שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

סנהדרין לד – תלמוד בבלי דף יומי

{enclose sanhedrin_34.mp3}

להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן

סיכום הדף, תלמוד בבלי סנהדרין לד

(לג: 6 שורות מלמטה – לד: 3 שורות מלמטה)
המשך הדיון בהבדלים בין דיני ממונות לדיני נפשות
א. התערבות התלמידים בדיון (ההבדל החמישי) – בדיני ממונות – התלמידים מתערבים בין לזכות ובין לחובה, ובנפשות – רק לזכות. לגבי עדים – לרבנן כלל לא מתערבים (כי נראים כנוגעים בדבר), לרי"ס בר"י – כמו התלמידים.
ב. בדיני נפשות – דיין שלימד זכות לא חוזר ומלמד חובה (בממונות כן). רב – דווקא במהלך המו"מ, אך בגמר הדין – יכול לחייב.
4 קושיות על רב:
1.במשנה (מ.) משמע שמי שזיכה אתמול חייב לזכות היום. תירוץ – מדובר במו"מ ביום השני, ולא בגמר הדין.
2. במשנה הנ"ל – אם גם ב-71 דיינים א"א להכריע, משכנעים את אחד מהמחייבים לזכות, ולא כתוב שמשכנעים גם אחד מהמזכים לחייב. תירוץ – גם הפוך אפשר, אך המשנה העדיפה לדבר על מצב של זיכוי.
3. תלמיד שצירפוהו לבי"ד כי אמר טענה לזכות, ומת, מחשיבים את קולו לטובת המזכים. מכאן שלא יכל לחזור בו. תירוץ – אם היה חי – יכל לחזור בו.
4. סופרי הבי"ד כותבים גם את טענות המזכים כדי שלא יחזרו בהם. תירוץ – כותבים כדי שלא יאמרו שני דיינים אותה הלכה משני פסוקים.
ג. שלא אומרים הלכה אחת משני פסוקים
מקור – אחת דיבר אלוקים, וכפטיש יפוצץ סלע.
דוגמאות:
1. שני מקורות (מוקדה/מזבח) לכך שמה שעלה למזבח מוקרב. דחייה – שם גם יש נפק"מ הלכתית (האם כולל גם דם ויין).
2. שני מקורות (כבשים.עולה) לכך שמה שעלה למזבח מוקרב. דחייה – שם גם יש נפק"מ הלכתית (האם כולל גם עולת עוף).
3. שני מקורות לדין זריקת הדם מחוץ לעזרה (משחוטי חוץ או מהקרבת איברים בחוץ). דחייה – שם גם יש נפק"מ הלכתית כששחט וזרק בשוגג בהעלם אחד (האם חייב 1 או 2). דחיית הדחייה – לאביי אין נפק"מ ולכו"ע חייב חטאת אחת.
ד. דיני ממונות מתחילים ביום וגומרים בלילה (ובנפשות הכל ביום).ר"מ – גם בממונות הכל ביום. מקור – ר"מ – היקש לנגעים, רבנן – "בכל עת" מול "ביום הנחילו".
ר"מ לומד מההיקש שגם דיין עיוור (בעין אחת) פסול, ומשנתנו חולקת גם על זה, ורי"ח פסק לשכן העיוור שלו כמשנתנו.

11 תגובות

  1. אינני מבין מה חסר בניסוח שאלתי, כך שאינני יודע מה טעם אינכם מבינים אותה. בכל-זאת, אנסה/אנסח שנית.
    אינני מבין את פשר הכלל (ואני מדייק לצטט בניסוח הרב) שלא יתכן ש-2 פסוקים ילמדו אותה הלכה [או רעיון או הנהגה}, והרי באלפי מקומות, בכל מכמני חז"ל, אנו מוצאים כן. לפעמים הגמרא עצמה (ולפעמים המפרשים) עושה צריכותא לשם מה נדרשים 2 (או יותר) פסוקים, אך ברוב הפעמים הדבר עובר בשתיקה. הגע עצמך! בתחילת סוגייתנו, אביי לומד את העיקרון הזה עצמו מפסוק תהילימי, בעוד שתנא דבי ר' ישמעאל (כ-150 שנה ? לפניו) לומד זאת מפסוק בירמיהו, ואין כל דיון למה נצרכים שניהם, ואין כל ערעור לומר שאחד משניהם טועה.

  2. אני הקטן אינני מבין את כל מהלך הסוגיא. על כל צעד ושעל זרוע תלמודנו בהלכות מסויימות שרב פלוני לומד הלכה אחת מפסוק זה, ורב פלוני אומר מהכא, ורב פלמוני אומר מהכא (לאחרונה אף היה כן מסיפיה דקרא….). אפילו בפתח סוגייתנו עצמה לומד אביי עקרון חשוב מעקרונותיה של מסורת המקרא, שאין 2 פסוקים ( ובודאי לא יותר…, כפי שיש עוד בתלמוד) להלכה אחת, מפסוק מסויים, ואילו דבי ר' ישמעאל לומד זאת מפסןק שונה,והכל זורם חלק ובשקט, מבלי להטריחנו בצריכותא למה נדרשים שניהם ולמה ממאן זה בפסוקו של רעהו.

  3. אני הקטן אינני מבין את כל מהלך הסוגיא. על כל צעד ושעל זרוע תלמודנו בהלכות מסויימות שרב פלוני לומד הלכה אחת מפסוק זה, ורב פלוני אומר מהכא, ורב פלמוני אומר מהכא (לאחרונה אף היה כן מסיפיה דקרא….). אפילו בפתח סוגייתנו עצמה לומד אביי עקרון חשוב מעקרונותיה של מסורת המקרא, שאין 2 פסוקים ( ובודאי לא יותר…, כפי שיש עוד בתלמוד) להלכה אחת, מפסוק מסויים, ואילו דבי ר' ישמעאל לומד זאת מפסןק שונה,והכל זורם חלק ובשקט, מבלי להטריחנו בצריכותא למה נדרשים שניהם ולמה ממאן זה בפסוקו של רעהו.

  4. שלום אורי!
    ראשית אני רוצה לספר לך שיש לשכבה שלי י"א בגרות בגמרא שכוללת את 5 דפים בסנהדרין-והצתי את האתר שלך וממש מתפאלים ומברכים אותך -ממש יש -אז ישר כך לך ותודה רבה שיעוריך ממש עוזרים לנן! 😆
    שנית
    לא הבנתי הדף הזה אם יש חוק שלא לומדים הלכה משני פסוקים אז למה אנחנו שמחים כאשר נדוגמא השילשית מראה שכן הצילחו ללמוד?
    אתה יוכל להסביר את זה בבקשה?
    תודה רבה
    ושוב ישר כך!

    1. הכלל הוא שלא ייתכן ששני פסוקים ילמדו אותה הלכה. אם יש מצב כזה, כלומר שיש מחלוקת מאיפה ללמוד את אותה הלכה בדיוק, אז חייבים לומר שאחת הדעות טועה. וכך גם בבית דין, אם שני דיינים יביאו פסוקים שונים לאותה הלכה, אחד מהם טועה , ולא נחשב במניין.
      שמחנו בכך שמצאנו דוגמא למחלוקת כזו, אך לא כי זה טוב, באמת זה לא טוב ואחת הדעות שם היא טעות, אלא שמחנו כי מצאנו דוגמא לדבר שאינו טוב ושאם יקרה בבית דין – לא נחשיב אותם כשני קולות.

  5. שלום, אם הצלחת לכתוב את ההערה הזאת, אז כנראה שהצלחת לגשת ישירות לשיעור.
    אני אתאר מה אתה אמור לראות בדף זה בו אתה צופה עכשיו, מלמעלה למטה, ותכתוב מה חסר לך:
    כותרת
    פרסומות
    נגן אודיו
    קישור להורדת קובץ mp3
    נגן וידיאו (ריבוע שחור גדול)
    קישור להדפסתהתרשים
    סיכום הדף
    תגובות אלו

  6. לדאבוני – אחרי חודשים – עדיין לא הצלחתי לגשת ישירות לשעור ובכלל לא מצליח לראות את הסרטון: יש בעיה גם עם כל כך הרבה מילים בלי הנחיה ברורה מספיק על מה לבחור על מנת להגיע להנ"ל ז.א. על מה לעשות "קליק" ….. חבל מאד

  7. בעבר ראיתי גם סרטון יו טיוב עם תרשים זרימה של התקדמות הדף. זה עזר לי מאוד להבין את השיעור. לאחרונה אינני רואה עוד את הסרטון אלא רק שומע את ההקלטה. האם הסרטונים ממשיכים? אם כן, היכן למצא אותם?

    1. הסרטון מופיע, אך באיחור מסוים אחרי ששיעור השמע מופיע. תראה אם אתה מצליח לראות את הסרטון בדף לג למשל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.