שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים כז – גמרא דף יומי

 

(כז. באמצע – כז: במשנה)

חלק א – המשך ביאור המשנה (זרק למעלה/למטה)

א. ר"ל –

מבחינת הדין הוא כמו שמואל: זריקה למעלה/למטה ולהפך – הבשר פסול, הדם מכפר.

המשנה שפוסלת פוסלת לגמרי, כי גם חשב מחשבת חוץ לזמנו (="אמירה", בניגוד ל"שתיקה").

אך אינו פיגול, כי זו זריקה שלא מתירה את הבשר.

      והגמרא מקשה על ר"ל את שתי הקושיות שהקשתה על שמואל ומתרצת כנ"ל.

רי"ח – חולק על ר"ל ושמואל:

זריקה למעלה/למטה פסולה לגמרי (פסול פאסיבי), ולא מכפרת, ולכן במשנה פסול.

וקשה:

1. למה במשנתנו כתוב פסול ובדף לב. כתוב לקבל שוב?

      כאן לא נשאר דם הנפש, שם נשאר ויכול לקבל שוב.

2. למה כתוב במשנתנו – פסול, ואין בו חיוב כרת.

לר"ל זה מובן, כי חשב מחשבת חוץ לזמנו ויש חידוש שאינו פיגול,

לשמואל זה מובן באופן דומה: שהמשנה מחדשת שגםאם היה חושב מחשבת חוץ לזמנו, זה לא מפגל).

אך לרי"ח – אכן קשיא, כי הרי הזריקה פסולה לגמרי, אז ברור שאינו כרת.

3. סברא – אם לא נחשב כמקומו, שיחשב כמו דם שקיבלו אותו ואז נשפך על הרצפה, שאפשר לאסוף ולזרוק שוב(לשמואל ור"ל ודאי שלא ניתן, כי הדם כבר כיפר).

דחייה – אמנם לא נחשב כמקומו והקרבן פסול לגמרי, אבל המזבח קולט את הדם ולא ניתן לאסוף אותו.

(כז. 7-)

חלק ב – ברייתות לגבי נזרק שלא במקומו + האם המזבח קולט

ברייתא א –

הברייתא לא מובאת, אבל האמוראים מתייחסים אליה:

נזרק במיקום לא נכון, האם יאספנו? מחלוקת ר"ש ור' יוסי.

קודם כל, ברור שלפי שניהם פסול לגמרי (כדעת רי"ח). כי אם מכפר – ודאי שלא ניתן לאסוף.

ברור גם שזהו פסול פאסיבי, כלומר אם נשא רדם אפשר לקבל שוב, ואם ניתן לאסוף אז ניתן לאסוף.

המחלוקת היא האםכשנזרק לא במקום הנכון – המזבח קולט, ואז לא ניתן לאסוף.

גרסת רי"ח –

אם נזרק למשל ביד שמאל או מחשבה פסולה אך במקום הנכון – אי אפשר לאסוף.

המחלוקתכשנזרק למעלה/למטה

ר"ש – מותר, רי"ס – אסור. והמשנה כרי"ס.

רב חסדא –

אם נזרק למעלה/למטה – לפי כולם לא אוסף,

והמחלוקתאם נזרק בפנים/בחוץ

רי"ס – מותר, ר"ש – אסור (והמשנה שאוסרת גם בפנים/בחוץ כר"ש).

[הערה: יוצא מכאן ומהמשך המסכת שמחלוקת האמוראים בנוגע לזריקה שלא במקום היא בעצם גם  מחלוקת תנאים:

רי"ס ור"ש (ורי"ח) כאמור – פסול (ועקרונית ניתן לקבל שוב/לאסוף)

ר"י (לו., שמואל ור"ל) – הדם מכפר (ואז ברור שלא ניתן לקבל שוב או לאסוף).

ברייתא ב: ראיה שגם לר"י המזבח קולט

"זאת תורת העולה היא העולה על מוקדה על המזבח כל הלילה"

תורת העולה – מרבה שגם אימורים של קרבנות פסולים, אם עלו לא ירדו.

זאת, היא, העולה – בא למעט. מה ממעט?

      ר"י – שלושה פסולים שכן ירדו: נשחטה בלילה, נשפך דמה, יצא דמה. כל השאר לא ירדו.

      ר"ש – מרבה כל שפסולו בקודש שלא ירדו (גם את השלושה וגם נתן למעלה/למטה ועוד),

      וממעט שלא פסולו בקודש (רובע ונרבע, נעבד לע"ז ועוד).

יוצא שלפי ר"י

נשפך הדם, "אם עלו – ירדו",

נזרק למעלה/למטה, אם עלו – לא ירדו.

למה? לכאורה כי נשפך הדם, ניתן לאסוף, ואם לא אספו, פסול לגמרי, וירדו.

אך נזרק למעלה/למטה, המזבח קולט, ואמנם פסול לגמרי, אבל הדם התקדש. ואם עלו – לא ירדו.

[ומקשה התוס': הרי בדף לו ר"י אומר שלא במקומו כמקומו, אז ממילא הדם מכפר ולכן לא ירדו, ולא בגלל שהמזבח קולט, עי"ש (כז: ד"ה לאו)].

חלק ג (אגב) – ר' אלעזר: גם במזבח הפנימי אומרים שאם עלו לא ירדו

ולכן, אם העלו קומץ מנחה או אימורים במזבח הפנימי – לא ירדו.

      שאלות:

1.  זה ברור.

הרי בבברייתא של "אם עלו" ראינו שאם נתנו דם חיצוני בפנימי,  והעלו את האיברים (בחיצוני) – לא ירדו.

ובפשטות זה גם בחטאת, אפילו שדם שחטאת שנכנס נפסל.

מכאן שמזבח הפנימי מקדש גם פסולים.

דחייה – יכולנו לומר שזה לגבי דם, שבכל זאת יש מצבים שמוקרב בפנימי.

אבל קומץ או איברים אולי לא. קמ"ל שכן.

2.  יש ברייתא סותרת:

אומרים אם עלו לא ירדו – רק בחיצוני ורק בראוי לו!

דחייה – הכוונה כך: בחיצוני אומרים את זה רק בראוי לו, בפנימי – אפילו בלא ראוי לו

(כי הפנימי קדוש יותר – הוא לא אדמה אלא כלי שרת שנמשך).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.