שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – כתובות דף סח

להקדשות ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

סיכום הדף היומי דף סח

(סח. במשנה – סח: 1-)

נדוניא ליתומה מנכסי האב

הקדמה – האבא לא חייב לתת נדוניא, אלא זה הסכם ששני הצדדים מגיעים אליו.
אבל אם האב מת – אז היתומים כן חייבים לתת נדוניא (כדי שירצו להתחתן עם הבת (אחותם) וכדי שאם בעלה ימות אם תתגרש – היא תקבל את הנדוניא אליה). היום נראה כמה ועד מתי.

משנה

  • אם השיאוה קטנה, ונתנו לה נדוניא קטנה והסכימה (50-100, שראינו אתמול שזה המינימום),
    כשתגדל יכולה לדרוש עוד (מה שראוי להינתן לה).
  • וכמה באמת "ראוי להינתן לה"?

אם אביה השיא כבר את האחותה,

ר"י – יתנו לה כמו לאחות.
חכמים – לא יתנו כמו האחות (כי אולי האב העני/העשיר), אלא שמין את הנכסים ונותנים לפי הנכסים.

משמע שאם לא היתה אחות – לפי כולם שמין את הנכסים.

 

חלק א – כמה נותנים לה?

א. האם שמין את הנכסים (מעשר) או את האב?

  1. A. דעת שמואל והתנאים –

שמואל – שמין את האב.

קושיות

  1. מיתיבי – הבנות ניזונות ומתפרנסות מנכסי אביהן, ואיך – שמין את הנכסים.

תשובה – לא מדובר שם בנדוניא ("פרנסת הבעל"), אלא ב"פרנסת עצמה" (המזון שהיתומים צריכים להאכילה עד שתתבגר/תתחתן).

[אז למה יש כפלות "ניזונות ומתפרנסות"?
תשובה – אוכל ושתייה, לבוש וכסות].

  1. תנן (משנתנו) –
    אם האב כבר חיתן את אחותה לפני שמת –
    חכמים – (לפי הסבר הגמרא) מתעלמים מהאחות (כי אולי האב העני/העשיר בדעתו),
    אלא נותנים לפי השיטה הרגילה – שמין את הנכסים.
    ר"י –
    כן הולכים לפי האחות, ולא חוששים שהשתנתה דעתו.

מי מסתדר עם שמואל?

חכמים – ודאי לא כשמואל,
ר"י –

יכולנו לומר שגם ר"י לא כשמואל (כלומר שגם לשמואל בדר"כ שמין את הנכסים, ורק כשהיתה אחות הולכים לפי האחות),

אבל מחדשת הגמרא – ר"י כשמואל

כלומר ר"י תמיד הולך לפי אומדן האב (גם כשאין אחות):
אם יש אחות – אומדין לפי האחות,
אם אין אחות – פשוט אומדין את דעתו של האב.

אז למה המשנה דיברה על אחות? ללמד שלרבנן גם כשיש אחות מתעלמים מהאחות ועדיין שמין את הנכסים.

  1. B. לסיכום
    ר"י ושמואל – שמין את האב
    חכמים – שמין את הנכסים (מעשר).

 

(סח. 7-)

  1. C. דעת רבא ורבי (סוג של פשרה) –
  2. a. יש סתירה ברבי –

מצד אחד ברייתא – שמין את הנכסים (מעשר)
מצד שני אמר רב אדר ב"א – מעשה שרבי נתן 1/12!

אלא – שמין את האב (ולכן נתן 1/12), אבל אם אי אפשר (לא מכירים) אז שמין את הנכסים.

  1. b. וכך אפשר להסביר גם את רבא

שמצד אחד פסק כר"י (שמין את האב)

הסבר: כשאפשר.

ומצד שני פסק כרבי בברייתא (את הנכסים)

הסבר: כשא"א לשום את האב.

 

(סח. 3- גופא)

ב. איך שמין את הנכסים?

רבי בברייתא הנ"ל – נותן מעשר לכל בת.

אמרו לו חכמים – אז אם יש לו 10 בנות, מה ישאר לבנים?
ענה רבי – כל אחת לוקחת מעשר ממה שהשאירה הקודמת (הראשונה 10%, השנייה 9% וכן הלאה).

ומסיים רבי – "וחוזרות וחולקות בשווה", ומסבירה הגמרא –

אם התחנו זו אחר זו – כל אחת לוקחת מעשר ממה שנשאר (כך שהאחרונות מקבלות פחות מהראשונות).
אם התחתנו יחד – עושים את החישוב כאילו באו זה אחר זה, ואז מצרפים את כל הסכומים (יוצא כ65%) ומחלקים בשווה.

וכן אמר רב מתנה.

 

(סח: 6+)

חלק ב – עד מתי זכאית היתומה לנדוניא ("פרנסתן") מהאחים?

(מזונות – עד שנישאה או בגרה, הנושא שלנו זה הנדוניא)

ת"ר – נישאה או בגרה –

רשב"א – שני דברים שמפסיקים את זכאותה לנדוניא מהאחים:

  1. אם בגרה.
  2. אם נישאה כנערה.

למה הם מפסיקים? עולות בגמרא 2 סברות:

  1. כי כבר לא מגיע לה (כך התקנה).
  2. כי לא דרשה ובזה מחלה.

רבי חולק – ושני הדברים לא מפסיקים (וכן פסק רב הונא).

זה אומר שרבי חולק על 2 הסברות:

  1. זה כן מגיע לה.
  2. לא היתה מחילה.

למה לרבי לא היתה מחילה? בגמרא יש שתי הבנות:

הבנה א – אמנם מחלה (לא מחתה), אבל המחילה שלה לא נחשבת
(ולכן אין בעצם דרך שבה תאבד את הנדוניא).

איתיביה ממשנתנו –
קטנה שקיבלה נדוניא קטנה – המחילה שלה אינה מחילה, ויכולה לדרוש אח"כ את השלמת הנדוניא.

מכאן מדויק שנערה שמחלה – המחילה שלה כן מחילה!

אלא הבנה בהמחילה שלה כן מחילה (ואם תמחול – תאבד את הנדוניא), וכדי שלא תחשב שמחלה צריכה למחות, ולכן:

כשרבי אמר שלא איבדה את הנדוניא – זה כי מחתה,
כשהמשנה אמרה שנערה כן איבדה את הנדוניא – זה כי לא מחתה.

(אך קטנה לא איבדה כי הנישואין רק דרבנן).

הערות:

  1. הכי נמי מסתברא

כי יש עוד ברייתא שבה רבי אמר בפירוש שאם כבר לא ניזונת מהאחים (נישאה או בגרה) איבדה את הנדוניא –

כלומר מפורש שיכולה לאבד אם מחלה.

  1. האמירה של רבא –  /אם בגרה או נישאה אינה צריכה למחות!
    והרי הרגע אמרנו שצריכה למחות?
    תשובה – שם מדובר שלמרות שעומדת להתבגר או להינשא – האחים אמרו שימשיכו לזון אותה, ובמקרה כזה לא נעים לה למחות על הנדוניא, לכן רק כאן השתיקה שלה לא נחשבת מחילה.

(אבל אם בגרה + נישאה – כאן כבר כן צריכה למחות גם לרבא, אחרת תאבד).

 

(סח: שליש תחתון)

חלק ג  – רב הונא רבי – "פרנסה (נדוניא) אינה כתנאי כתובה (כמזונות)"

שלושה הסברים:

  1. לטובת הנדוניא – שגובה נדוניא גם ממשועבדים,
    ואילו את המזונות תיקנו שלא תגבה ממשועבדים כי למזונות אין קצבה והלקוחות של הקרקע לא יוכלו לדעת כמה הוא חייב במזונות.

דחייהזה נכון אבל פשיטא (מעשים בכל יום).

  1. לטובת הנדוניא – שגובה נדוניא גם ממטלטלין,
    ואילו את המזונות (כמו את הכתובה עצמה) גובה מהיתומים רק מקרקעות.

דחייה – לרבי זה לא נכון
(אמנם את הכתובה גובה רק מקרקע, אבל את המזונות כמו את הנדוניא גובה גם ממטלטלין).

  1. לרעת הנדוניא – שאם האב לפני מותו אמר שלא לתת לה

לגבי נדוניא – אכן לא תקבל (כיון שאין חובה לתת נדוניא)
לגבי מזונות – בכל זאת תקבל (כי זה חלק מתנאי הכתובה).

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.