שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת גיטין דף כט

לזיווג הגון וראוי לאסתר בת שרה הי"ו
להבדיל
לעילוי נשמת משה בן יעקב ושושנה ז"ל – ״האיר עיניהם של הבריות״
ולעילוי נשמת אימי מורתי מרת חנה בת רבי שמואל ע"ה
ולעילוי נשמת שפרה בת מרים ברנס ע"ה
ולעילוי נשמת בנימין גואלמן ז"ל שזכה ללמד את הדף היומי שלושה מחזורים ברציפות, והשאיר אחריו ילדים ונכדים שממשיכים את דרכו.

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

השיעור המשולב (תרשים יחד עם קריאה בגמרא)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוטה לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי גיטין דף כט

  1. (כט. במשנה – ל. במשנה)

    האם שליח עושה שליח

    משנה: אם חלה השליח – עושה שליח.

    רב כהנא: חלה – כן, לא חלה – לא.

    [וזה חידוש, כי יכולנו לחשוב שבאמת כל שליח עושה שליח, והמשנה פשוט הביאה דוגמה].

    א. קושיות על רב כהנא והמשנה:

    1. היכי דמי, דתניא –

    אמר "הולך" – עושה, אמר "את הולך" – לא עושה (ולכאורה לא תלוי אם חלה או לא)

    תשובות:

    1. כדי שיעשה צריך גם "הולך" וגם "חלה".
    2. כדי שיעשה צריך או "הולך" או "חלה".

    (והמשנה שתולה בחלה – זה דווקא כשאמר "את הולך", שאז עושה רק אם חלה).

    1. המשנה כרשב"ג שזה לא משנה "הולך" או "את הולך", וזה רק משנה אם חלה.

     

    1. ורמינהו (משנה בדף סו.) – בשליחות לכתוב גט – מדויק שאין שליח עושה שליח

    תשובות:

    1. אביי: כי זה מבזה את הבעל שידעו שהוא לא יודע לכתוב.

    נפק"מ – אבל בכתיבת שטר מתנה שליח עושה שליח (אין כאן בזיון כי לא הוא אמור לכתוב) (כרב – "מתנה אינה כגט").

    1. רבא: במסירת גט – שליח עושה שליח, ב"מילי" לא.

    נפק"מ – גם במתנה לא (-כשמואל – "מתנה כגט")

     

    (כט. 7-)

    ב. אם אמר לשליח ליטול ממנה חפץ – לא יעשה שליח אחר (גם בחלה),
    שאין רצונו שיהא פקדונו ביד אחר

    ר"ל – זה לא פוסל את הגט, אלא פשוט דין בדיני שומרים ששומר לא מעביר לשומר אחר

    רי"ח – זה כן יכול לפסול.

    מתי פוסל:[1]
    אם אמר תן את הגט ואז טול חפץ – לא פוסל, כי נטילת החפץ אינה חלק מהנתינה
    אבל אם אמר טול חפץ ואז תן – פוסל, כי נטילת החפץ היא חלק מהנתינה, ולא נתן כמו שצריך

    (כמו שאם הפך את הסדר וקודם נתן,
    וכמו שאם אמר לתת לה ביד ימין ונתן בשמאל, שזה פוסל)

    (ואילו ר"ל – הסדר לא מעכב, כי הבעל לא באמת הקפיד שיהיה בדווקא).

     

    (כט: במשנה)

    ג. בשליח ממדינת הים שעושה שליח

     

    במשנה: צריך לגשת לבי"ד, שם הראשון יאמר "בפני נכתב ובפני נחתם", והשני כשיבצע שליחותו יאמר – "שליח בי"ד אני".

    ד. האם השליח השני עושה שלישי?

    בארץ ישראל – כן (רבה),

    אבל מה לגבי חו"ל (שצריך לומר "בפני נכתב" וכו') –

    דיון של אבימי ורבנן:

    1. A. האם השליח השני עושה שלישי? כן,

    שהרי המשנה קוראת לשני "אחרון", משמע לאו דווקא שני אלא יותר.

    1. B. האם כשהשני עושה שלישי צריך גם כן בי"ד? כן,

    כדי שיוכל לומר שליח בי"ד אני, וכך ידעו שהראשון אמר "בפני נכתב…"

    [ויש שתי גרסאות מי שאל ומי ענה מה (רבנן ואבימי)

    גירסא א – רבנן שאלו את A ואבימי ענה, אבימי שאל את B ורבנן ענו
    גירסא ב – רבנן שאלו את B ואבימי ענה, אבימי שאל את A ורבנן ענו]

     

    (כט: באמצע)

    ה. מת השליח הראשון – האם השני בטל?

    רב אשי – בטל (השני תלוי בראשון)
    מר בר רב אשי – לא בטל (השני שליח של הבעל, לא של הראשון).

     

    (כט: שליש תחתון – ההוא גברא)

    ו. שליח שלא ניתן לגירושין

    1. A. בעל מינה שליח שלא הכיר את אשתו, אז אמר לו לתת לאבא בר מניומי שיתן

    הלך ולא מצאו, אז אמרו לו שלושה אמוראים (ר' אבהו, ר' חנינא בר פפא, רי"צ נפחא) שימנה אותם והם יתנו לו,

    רב ספרא – זה פסול, כי השליח הראשון הוא שליח שלא ניתן לגירושין (לא נתמנה למסור את הגט אלא רק להעביר לאבא ב"מ)

    וכך הסכימו שלושת האמוראים, והתביישו בטעותם,
    וכך הבין גם רבא,

    רב אשי – זה בסדר, כי הוא כן שליח שניתן לגירושין, (שהרי בתחילה הבעל כן מינה אותו עצמו, ורק כשאמר השליח שלא מכירה אמר לו להעביר לאבא ב"מ).

     

    (כט: 10-)

    1. B. בעל מינה שליח שיתן לאחר 30, ונאנס ליסוע מכאן, רבא – תמנה שליח אחר (זה כמו "חלה")

    שאלות:

    1. הרי זה "שליח שלא ניתן לגירושין" (שהרי כרגע השליח לא יכול לגרש)

    תשובה – כיון שעוד 30 יום יכול, זה נחשב שכן ניתן לגירושין.

    1. איך בכלל שליח יכול לגרש אחרי 30?
      הרי אולי בינתיים נתפייס ובעל אותה, ואז זה "גט ישן" ופסול!

    (כמו ב"הרי זה גיטך מעכשיו אם לא באתי תוך 12 חודש, שתופס רק אם אמר שנאמנת לומר שלא בא בינתיים)

    ורבא התבייש שזו אכן קושייה טובה,
    אך בסוף התברר שהיא היתה רק ארוסה (כך שאין חחש שבא עליה), ורבא צדק.

    1. שואל רבא – האם בי"ד יכולים למנות את השליח השני גם שלא בפני הראשון?
      תשובה – יכולים גם שלא בפניו

    (האם זה בעצם אומר שהם נהיים השליח השני, והם ימנו שליח נוסף שיהיה שלישי?)

    [1] נפרש לפי תוס'

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.