שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים פט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף פט

(פט. במשנה הראשונה – פט: 7-)

המשך מינוי על הפסח

חלק א – משנה – עוד על מינוי אדם אחר על הפסח

אדם יכול לומר לבניו הריני שוחט את הפסח על מי שיעלה ראשון לירושלים.

גמרא: האם זה עובד על ברירה? (והרי להלכה אין ברירה מדאורייתא)

הגמרא מבינה שבזמן ששחט עוד לא הימנה את שניהם על הפסח, ורק אח"כ כשאחד מהם יגיע לירושלים – יתברר למפרע שעליו התכוון.

דחייה: באמת התכוון להמנות את כולם מראש על הפסח, ואין כאן ברירה.

ורק רצה לזרז אותם, ואמר שמי שיכנס ראשון יזכה לחלק לאחיו את הקרבן.

ראיות:

  1. מהמשנה עצמה (דייקא נמי) – "זכה בחלקו, ומזכה את אחיו עמו" – והרי א"א לצרף את אחיו אחרי השחיטה.
  2. תניא נמי הכי – מעשה שהבנות עקפו את הבנים, והברייתא רק מבקרת אותם שהם שפלים (עצלנים) ולא אומרת שלא יצאו יד"ח.

 

חלק ב – משנה – עוד הלכות על הימנות וביטול מינוי על הפסח

  • כמה יכולים להימנות על פסח אחד?

משנתנו (רבנן) – צריך כזית לכל אחד.
ר' נתן (עח:) – האכילה אינה מעכבת, ואפשר גם פחות מכזית ("שכל ישראל יוצאין בפסח אחד").

  • משנתנו – "לעולם נמנים עליו עד שיהיה בו כזית…"
    מה מחדש "לעולם"?
    שהחבורה המקורית יכולה כולם למשוך ידיהם מהפסח ויכולה להימנות חבורה חדשה,
    ור"י חולק (צט.) – צריך שאחד מהחבורה המקורית יישאר.
  • עד מתי נמנים ומושכים ידיהם (ע"פ אביי וברייתא) –

מקור: "וְאִם־יִמְעַט הַבַּיִת מִהְיֹת מִשֶּׂה, וְלָקַח הוּא וּשְׁכֵנוֹ הַקָּרֹב אֶל־בֵּיתוֹ בְּמִכְסַת נְפָשֹׁת אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ תָּכֹסּוּ עַל־הַשֶּׂה (שמות יב, ד)

 

נמניםעד השחיטה.

מקור: " בְּמִכְסַת נְפָשֹׁת אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ תָּכֹסּוּ" מצרפים נפשות רק עד ה"תכוסו" (שחיטה).

מושכים ידיהם

מקור: "וְאִם־יִמְעַט הַבַּיִת מִהְיֹת מִשֶּׂה" – ממעטים עצמם מהפסח רק בזמן ש"מִהְיֹת מִשֶּׂה" –

רבנן – עד השחיטה

"מִהְיֹת מִשֶּׂה" – מחיותו של השה.

ר"ש – עד זריקת הדם

"מִהְיֹת מִשֶּׂה" – מהוייתיה דשה (מהמעשים שעושים בשה – הזריקה).

 

 

 

(פט: 1+ במשנה. נתחיל בגמרא)

חלק ג – איבעיא להו: האם אפשר לסלק אדם מהחבורה?

מה הכוונה לסלק?

תזכורת (פו.) – האם חבורה יכולה להתפצל:

ר"י – יכולה להתפצל,
ר"ש – לא יכולה,

לפי"ז אם אפשר לסלק מישהו, הכוונה היא:

לר"י – ניתן לסלקו ממש, שיהיה חבורה בפני עצמו.
לר"ש – הוא יישאר בחבורה (אותו שולחן וכו'), אבל יקבל חלק באוכל ולא יאכל באופן חופשי.

א. גירסא א – האם ניתן לסלק אדם שידיו יפות (אוכל יותר מדי)?

רקע:

הדרך הרגילה לאכול את הפסח בחבורה זה לא למדוד לכל אחד את חלקו,
אלא כמו בסעודת חברים משותפת – כולם אוכלים באופן סביר, וכך כולם אוכלים בערך אותו דבר.
אבל מה קורה אם למישהו יש "ידיים יפות" (לוקח יותר מכולם) – האם אפשר לומר לו שזה לא הוגן, ולתת לו את חלקו המדויק ושלא יאכל על חשבון כולם?

סברות:

לא ניתן לסלק – קיבלתם אותי כמו שאני, לטוב ולרע.
ניתן לסלק – לא קיבלנו אותך על דעת שתאכל יותר מכולם.

ראיות שניתן לסלק:

  1. משנתנו – אחד מבני החבורה שהוסיף עוד מנויים בלי לשאול את השאר –
    יכולים לסלקו ויתחלק עם האורחים שלו רק משלו.

דחייה: שם ודאי ניתן לסלק, כי הוסיף "דעות" (אנשים זרים), אבל אם סתם אוכל יותר מדי – אולי לא.

  1. ברייתא פו. – השמש שהתחיל לאכול ליד התנור, לפי ר"י תקוע שם (כי אסור לשנות מקום),
    ובני החבורה לא חייבים לעבור מקום להיות לידו כדי שיוכל להמשיך לאכול איתם.
    אז לכאורה: כמו ששם הוא לא יכול לומר: קיבלתם אותי לטוב ולרע, תתגמשו איתי,
    גם אצלנו.

דחייה: את השמש הם קיבלו רק לטוב ולא לרע (הוא צריך לטרוח בשבילם, לא להפך),
אבל את החבר בקבוצה אולי קיבלו לטוב ולרע, וצריכים להתגמש.

  1. ברייתא מפורשת:
  2. רשאים לסלק אותו מהפסח – שקיבלו אותו בשביל "תיקון הזבח" (לעזור לסיים את הבשר), ולא שיגמור להם את האוכל.
  3. רשאים אפילו לסלקו מסתם סעודת חול משותפת ("סיבולת") – שהמטרה היא ה"צוותא" (חברתית).

(דילוג שליש תחתון 6 שורות ("איכא דאמרי")

ב. סיפור

רב הונא בריה דרב יהושע אכל עם רב פפא סעודת חול, ורב פפא אכל פי 4 ממנו,

רב הונא רצה להתחלק במדויק ורב פפא אמר "הא קבילתון",

עד שהקשה עליו מהבסיפא של הברייתא האחרונה (סיבולת – שגם בסעודת חול אפשר להתחלק) – ואכן התחלק.

אחר כך אכל רב הונא בריה דרב יהושע אכל עם רבינא, ורבינא אכל פי 8 ממנו,

אמר רב הונא: "מאה פפי ולא חדא רבינא" J

(חזרה למה שדילגנו)

ג. גירסא ב – אם ידיו יפות – ודאי ניתן לסלק. השאלה אם ניתן לסלק סתם?

מאירי – אם כולם הסכימו להתחלק – מותר,
השאלה אם ניתן לכפות זאת (למשל שמישהו רוצה שהחלוקה תהיה מדויקת ולא בערך):

תשובה: אסור,
           כפי שמדויק בברייתא האחרונה – שמסלקים רק אם ידיו יפות.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.