שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

סנהדרין נח – תלמוד בבלי דף יומי

{enclose sanhedrin_58.mp3}

להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן

סיכום הדף יומי, גמרא תלמוד בבלי סנהדרין נח

(נז: שליש תחתון – נח: לישי תחתון)
דיני עריות אצל בני נח
א. דיני אשת איש
1. שני מקורות ("לאמר" ו"איש איש") – ללמד לאשת איש גויה ויהודיה (בהמשך נלמד גם מ"ודבק באשתו").
2. אם בא על אשת איש ישראלית – דנים בדיני ישראל, כלומר: 1. ר"נ – מספר הדיינים עדים והתראה. נדחה – לא יתכן שנקל עליו יותר כשבא על ישראלית. 2. רי"ח – אם בא על בעלת "סטסטוס" שאין אצל הגוים (נערה מאורסה ונשואה שלא נבעלה) – מת בעונש שלנו (ומחלוקת ראשונים אם במקרה זה צריך עד אחד או שניים כשלנו).

ב. עריות משום קירבה:
רבנן:
כל עריות שישראל אסורים בהן.
ר"ע (+ר"מ בברייתא 1) – גוי אסור רק על מה שיהודי נהרג (ולכן מותר בקשרי אחווה, ואסור בקשרי נישואין).
ר"א (+ר"מ בבריייתא 1) – אסור בקשרי אחווה (דרך האמא) ומותר בקשרי נשואין.
שניהם למדו זאת מ"על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו".
(ודבק – ולא זכר, באשתו – ולא אשת איש, לבשר אחד – ולא בהמה).
ר"א – אביו דומה לאמו – אז בשניהם מדובר באחות (ולא דרך נישואין).
ר"ע – מנסה כמה שיותר קרוב לפשט – אמו ממש (אם אנוסתו), ואשת אביו מוגדרת כאביו (ערוות אביו).
ראיות: 1. עמרם נשא את יוכבד דודתו. 2. אברהם נשא את אחותו. 3. ה' מתיר לקין את אחותו.
רב הונא – שתי גרסאות האם גוי מותר על ביתו.
ג. עבדים: 1. עבד כנעני של ישראל –
מותר על כולם. 2. שפחה שייחדה גוי לעבדו – אסורה.
ד. ביאה שלא כדרכה אצל בן נח: ר"א – גם באשתו חייב מיתה. רבא – להפך – אפילו באשת חבירו לא חייב.

7 תגובות

  1. אני הבנתי שלא רק העונש שונה אלא גם צורת הדין, שבמצב שלא שייך אצל הגויים – נידון כדיני ישראל: ב-23 דיינים, בשני עדים והתראה.

    1. זה מחלוקת ראשונים – רש"י, רמ"ה מאירי ור"ן – גם כשבא על נערה מאורסה – ידונו אותו בדיני הגויים (דיין אחד, עד אחד וכו'). לעומתם ר' יונה סובר כמוך – שכיוון שבדיני הגויים אין מושג כזה, והוא רק נענש מדיני ישראל, אז גם מקלים ודנים אותו על פי נהלי הדין של דיני ישראלץ (כל זה מגמרת שוטנשטיין, נז: הערה 25).

  2. לא הבנתי את תירוץ הגמרא"אידי ואידי חנק הוא" לגבי השאלה מדוע הברייתא לא החשיבה "נכנסה לחופה ולא נבעלה" כמקרה בו בן נח נידון בדיני ישראל.
    אומנם נכון שבן נח דינו באופן כללי בחנק(לפי תנא דבי מנשה) אולם עדיין במקרה זה לפי דיני בן נח הוא פטור מכל עונש כי היא לא נחשבת כנשואה, ולפי דיני ישראל הוא נידון בחנק ?
    הרב יכול להסביר את הבנתו ?
    תודה רבה מראש
     

    1. שאלה טובה, אני חושב שהנושא כאן אינו האם בן נח נהרג, את זה ריבינו מ"איש איש" שהוא נידון שהוא אסור באשת איש כמו דיני ישראלץ לא לזה התכוונה הברייתא כשאמרה שנידון בדיני ישראל. אלא הנושא הוא [b]רק העונש[/b], שבזה הברייתא מחדשת (כר' יוחנן) שבמצב שלא שייך אצל הגויים – נידון בעונש של דיני ישראל, וממילא כיוון שלגבי נשואה שלא נבעלה אין הבדל – זה לא הוזכר בברייתא.

  3. לדב אורי שלום.
    מתי נוכל להדביק את הפיגור וללמוד את הדף שלאותו יום? הרבה תודה ויישר כוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.