוב – אפילו אחד גדי ואחד טלה.

ובעקבות הראיה גם רב צריך להודות שהברייתא אומרת שיש שתי בעיות:
גם מעבר של ריח – שאת אפשר לפתור אם צולה ב"כעין שתי קדירות" (עושה מחיצת גחלים בין הפסחים),

וגם חשש בלבול – שזה אסור גם אם אחד גדי ואחד טלה.

 

(עה: באמצע)

ב. כתנאי (מחלוקת תנאים מקבילה, משנה בתרומות) –
הרודה פת חמה מהתנור ושם על פי חבית תרומה –

ר"מ – אסורה לזרים – ריחא מילתא היא (כרב).

וגם רי"ס – ריחא מילתא,
אבל אוסר רק בפת שעורים כי רק בה הריח נשאר (שואבת).

ר"י – מותרת לזרים

לכאורה כלוי שריחא לאו מילתא,
אבל יאמר רב – גם לר"י ריחא מילתא,

ומה שר"י התיר זה דווקא בפת קרה או חבית סתומה.
אבל בפת חמה וחבית פתוחה – לכל התנאים אסור!
(כפי שהעמיד ר"ל).

ג. עוד דעות שריחא מילתא –
תני רב כהנא בר חיננא סבא – ריחא מילתא
ולכן פת שאפאה עם צלי (שמן) בתנור – אסורה לאכילה עם כותח חלבי.

וכך גם רבא מפרזיקא לגבי דג שנצלה עם בשר, שאסור לאוכלו עם כותח חלבי,

(ומר בר רב אשי – גם לאכול את הבשר עצמו אסור, כי נצלה עם דג ונחשב כאילו אוכלם יחד כי ריחא מילתא).

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.