שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

משנה – עירובין פרק ב

משנה מסכת עירובין

שיעורים במשנה מסכת עירובין בתמצות

טוב גם כהכנה לפני לימוד המסכת בגמרא

 ניתן להאזין לכל הפרק כשיעור רצוף, וניתן לשמוע כל משנה בנפרד


פרק ב

משניות זכר-חנוך-HebrewBooks | פרק ג

לשמיעת כל פרק ב


 משנה א

מהם פסי ביראות? למה הם נועדו?

פסים הכוונה ללוחות או מחיצות. ביראות – בארות המים.

נועדו לאפשר שאיבת מים מבור מים (שמוגדר רשות היחיד) לעולי הרגלים שנמצאים בדרך ברשות הרבים.

 איך עושים את פסי הביראות?

מכינים גדר סמלית מסביב לבור – מכינים ארבע דמיומדין (רשי"ם) מסביב לבאר – כל דיומד עשוי משני לוחות (פסים) – סה"כ שמונה לוחות שהם ארבעה דיומדין. כל לוח בגובה של לפחות עשרה טפחים ברוחב שישה טפחים.

המרחק בין דיומד לדיומד

1.פחות מעשר אמות – מספיק ארבעה דיומדין וכך מתירים את השאיבה והטלטול בתוך האזור המוקף.

2. יותר מ13.3 אמות – יש צורך להוסיף בין דיומד לדיומד לוחות (פסים) נוספים – כך שהמרחק בין לוח ללוח יקטן (לעד 10 או 13.3 אמות תלוי במחלוקת)

3. בין 10 אמות ל 13.3 אמות –

         רבי מאיר מוסיפים על ארבעת הדיומדין לוחות (פסים) כדי להקטין את המרחק. (במקום שמונה פסים – עכשיו 12 פסים)

         רבי יהודה: אין צורך בהוספת פסים נוספים.

 


 משנה ב

הו המרחק המינימאלי המותר בן הפסים לבאר?

מותר לקרב את הפסים לבאר העיקר שיהיה מקום לפרה להכניס את ראשה ורובה ולשתות מהדלי שדלו מהבאר – שתי אמות

מהו המרחק המקסימאלי המותר בין הפסים לבאר?

מותר כמה שרוצים – כאשר המרחק יותר משלוש עשרה אמה ושליש (או 10 לרבי מאיר) יש להוסיף פס פשוט נוסף.

 


       משנה ג

מהו הגודל המקסימלי להיתר פסי ביראות?

רבי יהודה: גם בעזרת פסים נוספים – שטח המקסימלי הוא עד בית סאתיים.

חכמים: פסי ביראות נועדו לשימוש האדם – אין הגבלה – במידה ומוסיפים פסים.

מתי מחיצה מתירה טלטול?

עד שטח של בית סאתיים: בכל מקרה – אפילו בגינה וקרפף שלא נועדו לדיורין

יותר מבית סאתיים: רק מקום שנועד לדיורין. כמו דיר, סחר מוקצה וחצר. (ולדעת חכמים – בבארות אפילו במחיצה סמלית)


 משנה ד

כאשר המון האנשים ברשות הרבים חייב לעבור בין פסי הביראות: 

רבי יהודה: צריך לעשות מעקף (יסלקנה לצדדים) ע"מ שהאנשים לא יעברו דרך הפסים (חות מהאנשים שזקוקים לבאר) אחרת אין היתר לשאוב מים מהבאר.

חכמים: אין צורך במעקף – הפסים מועלים למרות שעוברים דרך הפסים.

 באר הרבים מועילים פסי ביראות

בור היחיד לא מועילים פסי ביראות – חיייבים מחיצה.

באר היחיד ובור הרבים רבי עקיבא: מועלים פסי ביראות. רבי יהודה בן בבא: לא מועלים פסי ביראות – חייבים מחיצה. (חגורה).


משנה ה

 מה יכול להתיר טלטול בגינה או בקרפף מוקפים לא לצורך דיורין?

רבי יהודה בן בבא: סוכת שומרים או בית דירה או במידה והקרפף סמוך סמוך לעיר.

רבי יהודה בר אילעי: בור שוחה או מערה.

לדעת רבי עקיבא: אין צורך לעשות כלום.

ההיתר לטלטל בגינה ובקרפף עד בית סאתיים

רבי אליעזר: רק בשטח ריבועי

רבי יוסי: גם בשטח ריבועי וגם במלבני.


משנה ו

שלוש שמועות של רבי אילעאי בשם רבי אליעזר:

1. רבי אליעזר סובר שמותר לטלטל בקרפף או בגינה שמוקפים לא לצורך דיורין גם אם הם גדולים מאוד – עד בית כור.

2. כאשר אח מבני החצר שכח להשתתף בעירוב עם השכנים – הוא מבטל את רשותו וכך מאפשר להם את הטלטול בחצר – רבי אליעזר מחדש שאחרי שהשכן ביטל את רשותו מותר להם להוציא ולהכניס חפצים לא רק מבתיהם לחצר אלא גם מביתו של השכן השכחן.

3. רבי אליעזר מתיר שימוש בעשב שנקרא עקרבנים למצוות מרור בפסח


. ראש העמוד

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.