שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נזיר דף נ

השיעור לכבוד שימקו אל עמי ומשה מלין הי"ו,
שפתרו את החידה שלנו בפורים 🙂

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

והסרטון המשולב

(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נזיר דף נ

(נ. שליש – נ: שליש תחתון)

חלק א – נצל (כזית נצל מטמא וסותר)

א. ברייתא: ואיזהו נצל – הבשר נרקב ונימוח ואז חזר וקרש

למה צריך שחזר וקרש?
עונה ר' ירמיה – אכן סתם כך לא צריך קרש,
אלא כאן מדובר שיש ספק אם זה בשר או רוקו וכיחו, ולכן כשקרש – ברור שזה בשר.

 

(נ. מתחת לאמצע)

ב. שאל אביי את רבה – האם יש נצל לבהמה? (טומאת נבלה, שמטמאת במגע ומשא)

הערה על השאלה:

יש דיון נוסף (בכורות כג.) האם הנבלה צריכה להיות ראויה לכלב או לגר?
("לא תאכלו כל נבלה, לגר אשר בשעריך תתננו ואכלה" (דברים יד),
בר פדא – מכאן שאסור רק אם ראוי לאדם

לדעתו ברור שנצל לא מטמא, לא כי הוא נצל אלא כי לא ראוי לאכילת אדם.

רי"ח – מספיק ראוי לכלב,

הדיון על נצל רק לשיטתו, כי נצל ראוי לכלב, השאלה אם נחשב עדיין בשר ומטמא?

 

תא שמע – לקח שומן של נבלת עוף טהור והימחה אותה –
באש – מטמאת,
בשמש (מסריח, ומקביל לנצל) – טהור, מכאן שגם נצל טהור.

דחייה – שם לא ראוי גם לכלב, ולכן טהור.

 

(נ. 2-)
(אגב הזכרת זומן שהימחוהו באש/בשמש, וגם מתקשר לכזית בשר של משנתנו)

חלק ב – ניצוק

תנן (במכשירין) – אם שופך נוזל מכלי טהור לכלי טמא – האם הנוזל שנשאר למעלה נטמא?

ת"ק – כל ניצוק טהור, חוץ מדבש הזיפים והצפיחית (שהם סמיכים, ונחשבים חיבור)

ב"ש – גם המיקפה (תבשיל) של גריסין או פול – מפני שסולדת לאחור

 

בעי רמי בר חמא – האם יש ניצוק לאוכלין (שומן שהימחוהו באש)?

לפי ב"ש – ודאי שלא,
כי לדעתם ההגדרה היא שחוזר לאחוריו (שלגבי מיקפה זה חומרא),
וכאן לא חוזר לאחוריו, ויקלו.

השאלה לת"ק –
האם לדעתם מספיק שסמיך, ואז הם יחמירו בשומן,
או שמסכימים שצריך חוזר לאחוריו (ולדעתם מקפה לא מספיק חוזרת), ואז יקלו בשומן

תא שמע שזה לא ניצוק:

  1. רבא – זה ניצוק:
    ברייתא – לקח פרורי שומן ובישל והצטרפו לכזית – לא נחשב כזית (כי זה חיבור ע"י אדם),
    אבל לקח כזית שומן ובישל – נחשב כזית,
    והרי בתהליך הבישול הכל קופץ וגועש ונפרדים חלקים ורק מחוברים בקו דק של ניצוק – אלא שנחשב חיבור.

דוחה ר' זירא – דחייה מציאותית: שם מדובר שהתבשל הכל במהירות ובגוש אחד ולא קפץ.

  1. רבינא – זה לא ניצוק:
    מהסברא של ב"ש נשמע לב"ה שצריך שחוזר לאחוריו, וכאן לא חוזר ואינו חיבור.

דחייה – זו הסברא של ב"ש, אבל אולי לב"ה מספיק שסמיך.

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.