שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים פח – שיעור דף יומי

סיכום הגמרא, דף יומי זבחים פח

(פח. במשנה – פח: סוף הפרק)
הכלים מקדשים את מה שבתוכם
בדומה למזבח, גם הכלים מקדשים.
א. הקדמה –
A. מקור הקידוש
1. (פז.) – שמות ל, כט – "וקידשת אותם והיו קודש קודשים, כל הנוגע בהם יקדש".
2. (פח.) – במדבר ז – "קערת כסף… מזרק כסף… שניהם מלאים סולת", משמע שהכלים קידשו את הסולת.
B.  שלוש רמות של קידוש
0. מקדשים כמו שהמזבח מקדש – שאם הכניסו אליהם פסול, ניתן יהיה להקריבו לכתחילה – הוה אמינא של ר"ל בדף פז., אך נדחה.
1. מקדשים שיהיו ראויים להקרבה. – דווקא בכלי שראוי לתוכן.
2. מקדשים כך שיהיה ראוי להיפסל (בטומאות גבוליות – טבול יום ומחוסר כיפורים), ושלא ניתן לפדותם (קדושת הגוף). – גם בכלי שאינו ראוי לתוכן.

ב. המשנה
A. כל כלי מקדש את הראוי לו
כלי מדידת לח – רק לח, (שמואל בגמרא – כלי אחסנת לח – לח ויבש (כי ניתן לאחסן גם יבש), כלי מדידת יבש – רק יבש.
(כלי מדידת לח – כלי מדידת היין והשמן, כלי אחסנת לח – כלים לדם ולשמן, כלי מדידת היבש – עישרון וחצי עישרון).
B. כלי שניקב – מקדש רק אם עדיים ראוי לעבודתו – מקדש.
C. מקדש רק בעזרה.

גמרא
ג. הכלי מקדש את הראוי לו
A. לח-יבש:
1. שמואל (התחלת הגמרא) – מגביל את הגבלת המשנה – כלי איחסון לח – מקדש גם יבש. ראיה – "קערת כסף… מזרק כסף… שניהם מלאים סולת" – ומן הסתם יש סולת שלא נבלל לגמרי בשמן ונשאר יבש, ובכ"ז מתקדש.
2. רב/רב אסי (שליש תחתון) – מגבילים את הגבלת המשנה – שלעניין הכשרה להיפסל – מספיק כלי שאינו ראוי.
[איכא דמתני לה אהכי – לא מביאים מנחות, נסכים וביכורים מדבר שאינו ראוי לאכילה לחלק (מדומע) ולכולם (ערלה, כלאיים), ואם הביא לא קידש. ומגביל רב/רב אסי – שקידש לעניין שעכשיו פסול ולא ניתן להיפדות].

B. שמואל מגביל את יכולת הקידוש (מעל אמצע ע"א):
1. כלי שלם (ללא נקב, כבשמשנה).
2. מלאים (כל הכמות שאמורה להיות נמצאת, בהמשך – הברייתא לומדת מ"שניהם מלאים סולת"), (ובהמשך – מגביל רי"ח – אם מתכוון להוסיף, מקדש כבר בהתחלה, וכןר' יוסי בברייתא בברייתא).
3. שתי גרסאות: a. מתוכן (בתוך הכלי). b. בפנים (בתוך העזרה – כבמשנה).
(שתי הגרסאות ודאי מסכימות שמקדש רק בעזרה (משנה) ורק בתוך הכלי (אחרת אינו ראוי)), אך יש הבדל – האם מקדש "בירוצי מידות" (הגודש) – לa – לא, לb – כן.
ולסיכום – ברייתא שדורשת את שתי הגרסאות.

כיון שהזכרנו כלי מנוקב –
ד. תיקוני בגדים וכלים – אין עניות במקום עשירות
(כיון שהזכרנו כלי שניקב)
A. תיקון כלי קודש
לא מתקנים חור, פגימה, קת – אלא בכלים מתיכים ועושים חדש, בסכין – גונזים. ואכן מעשה שגנזו (רש"י – כל הבעיה רק בתיקון ניכר, ושם לא היה ניכר וגנזו מחשש שתנבל).
B. בגדי כהונה
נתלכלכו – דעה אחת בברייתא – לפי אביי)- תלוי ברמת הלכלוך – לכלוך קל שמספיק מים – מותר גם בנתר, לכלוך חזק שצריך נתר – לא מכבסים כלל. (משמע – הלכלוך החזק הוא ה"עניות", לא עצם הכביסה (וצ"ע שבהתחלה משמע ברש"י שעצם הכביסה)). דעה שנייה – לא מכבסים כלל.
(הערות: 1. מה שלא מכבסים – הולך לפתילות. 2. זבח תודה – הכוונה ללכלוך בשטח נרחב, אחרת כל יום יזרקו בגד…).

ה. אודות בגדי הכהונה (תיאור ואגדתא)
A. מבנה המעילהוא עצמו תכלת, הרימונים מתכלת ארגמן ותולעת שני, ובתוכם/ביניהם 72 (36*2) או 36 (18*2) זגים וענבלים.
[ר' ענייני בר ששון – גם במספר מראות הנגעים (גוונים) מצינו מחלוקת דומה בין 72 ל36. (נגעים והמעיל באים על לה"ר)].
B. ר' ענייני בר ששון – כפרת בגדי הכהונה (מובא כאן – גם כי הובא לעיל, וגם כי קשור למה שאמר לעיל על הקשר בין המעיל לנגעים – ששניהם על לה"ר)
פרשת קרבנות סמוכה לבגדי כהונה (בפרשת תצוה או צו) – ששניהם מכפרים:
כתנת – שפ"ד (כפרה לציבור), מכנסיים – גל"ע, מצנפת – גסות רוח, אבנט – הרהור הלב, חושן – עיוות הדין, אפוד – עבודת כוכבים, מעיל – לשון הרע, ציץ – עזות פנים.
שאלה – והרי לשפכ"ד וללה"ר מצינו כפרה אחרת? תשובה:
שפיכות דמים – כשהרוצח לא יודע – עגלה ערופה, כשידוע – כתונת,
לה"ר – בגלוי – מעיל (עושה רעש), בסתר – קטרת (שבאה בסתר (בהיכל, בלי שאף אחד מלבד הכה"ג רואה).

תגובה אחת

  1. ברוך רופא חולים
    ישלח לך הקב"ה רפואה שלמה מן השמים
    השיעורים חסרו לנו.
    מקווה שתמשיך בשיעור לפי יום הלימוד,
    עד 120!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.