שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יבמות לה

לעילוי נשמת
יצחק צבי ערמוני ז"ל
מאוהביה הגדולים של ארץ ישראל, חלוץ, לוחם, חולם ומגשים, 26 שנים למותו

להקדשות ליחצו כאן

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

סיכום הדף היומי

(לד: 7- עד

המתנת שלושה חודשים

במשנה (לג:) – מי שנבעלה באיסור וחוזרת לבעלה – צריכה להמתין 3 חודשים,
משנה מא. – לא רק מי שנבעלה באיסור, אלא כל אישה שעזבה איש אחד (גרושה, אלמנה, אנוסה).

 

א. קטנה

במשנה (לג:) – רק אם יש סיכוי שהיא התעברה, לכן קטנה לא,
וכן בגמרא (לד:) מביאה ראשונה – לא.

שמואל –

(לג: 2-)

אמירה א – אם קיבלה גט (קידושי דאורייתא) – צריכה להמתין!
(אם רק מיאון (מקידוש דרבנן) – לא צריכה)

מה הסברא? וגם – הרי במשנה ראינו שלא צריכה?
הסבר: באמת מעיקר הדין לא צריכה,
אלא גזרו על קטנה אטו גדולה,

אך יש שני מצבים בהם לא גזרו:
1. לא שכיח (כמו החלפת הנשים במשנתנו)
2. במיאון (מפרשים – שזה רק לקטנות, לכן אין סיבה שיתבלבלו עם גדולה).

 

אמירה ב –

(לד: 6-)

גירסא א – כולן צריכות, חוץ מגיורת קטנה,
משמע שגיורת גדולה וישראלית קטנה צריכה.

(לה. 6+)

גירסא ב (לישנא אחרינא) –
כולן צריכות, חוץ מגיורת גדולה.
משמע שלא דיבר כלל על קטנה, וקטנה לא צריכה.

שאלה על שתי הגרסאות: במה מדובר?
אם מיאון – הרי שמואל אמר שלא צריכה,
אם גט – אז שמואל כבר אמר שצריכה?
תשובה:  שמואל מלמד כאן לקטנה שנבעלה בזנות (רווקה):

לגירסא א – צריכה להמתין (גזירה אטו גדולה),
לגירסא ב – לא צריכה (לא גוזרים, לא שכיח).

 

ב. גיורת (ושפחה משוחררת, זנות, אונס ופיתוי) – נשים שלא רוצות הריון

  1. A. נתחיל מהסוף (תנאים) –

ר"י – כולן צריכות להמתין
רי"ס – כולן לא צריכות,

ולמה? כי סומכים על זה שהיא מנעה את ההריון:

  1. כי לקראת הגיור משתמשת במוך.

דחייה – זה לא מסביר את שפחה שיוצאת בשן ועין, אנוסה ומפותה.

  1. אביי – אחרי הביאה מתהפכת כדי שלא תתעבר.
  2. B. שמואל

זנות – גדולה לשתי הגרסאות צריכה (כמו ר"י)

גיורת

לפי גירסא א – גיורת קטנה לא צריכה (לא שכיח)
אבל גיורת גדולה צריכה

לפי גירסא ב – גם גיורת גדולה לא צריכה,

למה? כי סובר בזה כרי"ס.

 

 

(לה. 😎

חלק ב – ואם היו כהנות נפסלות מן הכהונה

למה המשנה כותבת כהנות (בת כהן),
הרי גם ישראלית שנאנסה (בין אם נשואה לכהן או לישראל) – נאסרת לכהונה?

תשובה:
המשנה מחדשת דבר נוסף – שבת כהן שנאנסה/נבעלה בשוגג באיסור ואז התגרשה, לא חוזרת לבית אביה (כלומר לא חוזרת לאכול בתרומה).

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.