שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת קידושין דף ז

לעילוי נשמת יעקב-צבי בן מיכאל-חיים וציפורה ז"ל, מרים בת ר׳ שלום הכהן ובכורה ז"ל
ולעילוי נשמת שמואל בן ברכיהו סירקין ז"ל ממקסיטו סיטי

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

השיעור המשולב (תרשים וקריאה בגמרא)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוטה לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

דף יומי קידושין דף ז

(ו: באמצע – ז: 😎

חלק א – כשלא ממש נתן לה כסף

א. המקדש במלווה –

אביי –
המקדש במלווה – לא מקודשת (כי כרגע לא נותן לה כלום)
בהנאת מלווה – מקודשת

מה זה?

  1. שוויתר לה על הריבית

דחיה:
a. זה ממש ריבית.
b. זה לא הנאת מלווה אלא מלווה (כי מוותר על חוב הריבית)

  1. בהנאה שנהנית עכשיו מזה שמבטל את החוב (או מוסיף זמן)

שהרי היתה משלמת למישהו שישכנע אותו לוותר על החוב,
(ויש הבדל דק בין קידוש בכסף החוב לבין קידוש בהנאה שנהנית מוויתור על החוב),

 

ב. הילך, על מנת שתחזירהו לי

לגבי מכר, קידושין, פדיון בכורות ותרומה

רבא:
גירסה ראשונה – בהכל לא תופס חוץ מתרומה שתופס

(וגם בתרומה אסור לעשות כן כי נראה ככהן המסייע בבית בגרנות כדי שיתנו לו את (שאר) המתנות).

מקשים

  1. למה רבא מחלק? הרי זה תלוי האם מתנה על מנת להחזיר שמה מתנה.
  2. הרי רבא בפירוש אמר ששמה מתנה (לגבי אתרוג על מנת להחזיר)

אלא גירסה שנייה – רב אשי – בהכל תופס חוץ מקידושין

כי זה דומה לחליפין, ואין אישה נקנית בחליפין

(מחלוקת ראשונים האם הכוונה כאן שלא נקנית מדאורייתא או מדרבנן).

 

(ו: 1-)

ג. רבא – לא היא קיבלה ו/או לא הוא נתן –

  1. מישהו קיבל, ונחשב כאילו היא קיבלה – מקודשת
    תן מנה לפלוני ואקדש אני לך

תוס' – נחשב כאילו היא קיבלה את המנה
(כמו ערב – שהלווה מקבל את הכסף והערב נחשב כאילו קיבל ומשתעבד למלווה)

  1. מישהו שילם, ונחשב כאילו הוא שילם:

"הילך מנה, והקדשי לפלוני" (רש"י – שליחות, ריטב"א – גם בלי שליחות (ופלוני אומר לה "התקדשי וכו'"),

כמו בעבד כנעני – שמישהו יכול לשלם עבורו והעבד קונה את עצמו.

  1. שילוב של השניים:
    תן מנה לפלוני, ואקדש לו (או לאחר).
  2. בעי רבא – "הילך מנה ואקדש אני לך"? מר זוטרא – מקודשת!
    (והוא אמר "התקדשי לי בכך").

למה?

  1. בקניין "אגב"
    שהיא מקנה את הכסף, ואגב זה מקנה את עצמה

אך דוחה רב אשי – קניין "אגב" זה רק הפוך – שמקנים נכסים שיש לו אחריות (קרקע, עבד), ואגב זה מקנים נכסים שאין להם אחרית (כסף, מטלטלין).

  1. מר זוטרא – בהנאה שמסכים לקבל ממנה (באדם חשוב)

 

רבא – "וכן לעניין ממונא" (למשל קניית שדה בכסף)

(ריטב"א על פי הגאונים – הכוונה לכל הדינים לעיל, ויש עוד דעות בראשונים).

וצריכא

כי אולי דווקא בקידושין – שאישה מוכנה להקנות עצמה בכלדהו, בגלל "טב למיתב תן דו"

ואולי דווקא בממון – כי בממון מספיקה גם מחילה (גמירות דעת, בלי מעשה קניין).

 

 

(ז. רבע תחתון)

חלק ב – קידוש חצי אישה

א. רבא: התקדשי לחציי – מקודשת, חצייך מקודשת לי – אינה מקודשת

כי כוונתו להשאיר מקום לעוד נישואין,
ולכן אישה שאינה יכולה להתחתן עם שניים – לא תופס,
אבל איש שיכול לשאת שתי נשים – תופס.

מקשה מר זוטרא – שגם "בחצייך מקודשת" תתקדש, כי יפשטו הקידושין בכולה

כמו בהקדיש רגל פרה (או לדעה אחרת – ראש (דבר שהנשמה תלויה בו) – שכל הפרה קדושה.

תשובה – בבהמה היא כולה שלו, ואין מה שמעכב מהקדושה להתפשט
אך בקידושין יש "דעת אחרת" שצריכה להסכים שיפשטו הקידושין, והיא הרי הסכימה רק לחצייה.

           וזה דומה לרי"ח
שאם יש שני שותפים בבהמה, ואחד הקדיש – זה לא פושט בכולה.

                      [ואם אח"כ קנה את חציה השני והקדישה שוב – כולה מקודשת
אך לא קרבה (מדין דיחוי)
ועושה תמורה כיוצא בה.

 

(ז: 1+)

שמע מינה תלת לגבי דיחוי:

  1. יש דיחוי גם כשבעל החיים חי (בניגוד לרב (יומא סד.) שדיחוי זה רק לאחר שחיטה.
  2. דיחוי מעיקרא גם נחשב דיחוי (בניגוד לדעה בסוכה לג: שרק אם נראה ונדחה זה דיחוי).
  3. יש דיחוי גם בקדושת דמים

(שהרי כאן אין קדושת הגוף, כי מראש לא יכולה להיקרב כי רק חציה הוקדש, ובכ"ז יש דיחוי).

 

(ז: 2+)

ב. איבעיות (בעיקר של רבא):

  1. A. חילק לחצאין, אך קידש הכל:
  2. (בסוף הסוגיה) "שני חצאייך בפרוטה" – האם התכוון לפעולה אחת ומקודשת, או שבכל זאת התכוון לשני חצאין נפרדים ולא מקודשת?

(אם מקודשת, אז מה הדין ב – )

  1. "חציך בחצי פרוטה וחציך בחצי פרוטה" (האם התכוון לחצי – ולא, או התכוון לפעולה השלימה ("מונה והולך") – וכן)
  2. אם תרצה לומר שזה "מונה והולך" ומקודשת,
    מה אם אמר "חצייך בפרוטה וחצייך בפרוטה" – האם זה שכל חצי בפרוטה שלימה מראה שהתכוון תחילה רק לחצי?
  3. אם תרצה לומר שזה עדיין "מונה והלך" ומקודשת,
    מה אם אמר "חציך בפרוטה היום וחצייך בפרוטה מחר"?

 

(ז: באמצע)

  1. B. נתן פרוטה, אך על יותר מאישה אחת:
  2. שתי בנותיך לשני בני בפרוטה אחת?
    האם הולכים לפי הנותן והמקבל – ויש כאן פרוטה שלימה
    או לפי המקדשים והמתקדשים – ועל כל אישה יש רק חצי פרוטה.
  3. רב פפא – בתך ופרתך בפרוטה –
    האם התכוון לחצי חצי, ולא מקודשת,
    או בתך בפרוטה ופרתך במשיכה (שהרי לא קונים מטלטלין בכסף) ומקודשת.

 

(ואם תרצה לומר שמקודשת, כי לא התכוון לקנות את הפרה בכסף, אז – )

בעי רב אשי – "בתך וקרקעך בפרוטה" – אולי כאן כן התכוון לחצי חצי?
או שגם כאן את הקרקע התכוון לקנות בדרך אחרת (חזקה).

תיקו.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.