שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קמט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי שבת קמט

(קמח:  במשנה למטה – קנ. במשנה)

חלק א – משנה: אסור לקרוא ברשימת אורחים או מנות לסעודה

א. למה?

רב ביבי – שמא ימחק,
אביי – שמא יקרא בשטרי הדיוטות (רש"י כאן – של מקח וממכר).

מאי בינייהו?

 שמא ימחקשמא יקרא
א. כתוב במקום גבוה (בכותל)

 

הנחות:
1. לא חוששים למחיקה במקום גבוה.
2. כותל דומה לשטר.

קשה – רבה (יב:) אמר שיש לא פלוג (לגבי שלא קוראים לאור הנר שמא יטה, גם בנר גבוה).
ועוד – בהמשך נראה ברייתא שבכתוב בכותל אין גזירה שמא יקרא, כי לא דומה לשטרי הדיוטות.

לא חוששיםחוששים
ב. כשכתוב במקום נמוך בכותל

הנחות:
1. חוששים למחיקה במקום גבוה (לא פלוג).
2. כותל לא דומה לשטר.

חוששיםלא חוששים
(כי כותל לא דומה לשטר)
ג. כשחקוק בלוח ולא בדיו.

 

הנחות:
1. בחקוק בפנקס ודאי אין חשש מחיקה.
2. פנקס דומה לשטרות.

לא חוששיםחוששים

[וכן מוכח בברייתא שבחקוק בכותל לא גזרו (כי לא דומה לשטר, ואין חשש שימחק), אבל בטבלה גזרו (כי דומה לשטר)].

 

דחיית כל האפשרויות:

למה שלא נאמר ששני החששות קיימים?
לכן הגמרא חוזרת לאפשרות הראשונה, אבל הפעם עם הסבר לנקודת המחלוקת:

ד. כתוב במקום גבוה בכותל

הנחות:
1. כותל לא דומה לשטר, לכן אין חשש שמא יקרא.

2. המחלוקת האם בכתב גבוה גוזרים בכל זאת שמא ימחוק.

רב ביבי:
גוזרים שמא יכתוב(לא לפוג)
אביי:
לא גוזרים שמא יכתוב
(לא אומרים לא פלוג)
אין חשש
(לא דומה לשטרות).
ואיך הם חולקים על רבה שאמר שיש "לא פלוג"?
זו מחלוקת תנאים בברייתא (שהגמרא מסבירה שמדובר בכתב גבוה בכותל) –
ת"ק – אסורר' אחא – מותר
ומצינו מחלוקת דומה בתחום אחר:

אסור להסתכל במראה ממתכת לא קבועה, שמא יחתוך שערה עם שפת המראה.
האם מותר במראה קבועה:

ת"ק – אסור (לא פלוג),ר"מ – מותר (לא אומרים לא פלוג).

 

(קמט. 10-)

אגב האיסור שמא יקרא בשטרי הדיוטות

ב. ת"ר – דיוקן והכתב שמתחתיו –

בדיוקן אסור להסתכל גם ביום חול  – "אל תפנו אל האלילים" – אל תפנו אל דבר הבא מדעתכם (שבני אדם המציאו אותם. אלילים – חלילים – חללי הלב) (רש"י).

בכתב שתחת הדיוקן אסור לקרוא בשבת – שמא יקרא בשטרי הדיוטות.

מכאן שאיסור הקריאה רחב מאוד (לא רק בענייני מקח וממכר).

 

(קמט. 4-)

חלק ב – הגרלות

א. הגרלת מנות בסעודה

במשנה:
מותר לעשות הגרלה על מנות בתוך המשפחה, אבל לא מנה גדולה מול קטנה,
אך אם זה לא בתוך המשפחה – אסור גם במנות דומות.

סברא:
כיון שעושים הגרלה, בזה מראים שמקפידים זה על זה,
וכיוון שמקפידים – אז אמר ר"י-שמואל שאנשים שמקפידים שיושבים לסעודת שבת יכולים לעבור על איסור מידה, משקל מנין, לווים ופורעים ונותנים ריבית (אם לווים סאה בסאה).

שאלות:

  1. אם מקפידים, אז גם במשפחה אסור?
    תשובה: במשפחה הכל שייך לאבא,

[הראיה: שבתוך המשפחה מותר לאבא לקחת ריבית, כי ממילא הכל שלו]

ולכן (שני הסברים בראשונים) –
או – לא יבואו לחלק במידה מדויקת או ללוות וכו'.

או – כיון שהכל של האבא – מותר למדוד, כי זה לא לצורך מקח וממכר.

 

  1. אם כך, למה אסור מנה גדולה מול קטנה?
    תשובה: אכן במשפחה מותר גם את זה.

ומה שכתוב שאסור – זה מחוץ למשפחה, וזה אסור גם ביום חול – מדין משחק בקוביא.

ב. הגרלות בקודשים

"מטילין חלשים על הקודשים" –
מותר לכהנים לחלק את מנות הבשר ביניהם בהגרלה.

כי אמנם עקרונית אמור להיות אסור כנ"ל,
אבל חז"ל לא רוצים שיריבו סביב החלוקה, לכן התירו הגרלה ("ועמך כמריבי כהן" – הכהנים נוטים לריב).

"אבל לא את המנות"
ר' יעקב בריה דבת יעקב: אסור הגרלה על מנות של קרבנות מאתמול (

סברות בראשונים:
1. היו צריכים להגריל אתמול
2. רק קרבן שעשייתו דוחה יו"ט מגרילים ביו"ט).

פשיטא?
תשובה: אולי רוצים למנוע מריבה גם במצב כזה, קמ"ל.

 

(קמט: שליש)

חלק ג – אגדתות (נבוכדנצר חורז את כולם)

א. עוד מאמר מר' יעקב בריה דבת יעקב –

אדם שגרם לאחר להיענש (גם אם בצדק) – אין מכניסים אותו למחיצתו של הקב"ה.

מקור:

  1. רוחו של נבות שגרמה עונש לאחאב והוצאה ממחיצתו של הקב"ה.

דחייה – אולי שם זה כי שיקר לאחאב.

  1. צדקיהו שגרם עונש לנבוכדנצר, שאנס אותו.

דחייה –

  1. הפסוק מדבר רק על נבוכדנצר.
  2. צדקיה נאנס ולא עשה שום דבר שגרם לעונש לנבוכדנצר.
  1. "גם ענוש לצדיק לא טוב".

 

(קמט: שליש תחתון)

ב. מניין שחלשים זה הגרלה

"חולש על גויים" – שנבוכדנצר היה עושה הגרלה איזה מלך ישכב עמו משכב זכור בכל יום.

 

ג. עוד על נבוכדנצר –

רי"ח –

  1. רי"ח – כל ימין של אותו רשע לא נמצא שחוק בפה כל בריה.
  2. אסור לעמוד בביתו של אותו רשע.

רב יהודה – רב:

  1. כשביקש לשכב עם צדקיהו, נמשכה ערלתו 300 אמה.
  2. כשהלך לגיהנום נבהלו שאר יושבי הגהנום שמא בא למשול עליהם.
    יצתה בת קול שהוא הולך להיות איתם ולא במצב נעים יותר מהם.ד
  3. איך שבת נוגש, שבתה מדהבה – מתייחס לביטול המס של בבל –
    1. "מדהבה" – מדוד והבא (את המס)
    2. מאוד מאוד הבא בלא מידה.
  4. ר"י-רב ירמיה ב"א – "ורבו יתירה הוספת לי" (דניאל ד) – מלמד שקיבלת כח חדש מיוחד על החיות, לכן רכב על אריה והשתמש בנחש כאפסר.

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.