שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים דף יח

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף יח

(יח. שליש – עד יח: 😎

המשך טומאת משקים

א. הקדמות – ר"ע וטומאת מקשין  –

  1. A. דעת ר"ע
    אנחנו רגילים למבנה הפשוט של העברת טומאה:

אב הטומאה > ראשון לטומאה (כלי אוכל ומשקה) > שני לטומאה (אוכל ומשקה) > שלישי (תרומה) > רביעי (קודשים).

אבל ר"ע חולק (משנה סוטה כז:) שני עושה שלישי גם בחולין.

מקור:

וְכָל־כְּלִי־חֶרֶשׂ אֲשֶׁר־יִפֹּל מֵהֶם אֶל־תּוֹכוֹ, כֹּל אֲשֶׁר בְּתוֹכוֹ יִטְמָא וְאֹתוֹ תִשְׁבֹּרוּ.
מִכָּל־הָאֹכֶל אֲשֶׁר יֵאָכֵל אֲשֶׁר יָבוֹא עָלָיו מַיִם יִטְמָא,
וְכָל־מַשְׁקֶה אֲשֶׁר יִשָּׁתֶה בְּכָל־כְּלִי יִטְמָא (ויקרא יא, לג-לד).

השרץ – אב, הכלי – 1, האוכל או משקה – 2,
וכתוב "יִטְמָא". למה לא כתוב "טמא"? ללמד שהוא לא רק יִטְמָא אלא גם יְטַמֵא.
(מעכשיו נקרא לזה דרשת "יִטְמָא-יְטַמֵא").

  1. B. טומאת משקין מדאורייתא[1]

 בדף טז. ראינו ברייתא לגבי :

ר"מ – נטמאים אבל לא מטמאים (ור"א – מח' אם בכלל נטמאים).

ר"ש ורי"סנטמאים ומטמאים אוכל, אבל לא כלים.

ר"י – נטמאים ומטמאים הכל (אוכל ואפילו כלים – להיות 2), אך למסקנה (יז:) חזר בו.

היום נתמקד בדעת רי"ס.

 

(יח. שליש)

ב. דעת רי"ס (ור"ע)

  1. A. המקור:
    רבה בב"ח – המקור שלו מאותו מקור של ר"ע – "יִטְמָא-יְטַמֵא"
    שגם האוכל וגם המשקה שבפסוקים לא רק מקבלים טומאה אלא גם מטמאים הלאה.

(נדלג מאמצע יח. עד יח: רבע תחתון)

מקשה רבינא – והרי אמר רבא שר"ע ורי"ס חולקים זה על זה!

כלומר – רי"ס לא מסכים ששני עושה שלישי בחולין,
ור"ע לא מסכים לגבי רביעי בקודש(נראה להלן).

עונה רב אשי – אכן רי"ס רק אמר את דבריו רק לפי שיטת ר"ע:

כלומר – כיון שר"ע אומר שאוכל שני עושה משקה שלישי בחולין,
כלומר הוא דורש ""יִטְמָא-יְטַמֵא",
אז חייבים לומר שהוא גם יאמר שמשקה (2) עושה אוכל (3) (זה המקרה בפסוקים).

אך רי"ס עצמו – לא סובר ששני עושה שלישי, וגם לא שמשקים מטמאים מהתורה.

 

(חזרה ליח. באמצע)

  1. B. דעת ר"ע (לפי רי"ס) –
  2. מניין שמשקה לא מטמא משקה?

רב פפא – לא מצינו טומאה שמטמאת כיוצא בה.

רבינא – מזה שהכתוב כתב פעמיים "יִטְמָא" ("יְטַמֵא") – משמע שכל אחד מהם מטמא דבר אחר –

אוכל מטמא משקה,
ומשקה מטמא אוכל.

(אחרת היה אפשר לכותבם ביחד).

(יח. 7-)

  1. ומניין שמשקה לא מטמא כלי?

קל וחומר: אם הכלי (שטימא את האוכל/משקה), לא יכול לטמא כלי אחר,
ודאי שגם המשקה/אוכל לא יכולים לטמא כלי אחר.

ואם זה משקה שנטמא ישירות משרץ ולא מכלי? (משקה 1)

כנ"ל:
אין פסוק שמטמא משקה שנטמא משרץ,
אלא לומדים את זה קל וחומר מהפסוקים שלנו (ממשקה שנטמא מכלי שנטמא משרץ),
לכן דיו לבא מן הדין להיות כנידון – וכפי שמשקה שנטמא מכלי לא מטמא כלי, גם משקה שנטמא משרץ לא מטמא כלי.

 

(יח: 4+)

  1. מניין שאוכל לא מטמא כלי? ("יִטְמָא" ("יְטַמֵא"))

קל וחומר ממשקה,
שמשקה חמור מאוכל בזה שמטמא אוכל, ואילו אוכל לא מטמא אוכל.

דחייה – הרי גם אוכל מטמא משקה,
אז החומרא שלהם שווה.

תשובהמשקים עלולין הם.

כלומר – העובדה שאוכל מטמא משקה, זה לא מצד הכח של האוכל,
אלא מצד החולשה של המשקין (שמקבלים טומאה בקלות, אפילו בלי הכשר לקבל טומאה).

 

(יח: באמצע)

ג. מניין שאין טומאה עושה כיוצא בה?

יש שני מקורות:

  1. מהפסוקים שלנו – משקים שנטמאו מכלי (יִטְמָא) –

יִטְמָא – מזה שבכל זאת כתוב "יִטְמָא" ולא "יְטַמֵא" – מכאן שיש דבר שהוא לא מטמא – וזה את כיוצא בו.

  1. אך אולי זה דווקא במשקה 2, אולי במשקה 1 כן מטמא כיוצא בו?
    לכן יש מקור נוסף.
  2. אם יש את המקור הנוסף, למה צריך את המקור הקודם?
    מילתא דאתיא בקל וחומר, טרח וכתב לה קרא.
  3. מפסוק בהמשך – אוכל שנטמא ישירות משרץ

וְכִי יֻתַּן־מַיִם עַל־זֶרַע וְנָפַל מִנִּבְלָתָם עָלָיו טָמֵא הוּא לָכֶם (ויקרא יא, לח).

טָמֵא הוּא – הוא טמא, ואינו מטמא כיוצא בו.

[1] כאמור, המחלוקת מדאורייתא.
מדרבנן, גם המקלים מודים שיש חומרות במשקין:
a. נטמאים גם משני.
b. כשנטמאים נהיים ראשון.
c. מטמאים כלי להיות שני.

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.