שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נזיר דף יא

לעילוי נשמת בנימין בן יהושע הסה ז"ל

השיעור בחסות קרתא – יזמית נדלן והתחדשות עירונית, שמציעה למשקיעים קטנים ובינוינים השקעות בפרויקטים אותה היא יוזמת, עם בטוחות טובות.

 

והסרטון המשולב

(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נזיר דף יא

(יא. 1+ במשנה – יא: 2-)

חלק א – מזגו כוס יין לאדם ואמר הריני נזיר ממנו

סתירה ותירוץ:

ברישא – בסתם אדם – אפילו שאמר ממנו, הוא נזיר רגיל (הוא לא התכוון לנזירות חלקית)
בסיפא – אם הוא שיכור (וכמעשה שהיה) – אז נדור רק מהכוס,

כי רק רצה לוודא שלא יתנו לו כוס אחרת, אבל לא באמת התכוון לנזירות.

 

(יא. משנה שנייה)

חלק ב – משנה – נזירות חלקית

תזכורת – משנה ג: –

הריני נזיר מן החרצנים –
רבנן – נזיר מלא, ר"ש – לא נזיר כלל.

המקרים במשנה:

  • הריני נזיר על מנת שאשתה יין או מיטמא למתים – נזיר מלא.
  • הריני נזיר, אבל אני לא יודע שנזיר אסור ביין –
    מחלוקת כמו בג: – רבנן – נזיר מלא, ר"ש – לא נזיר כלל.
  • סבור הייתי שחכמים מתירים לי את היין –
    מחלוקת הפוכה: ר"ש – נזיר מלא, רבנן – לא נזיר כלל.

דיונים:

א. למה במקרה א לא מובאת מחלוקת רבנן ור"ש?

  1. ריב"ל – אכן ר"ש חולק גם במקרה א.

ולא מתרץ כרבינא, כי לשון "על מנת" כאן זה לא לשנות את דיני התורה, אלא כאילו אמר "חוץ מ…".

  1. רבינא – במקרה א גם ר"ש מודה שהוא נזיר מלא,
    כי כאן לא מקבל נזירות חלקית,
    אלא כביכול מנסה לשנות את דיני התורה ("על מנת" – מתנה על מה שכתוב בתורה), ובזה תנאו בטל גם לר"ש.

וכן בברייתא – שזה משום שהוא מתנה על מה שכתוב בתורה.

(יא. 4-)

ב. למה במקרה ג המחלוקת הפוכה?

  1. אכן צריך להפוך את הגירסא במקרה ג.
  2. בסיפא המקרה אחר לגמרי – הוא קיבל נזירות מלאה, ובא להישאל על אחד הפרטים,
    וגם רבנן וגם ר"ש מדמים את ההישאלות להחלת הנזירות:
    לרבנן – כפי שדין אחד מחיל נזירות מלאה, כך הישאלות אחת מבטלת את כל הנזירות – לא נזיר.
    לר"ש – כפי שדין אחד לא מחיל נזירות, כך השיאלות אחת ל אמבטלת את הנזירות – נזיר.

(יא: 9+)

  1. המחלוקת בעניין אחר ובכלל לא קשור – נדרי אונסים
    לתקן בהקלטה
    מדובר שחשב שיוכל להיות נזיר, וארע אונס שלא מסוגל (חייב לשתות, חייב להיטמא)[1],
    רבנן כשמואל – שכלל לא צריכים שאלה ואינו נזיר,
    ר"ש כרב אסי – שצריכים שאלה, ועד שלא יישאל הוא נזיר.

 

(יא: משנה)

חלק ג – משנה – "ואני… ועלי…"

במשנה:
ראובן קיבל שתי התחייבויות: "1. הריני נזיר. 2. "ועלי לגלח נזיר" (התנדב קרבנות לנזיר אחר).
שמעון שמע ואמר "ואני, ועלי לגלח נזיר" – קיבל גם הוא את שתי ההתחייבויות.
אם הם פקחים יביאו קרבנות אחד לשני, וכך לא יבזבזו כסף.

איבעיא להו – מה אם השני אמר רק "ואני"?
האם זה כולל הכל, ואם לא – איזה חצי?

ת"ש – זה רק החצי הראשון,
שהרי כדי שיקבל גם את החצי השני צריך לומר "ועלי".

מקשה רב הונא בריה דרב יהושע – אולי מספיק לומר "ואני" לשתי ההתחייבויות,
וזה שאמר "ועלי" זה רק לחזק דבריו.

הראיה: במשנה הבאה (יב:) יש רק התחייבות אחת (לגלח חצי נזיר), וגם שם אמר "ועלי", אלא כנראה אמר זאת רק כדי לחזק.

עונה רבא: להפך!
אם "ועלי" זה רק לחזק, למה המשניות מזכירות את זה פעמיים (בשתי משניות),
אלא באמת אצלנו "ועלי" זה נצרך, ובמשנה הבאה זה רק נכתב כי זה נכתב במשנה שלנו.

[1] תוס' – דווקא שבשעת הנדר לא היה האונס קיים (יכל לשתות, לא היה צריך להיטמא) ואח"כ נאנס (נחלש שצריש לשתות יין, ירד שמנכסיו וצריך לעבוד בתור קברן).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.