שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף צ – גמרא דף יומי

(פט: תחילת פרק גיד הנשה – צ: 11-)

במשנה – "גיד הנשה נוהג… ובמוקדשים"

הקדמה:

  • יש מחלוקת האם יש בגידין בנותן טעם (ק:).
    נפק"מ – אם אוכל גיד הנשה שיש עליו איסור נוסף (הקדש), האם נחשב אכילה ועובר על האיסור הנוסף?
  • איסור לא חל על איסור, אא"כ זה איסור מוסיף/חמור/כולל יותר.

חלק א – במה מדובר?

א. מדובר בבהמה בוגרת, ואיסור הגיד קדם לקדושה
כלומר יש בהמה קיימת שהגיד אסור, ואז הוא הקדיש אותה, והדין: הגיד נשאר אסור.
מה החידוש? הרי כאמור – זה פשיטא!

אם יש בגידים בנותן טעם:
1. החידוש שאיסור אכילת הקדש חל על איסור גיד הנשה
(אמנם איסור לא חל על איסור, אך כאן זה איסור מוסיף/כולל/חמור – ולכן חל.

דחייה: זה נכון, אבל לא נכנס ללשון המשנה, כי אם כן החידוש הוא על ההקדש, והיה צריך לכתוב: "מוקדשים נוהג בגיד", ולא שגיד נוהג במוקדשים.

אם אין בגידים בנותן טעם:
2. החידוש שיש רק איסור גיד, כי אין בגידים בנותן טעם
.

דחייה: במשנה בדף צו: עולה שיש בגידים בנותן טעם, וסביר שכך גם למשנתנו.

(פט: אמצע)

ב. מדובר בוולדות הקדש
שאז שני האיסורים נוצרו יחד, או שאיסור הגיד קדם, וזה עצמו החידוש – שיש איסור גיד.

  1. A. בהו"א – ההקדש והגיד נוצרו יחד ביצירת הוולד –

והחידוש: פוסקים כר"מ שיש איסור גיד בשליל,
וששני האיסורים חלים יחד, ולכן יש גם הקדש וגם גיד.
ובניגוד לר"י – שאיסור הגיד חל רק בלידה, ולא יוכל לחול על ההקדש.

אך קשה: גם בשליל איסור ההקדש קודם לאיסור הגיד:
איסור ההקדש – מהיצירה,
איסור הגיד – רק מקשירת הגידים לאיברים
(משנה בנזיר מט:, שלפני כן זה לא נחשב גידים).
ולר"מ – רק בחודש ה9 (תוס'),
אז איך איסור הגיד חל על ההקדש?

תשובות:

(צ. 1+)

  1. איסור גיד כן יכול לחול על איסור הקדש,
    וכשיטת ר"י שבגיד יש חומרא – שנאסרה לבני נח (=לפני מתן תורה).
    (ואז נוכל לומר שהמשנה גם כר"י, שאיסור הגיד חל רק בלידה, וחל על איסור ההקדש).

דחייה – הוא לא יכול:
a. הרי חלק זה של המשנה לא כר"י!
(ר"י אוסר רק צד אחד בגיד (גמרא), ורק ר"מ אוסר את שניהם)
תשובה: זה תנא אחר שסובר בזה כמו ר"י.

  1. b. ר"י רק אמר שיכול לחול על חיה טמאה,
    אבל לחול על איסור הקדש, שזה חמור יותר (כרת) – זה לא.

             (צ. 10+)

  1. שני האיסורים כן נוצרו יחד, או שהגיד קדם להקדש
    מדובר בבכור – שהקדושה חלה בלידה
    בוולד קרבן – והחידוש שבכל וולד של הקדש הקדושה חלה ביציאה
    וזה עצמו החידוש – שההקדש לא חל לפני הגיד , ולכן לא מפריע לאיסור הגיד לחול.
    (וזה בניגוד להבנה בכיוון הראשון (בהמה בוגרת) שגם שם איסור הגיד קדם, אבל אין בזה כל חידוש).

לסיכום:

בהמה בוגרת שהוקדשה – ברור שהגיד נשאר אסור.
וולד של קרבן – אם הקודשה נוצרת ביצירת הוולד – איסור הגיד לא יחול.
רק בבכור או אם נסבור שהקודשה חלה רק בלידה – איסור הגיד יחול.

(צ. רבע)

חלק ב – גיד הנשה של קרבן עולה

עד עכשיו דיברנו על גיד הנשה של שלמים, בכור, חטאת – שאוכלים את הירך ואת הגיד לא (אלא בחטאת – משליכים לאמת המים בעזרה, בשלמים לכאורה אפשר להשליך בכל מקום (למה לא קוברים (?)).
אבל מה עם גיד הנשה של קרבן עולה – האם הוא עולה על המזבח או אסור?

א. באמוראים:

ר' חייא בר יוסף – אין איסור גיד
רי"ח – יש איסור גיד.

על מה המחלוקת:

רב פפא: אין מחלוקת,

אלא לפי כולם:
A. מעלים למזבח (ר' חייא ב"י),
אך אסור לאכול גם גיד של עולה (רי"ח)

  1. B. ויש אומרים:
    מעלים למזבח כחלק מהירך (=במחובר) (ר' חייא ב"י),
    אך אם חילצו אותו מהירך – לא מעלים (רי"ח).

רב נחמן בי"ציש מחלוקת:
ר' חייא ב"י – מעלים למזבח במחובר,
רי"ח – לא מעלים (גם לא במחובר).

ואין בעיה לומר שנחלקו בזה, שהרי גם התנאים נחלקו בזה, כדלקמן.

(צ. באמצע)

ב. מחלוקת תנאים (ברייתא ב) –

לגבי גידים ועצמות מותרים:
יש שני פסוקים שלכאורה סותרים –
"וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן אֶת הַכֹּל הַמִּזְבֵּחָה"
(ויקרא א, ט) – משמע גם עצמות וגידים.
"וְעָשִׂיתָ עֹלֹתֶיךָ הַבָּשָׂר וְהַדָּם עַל מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ"
(דברים יב, כז) – משמע רק הבשר והדם ולא השאר.

רבי (וכן בברייתא א)
מקטירים עם הבהמה,
אבל אם פרשו – לא מקטירים, ואפילו מראשו של מזבח.

רבנן –
מקטירים במחוברים לבהמה, ואפילו אם פרשו – מחזירים.
אבל אם פקעו מתוך האש – אז לא מחזירים.

הסבר המחלוקת:

שניהם מסכימים שזה שמחוברים עולים זה ברור (כמו שמפורש שמקריבים את הראש, והרי בראש יש עצמות), אלא זה צריך לחדש משהו מעבר:

לרבנן – זה מחדש שגם בפרשו – מקטירים.

לרבי – זה מחדש שמקטירים גם גישה נשה מחובר.

           ורבנן חולקים – לא מקטירים גיד הנשה, גם לא מחובר.

הסבר המחלוקת לגבי גיד הנשה:

           לרבי – מקטירים במחובר – "והקטיר הכהן את הכל המזבחה".

לרבנן – לא מקטירים אלא מוציאים –  "מִמַּשְׁקֵה יִשְׂרָאֵל לְמִנְחָה וּלְעוֹלָה וְלִשְׁלָמִים" (יחזקאל מה, טו) – מקריבים רק דברים שמותרים לישראל.

           והרי מקריבים דם וחלב?
           שם זה המצווה של הקרבן!

אבל אם פרש – לפי כולם לא מקטירים.

(צ: 4+)

ג. עוד מחלוקת אמוראים

רב חסדא – מקטירים ("על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה" – למזבח אין איסור.
           ומשמע שאפילו אם פרש – מקטירים.

רב הונא – לא מקטירים ("ממשקה ישראל"), אלא מוציאים ושמים על התפוח.

וקשה מברייתא ג – גיד הנשה של עולה מעלהו.
תשובה – הכוונה שמעלה למזבח ואז שם חולצו
(ולא חולץ לפני כי זה פחות יפה ("הקריבו נא לפחתך")).
וכן כתוב במפורש בברייתא ד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.