שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – כתובות דף לו

השיעור מוקדש
לעילוי נשמת יהודה בן שמואל ודינה  ז"ל
לבית אייל

להקדשות ליחצו כאן

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

סיכום הדף היומי דף לו

(לה: 6- עד לו: במשנה)

חלק א – ברייתא על נערות שאין להם קנס

סיבות אפשרויות – 1. לא ראויה להינשא לו. 2. לא בתולה. 3. קטנה.

א. עריות ושניות לעריות

תזכורת (כט:) ראינו שיש קנס רק במצב שאפשר "ולו תהיה לאישה", ושם ראינו מחלוקת לגבי האם יש קנס באיסורי לאו. בהתאם לזה גם כאן יש שתי הבנות:

  1. עריות – מיתת בי"ד, שניות – כרת. אך איסורי לאו – יש קנס, וכשמעון התימני.
  2. עריות – מיתת בי"ד + כרת, שניות – איסורי לאו, שגם להן אין קנס, וכר"ש בן מנסיא.
  3. המשנה כדעה שגם נערה ממאנת, ולכן א"א לדייק לקטנה.

(לו. 8+)

ב. הממאנת (לא בתולה)ואיילונית (נחשבת קטנה)

(לו. שליש תחתון)

B. לגבי איילונית (קושיא ותירוץ)

בברייתא א הנ"ל – אין קנס (תשובה: כר"מ (כט.), שלקטנה אין)

בברייתא ב – יש קנס (תשובה: כרבנן, שלקטנה יש)

A. סתירה לגבי קטנה בתוך ברייתא א

(הקדמה – האם נערה עדיין יכולה למאן – לר"מ לא, לר"י כן).

לאיילונית אין קנס, כי נחשבת קטנה, כלומר גם לקטנה אין – ר"מ.

ממאנת אין קנס, (ובהנחה שרק קטנה ממאנת, כר"מ) משמע שלקטנה יש – רבנן

תירוץ – באמת לקטנה אין (כר"מ, וכמו שרואים באיילונית)

            ולגבי מה שדייקנו מממאנת:

והתנא של הברייתא לגבי מיואן סובר כר"י, ולגבי קטנה כר"מ.

  1. רפרם – הדיוק לא נכון, והברייתא התכוונה לומר שהראויה למיאון,

ואכן רק קטנה ממאנת, וכל המשנה ר"מ.

קשה – למה המשנה לא פשוט אמרה קטנה? קשיא. (וראה תשובה בתוס').

(דילוג לו. שליש תחתון עד לו: 7+)

C. היוצאת משום שם רע

אם יש עדין שזינתה – פשיטא שאין לה קנס, היא לא בתולה באופן ודאי!

אלא החידוש – גם אם רק יצא עליה שם רע בילדותה.

            שתי הבנות:

  1. יצא לה שם מזנה.

דחייה – רבא: לא חוששים.

  1. עדים העידו שהיא תבעה אותם לאיסור, והם סירבו לה, מניחים שהיא זינתה.

רב פפא – אותו דבר גם בשטר,

כלומר שעדים העידו על ראובן שניסה לשכנעם שיזייפו עבורו שטר, אז השטרות האחרים של ראובן פסולים.

קשה – האישה ודאי תנמצא עם מי לזנות, אך אולי ראובן לא ימצא עדי שקר?

תשובה – ראובן יוכל לזייף הכל בעצמו.

           

(לו. רבע תחתון – לו: 7+)

חלק ב – מתי יש לבעל טענת בתולים (מקח טעות)?

הנחת היסוד היא שבעל שמגלה שאשתו בעולה, זה מקח טעות, אא"כ:

  1. טוענת שנאנסה אחרי הקידושין,
  2. 2.אכן לפני, אך מוכת עץ.
  3. 3.טוענת שעדיין בתולה.

א. בחרשת ושוטה

סתירה בין ברייתות ותירוץ רב ששת:

ברייתא ג – אין לו טענה, כי טוענים בשבילה "משארסתני נאנסתי"

[הברייתא כר"ג (יב:), שנאמנת בזה, ולחרשת ושוטה אף טוענים בשבילה ("פתח פיך לאילם")].

בברייתא ב – יש לו טענה –

            כר' יהושע, שאישה אינה נאמנת במשארסתני נאנסתי.
(לו: 3+)

ג. סומא

ת"ק – יש לבעל טענה,

סומכוס – אילו לו טענה,

טוענים בשבילה שהיא מוכת עץ ולא ידעה שיצאו בתוליה כי לא ידעה (כדעת רבא (יא:) שמוכת עץ אינו מקח טעות. אך לאישה רגילה לא טוענים בשבילה כי אם היתה מוכת עץ היתה יודעת ומראה לאימא והיתה טוענת זאת כבר מעצמה) (תוס').

(לו. 2-)

ב. בבוגרת, שהבעל טוען שאינה בתולה

אם טוען טענת דמים – יש לבעל טענת בתולים,

אך אם טוען פתח פתוח – אין לו טענה, כי מניחים שהיא כן בתולה אלא שהבתולים התרופפו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.