{enclose batra_81.mp3}
סיכום הדף יומי – התלמוד הבבלי
(מסכת בבא בתרא דף פא. במשנה – פב. שורה 5)
א. מכר 3 עצים בסתם – כלל גם הקרקע. מכר שני עצים, האם כלל הקרקע? ר"מ – כן, רבנן – לא (וכשימות העץ, לא יטע חדש). ואותה מחלוקת גם לגבי ביכורים – קנה שני עצים האם מביא וקורא (האם נחשב "האדמה אשר נתת לי") – ר"מ – כן, רבנן – לא. ר"י-שמואל מציע שלר"מ כלל לא צריך קרקע בביכורים, אך נדחה מברייתא מפורשת שבעץ אחד גם לר"מ מביא ולא קורא.
ב. מה הסברא ב"מביא ולא קורא"? הרי או שחייב או שלא? רבה – זה ספק. וקשה: 1. על הצד שזה חולין, איך מכניס חולין לעזרה? מקדיש על תנאי, מניף כביכורים, פודה, מפריש תרו"מ (ונותן התרו"מ, גם המעשר, לכהן), ונותן לכהן לאכול. 2. על הצד שזה ביכורים – איך לא קורא? קריאה לא מעכבת. אך הרי כשא"א לקרוא, הקריאה מעכבת (="שאינו ראוי לבילה")! תשובה – בוצר/שולח ע"י שליח (כרי"ס בר"ח), שכך גם אם זה ביכורים, אין מקרא ביכורים. ולמה לא לקרוא גם אם אין לו אדמה? 1. שקר. 2. להזכיר שזה רק ספק, ושחייב בתרו"מ.
3 תגובות
יש תשובה?
יש תשובה לשאלה?
אמרת בשיעור שתכתוב באתר איזשהו קושי שהיה לך בסוגיא. איהו?
ניסיתי וזה לא עבד, מנסה שוב:
למה חוסר יכולת לקרוא מקרא ביכורים בגלל ספק זה "לא ראוי לבילה", ומעכב,
ואילו חוסר יכולת לקרוא בגלל שלא אותו אדם קטף והביא לירושלים, זה לא נחשב "לא ראוי לבילה"?