שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים ו – דף יומי

להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן

סיכום הדף היומי – זבחים דף ו

(ו. באמצע – ז. שורה 10)

האם עולה מכפרת על ביטול עשה שלאחר ההפרשה?

(מובא כאן אגב הזכרת הריצוי של קרבן עולה בדף הקודם).

הספק – חטאת מכפר רק על מה שחטא לפני ההפרשה, אך מצד שני – עולה שונה שהרי מכפרת על כמה כחטאים ולא מפרישים אותה לחטא ספציפי.

ראיות לכאן ולכאן:

1. ראיה שלא מכפרת

ברייתא – אם לא סמך על עולה "מעלה עליו הכתוב כאילו לא כיפר וכיפר".
לכאורה הכוונה – כיפר על הכל, לא כיפר – על חוסר הסמיכה, כי זה קרה אחרי ההפרשה.

דחייה 1 – כן מכפרת, אך על הסמיכה לא, כי ביטל העשה בשחיטה, ועל אחרי השחיטה לא מכפר (אמנם בהמשך נראה שייתכן שמכפר גם על זה).

דחייה 2 – פירוש אחר "כיפר" על הכל (גם חוסר הסמיכה לא כיפר – כלפי שמיא.
[דוגמא – משנה בנגעים – אם לא שמו את מותר השמן של המצורע על ראשו, רי"ח בן נורי "כיפר, ומעלה עליו הכתוב כאילו לא כיפר". לכאורה הכוונה – כלפי שמיא.
דחיית הדוגמא –  אולי גם שם הכוונה ש"לא כיפר" הכוונה לאותה פעולה שפספס (שיצטרך לעשותה שוב).

2.  ראיה שכן מכפרת –  שני שעירי עצרת

(אמנם מדובר בחטאת, אך חטאת שמכפרת על כל חטאי טומאת מקדש וקודשיו כשלא היתה ידיעה, ולא על חטא של ספציפי, ולכן זה דומה לנושא שלנו לגבי כפרה אחרי ההפרשה). בדר"כ יש רק שעיר אחד לחטאת ברגלים.

הברייתא – על מה מכפר השעיר השני? ר"ש – לטומאה שקרתה בין זה לזה.

מה הכוונה "בין זה לזה" – ייתכנו שלושה שלבים:
א. בין ההפרשה להפרשה.
ב. בין השחיטה לשחיטה (בהנחה שמכפר גם על מה שחטא אחרי ההפרשה).
ג. בין הזריקה לזריקה (בהנחה שמכפר גם על חטאים שאחרי השחיטה).

A. הראיה – בהנחה שמפרישים אותם יחד, ושהכוונה לשלב ב.
ניסיון דחייה – אולי הכוונה לשלב א?

דחיית הדחייה – לא ייתכן כי שתי האפשרויות להפרשה זה אחר זה לא ייתכנו:

1. ממש בזה אחר זה – לא סביר שעל זה דיברה התורה (אך אפשרי בדוחק).

2. לב בית דין מתנה עליהם – שההפרשה תכול רק סמוך להקרבתו, וכך יכפר על מה שהיה בין ההפרשה הראשונה להקרבה השנייה. דחייה – ר"ש לא סובר "לב בי"ד מתנה עליהם"].

B. חיזוק הראיה – ר' ירמיה שואל על שלב ג, אז מכאן שלגבי שלב ב ברור לו שכן מכפר (אפילו שזה אחרי ההפרשה). דחייה – אולי מתלבט לגבי שני השלבים ("אם תרצה לומר…").

אמנם מר' זירא יש ראיה, כי סובר שר"ש דיבר על שלב ג.

5 תגובות

  1. האם האיבעיא נפשטה?
    ב"ה.
    כבוד הרב הסביר בשיעור (בערך בדקה ה-12 שאמנם מר' ירמיה אי אפשר לפשוט אבל מהברייתא עכ"פ אפשר לפשוט כי לא מסתבר שיצטרכו להפריש שלא בבת אחת.
    אך מרש"י סוף ד"ה דלמא אם תמצא לומר קאמר משמע לא כך, כי כתב בלשונו ולא איפשיטא בעיין, וגם התוס' בד"ה דלמא כתבו "ואינו חושש בקושיא דליקו ולימא ליה לקרא".
    תודה על כל השיעורים המיוחדים והרבה איחולים.

  2. טעות קטנה .
    שההפרשה תחול ולא תכול . מלשון תכולה . אלא מלשון תחולה .
    יישר כוח על הכל . וה' הטוב יכפר בעד .
    סינואני

  3. הורדת דף ו
    ב"ה
    אין אפשרות להוריד את השיעור של דף ו' בפורמט MP3.
    האם מישהו יודע את הסיבה.
    תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.