שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קלב

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(קלב. 6+ עד קלג. 4+)

 הפסוקים

 בראשית יז:
י
זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין זַרְעֲךָ, אַחֲרֶיךָ:  הִמּוֹל לָכֶם, כָּל-זָכָריא וּנְמַלְתֶּם, אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם; וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶםיב וּבֶן-שְׁמֹנַת יָמִים, יִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר—לְדֹרֹתֵיכֶםיְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת-כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן-נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּאיג הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָםיד וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא-יִמּוֹל אֶת-בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ  אֶת-בְּרִיתִי הֵפַר

 ויקרא יב:
א
וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹרב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר–וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים, כִּימֵי נִדַּת דְּו‍ֹתָהּ תִּטְמָאג וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ…

חלק א – המקור לדין שמילה דוחה שבת

 1.עולא – הלכה למשה מסיני.

 (לא טוב לר"א בן עזריה שלומד ממילה את המקור לזה שפיקוח נפש דוחה שבת).

 2.ר"א – גזירה שווה מ-אות, ברית ודורות

  1. 3.רי"ח – ביום השמיני
    לא טוב לר' אליעזר שלומד מ"יום" למכשירי מילה.
    במחוסרי כפרה ביום בא ללמד שזה ביום ולא בלילה.
  2. 4.רב אחא ב"י – ביום השמיני

דחייה – שני הפעמים של שמיני באים ללמד שזה ביום השמיני – לא לפני ולא אחרי.

  1. 5.תחילת הברייתא הנ"ל – (קלב. 4-)
    רבא:
    מילה> צרעת > עבודה > שבת (כר' יאשיה)

= מילה > שבת
דחיית הברייתא
: (כר' יונתן)
שבת > צרעת

 

מאמר מוסגר:

 ר' יאשיה, רב ספרא, (רבא בהתחלה) : צרעת > עבודה > שבת

 ר' יונתן, רבא בהמשך – עבודה > צרעת
וכן שבת > צרעת – (שהרי בשבת יש עונשים ואזהרות הרבה)

 אך בכל זאת לא קוצץ את הבהרת כדי לעבוד, כי:

 a.רבא – זה יעזור רק למחר (מחוסר טבילה).

 דחייה – ומה עם נגע טהור?

 b. רב אשי – דוחים רק כשהמצווה באה יחד עם האיסור וכאן זה רק אחריו.

חלק ב – המקור לדין שמילה דוחה צרעת (גם לא בזמנה)

ברייתא

 שלב א – ימול בשר ערלתו, אפילו שיש שם צרעת.

             לרבא יש שתי הצעות במה מדובר (מקור א ומקור ב).

 דחייה – אולי לא…

 שלב ב' – "בשר" בא לרבות (מקור ג)

 

פירוט לגבי המקורות:

 1.מקור א –

  1. קו"ח משבת:
    מילה > שבת
    שבת > צרעתכר' יונתן,

=מילה > צרעת.

ואולי לא:
צרעת > שבת (צרעת > עבודה > שבת) – כר' יאשיה.

 2.עשה (מילה) > לא תעשה (צרעת).

אולי לא:
צרעת = עשה + לא תעשה.

 3.ייתור של "בשר".

  1. קשה: זה טוב לברית בזמנה – "וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ",
    ולברית שלא בזמנה בגדול – "וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא-יִמּוֹל אֶת-בְּשַׂר…"

 אך בבינוני שלא בזמנו לא כתוב בשר ("הִמּוֹל לָכֶם, כָּל-זָכָר").

  1. a.אביי – אתיא מביננא (הצד השווה – בגדול יש כרת, קטן זה בזמנו).
  2. b.רבא – קטן נלמד ממקור א, ובינוני מ"בשר".

דחייה:
באמת עבודה > צרעת,
אך בכל זאת לא קוצץ את הבהרת כדי לעבוד, כי:

 c.רבא –הוא פשוט לא ראוי לעבודה. (ואמנם יכול לקוץ את הצרעת, אך עדיין מחוסר טבילה ויטהר רק מחר).

 דחייה – ומה עם נגע טהור? (הרי גם זה דוחה את העבודה, ושם זה לא כי מחוסר טבילה)

 d. רב אשי – בזה לא אומרים שעשה דוחה לא תעשה, כי העשה של העבודה לא בא מיד עם הלאו.

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.