שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים צ – שיעור דף יומי

{enclose zevahim_90.mp3}

(פט: 9 שורות מלמטה – m: במשנה)

א. אימורי קדשים קלים (קק"ל) שיצאו לפני זריקה
לאחר זריקה – קדשי קדשים,
לפני זריקה – מצב ביניים – אין מעילה אך (רבינא-) יש פסול יוצא.
נסיונות לתלות במקורות שונים:
A. מקור ממשנתנו: משנתנו – מעשר>עופות – שיש בו דם ואימורים שהם ק"ק. והרי גם לעוף יש דם? אלא שבא ללמד שהאימורים כמו הדם (והדם – מדובר לפני זריקה, ונפסל ביוצא).
B. ניסיון סיוע מאמוראים:
בשר קק"ל שיצא – אחרי זריקה – מותר, לפני זריקה – רי"ח – כשר (סופו לצאת), ר"ל – פסול (עוד לא הותר).
הראיה – מכך שנחלקו על הבשר, משמע שבאימורים לפי כולם פסול.
דחייה – ייתכן שגם באימורים רי"ח מכשיר, אך נחלקו בבשר לחדש שאפילו בבשר ר"ל פוסל.
C. לימא כתנאי:
משנה (מעילה ו,ב) – אימורי קק"ל שיצאו לפני הזריקה – ר"א – אין מעילה, פיגול, נותר וטמא. ר"ע – יש מעילה.
יש שתי אפשרויות במה נחלקו:
1. כשהאימורים כבר חזרו פנימה, והמחלוקת אם נפסלו ביוצא – ר"א – נפסלו, ר"ע – לא נפסלו.
2. (רב פפא) כשהאימורים עדיין בחוץ ואז נזרק הדם, האם ניתן לזרוק כשהם בחוץ. אך אם חזרו ונזרק – לפי כולם לא נפסלו.
(ואמנם רב פפא עצמו במנחות אמר כאפשרות הראשונ לגבי 2 הלחם שיצאו לפני זריקת הדם, אך שם מקל כי שתי הלחם והדם הם נפרדים).

חזרה לדיני הקדימות
ב. A. קושיות על הסברות במשנה – ראינו אתמול.
B. שאלות על מצבים נוספים –
ראינו שמנחת חוטא > מנחת נדבה, כי היא מכפרת, אפילו שבמנחת נדבה יש שמן ולבונה.
אך האם מנחת סוטה > מנחת נדבה? (היא לא מכפרת, אך כן קשורה לחטא – באה לברר עוון).
ראיות:
1. ת"ש ממשנתנו – מנחת סוטה לא קודמת: מכך שהמשנה דיברה על מנחת חוטא, ולא חידשה גם למנחת סוטה.
דחייה – אולי המשנה התכוונה גם למנחת סוטה (מפני שבאה על חטא – לברר חטא).
2. ת"ש מברייתא – "זו (מנחת חיטין) קודמת לזו (מנחת שעורין)". לכאורה הכוונה מנחת נדבה>מנחת סוטה.
דחייה – הכוונה מנחת חוטא>מנחת סוטה.
[קושיא על הדחייה – הרי ממילא מנחת חוטא קודמת כי מכפרת, למה צריך את סיבת החיטין-שעורין? תשובה – גם לאפשרות הראשונה (נדבה>סוטה יש סיבה נוספת שבנדבה יש שמן ולבונה, אלא הברייתא הזכירה סיבה אחת משתיים).

ג. חטאת העוף>עולת העוף
A. מנא הני מילי?
(תורת שלמה – מניין שאפילו כשבאים יחד בקרבן עולה ויוד החטאת קודמת)
ת"ר – (נראה מה המקור, ונלמד דין נוסף שבו נתמקד)
כתוב בקרבן עולה ויורד (ויקרא ה) –
"ח וְהֵבִיא אֹתָם (-שתי העופות) אֶל-הַכֹּהֵן וְהִקְרִיב אֶת-אֲשֶׁר לַחַטָּאת רִאשׁוֹנָה וּמָלַק אֶת-רֹאשׁוֹ מִמּוּל עָרְפּוֹ וְלֹא יַבְדִּיל.   י וְאֶת-הַשֵּׁנִי יַעֲשֶׂה עֹלָה כַּמִּשְׁפָּט וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן מֵחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר-חָטָא וְנִסְלַח לוֹ".
לימודים:
שדם חטאת > דם עולה בבהמות – ראינו אתמול.
"ואת השני יעשה עולה" – שחטאת העוף קודמת לעולת העוף.
"לחטאת ראשונה" – בניין אב לכל שאר המקרים – שאפילו חטאת העוף>עולת בהמה (למשל בקרבן יולדת עשירה).

B. ביאור החידוש – חטאת עוף > עולת בהמה
a. שואל תוס' – הרי אפילו מעשר>חטאת עוף! כש"כ שעולת בהמה>חטאת עוף.
תוס' – זאת גזה"כ.
רש"י – אין סתירה – כשבאים ביחד על אותו ארוע (לידה) – חטאת קודמת (אפילו עוף), כשבאים לחוד – זבח>עוף.

C. קושיות על החידוש:
1. ת"ש מברייתא – ר"א – ביולדת עולת העוף>חטאת העוף
(הוא משווה זאת עם עולה ויורד, שם חטאת העוף>עולת העוף, והוא מביא 3 סיבות להבדל: 1. ביולדת החטאת תחליף לבהמה, והרי בהמה>עוף. 2. ביולדת החטאת פחות רצינית – כי אין חטא. 3. ביולדת העולה יותר רצינית – בעולה ויורד גם העולה היא במקום חטאת, וביולדת העולה עולה).
תשובת רבא (תוס') – הכוונה רק שמקדישים את העולה קודם, אך החטאת קודמת גם ביולדת.
2. ת"ש מברייתא – הברייתא המייחסת חשיבות למין הקרבן – פרים>אילים>כבשים>שיעירם.
מן הסתם הכוונה לחגים, ויוצא שפר עולה>שעיר חטאת (המין>סוג הקרבן).
דחייה – 1. מדובר שכולם עולות. 2. (ע"פ המשך הגמרא) גזה"כ מ"כמשפטם" שצריך בסדר שבו זה כתוב (במדבר כט,לג לגבי סוכות – וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּהֶם לַפָּרִים לָאֵילִם וְלַכְּבָשִׂים בְּמִסְפָּרָם כְּמִשְׁפָּטָם").
3. ת"ש מברייתא – פר כן משיח>פר העלם דבר>פר ע"ז (עולה)>שעיר ע"ז (חטאת).
(ואמנם ברישא החטאת קודמת, אך שם זה באותו מין אז זה ברור).
תשובה – בפר ושעיר של ע"ש יש לימוד שיהיה לפי הסדר שכתוב – (במדבר טו,כד) "וְהָיָה, אִם מֵעֵינֵי הָעֵדָה נֶעֶשְׂתָה לִשְׁגָגָה, וְעָשׂוּ כָל-הָעֵדָה פַּר בֶּן-בָּקָר אֶחָד לְעֹלָה לְרֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה, וּמִנְחָתוֹ וְנִסְכּוֹ כַּמִּשְׁפָּט; וּשְׂעִיר-עִזִּים אֶחָד, לְחַטָּת". 1. במערבא – "ושעיר עיזים אחד לחטת". 2. רבינא – "כמשפט".

D. סתירה בין כללים – מה יקרה  מעשר>חטאת עוף>עולת בהמה>מעשר…?
הרי יש פה מעגל בלתי אפשרי…
בבבל – מעשר>חטאת העוף>עולת בהמה (כי העולה לא יכולה להתחיל מגזה"כ).
בישראל – חטאת העוף>עולת בהמה>מעשר (כביכול קדושת העולה נכנסה לחטאת העוף והפכה אותו ל"זבח", וממילא חטאת >עשר).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.