שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף עז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי עירובין דף עז

(עו: במשנה – עז: שורה אחרונה)

כותל שבין שתי חצרות

נדבר על שני דינים:

  1. 1.לגבי עירוב בין שתי החצרות – כותל של 10 טפחים ומעלה מפריד (גם בצר מ-4).
  2. 2.לגבי שימוש בראש הכותל – רחב 4 נחשב רשות בפני עצמה (גם בנמוך מ-10).

(לרבנן אסור ממנו לחצרות, לר"ש (ולהלכה) רק אסור לבתים (צב.)).

 

א. שימוש בראש הכותל

A. כותל צר מ-4, מחלוקת קיצונית:

            רי"ח – כמו מקום פטור, ושניהם יכולים להשתמש ולטלטל מהבתים אליו

                        והמשנה דיברה על רחב ד'.

            רב – נחשב כערבוב רשויות, ואסור אפילו לטלטל על גביו.

(ואמנם מסכים שבעמוד ברה"ר נחשב מקום פטור, אך חכמים עשו חיזוק לדבריהם).

(עז. שליש)

B. ברחב 4, אך לאחד מהצדדים "תשמישו בנחת" יותר מלשני – נחשב כרשות שלו.

דוגמאות:

  1. 1.חצרות עם הבדל גובה, והכותל מתחיל בחצר הנמוכה, הרשות לחצר הגבוהה.

(החידוש – שהיינו חושבים שהגבוה מפחד להשתמש בכותל כי יפלו לו דברים).

  1. 2.חצרות עם הבדל גובה, עם חריץ ביניהן, הרשות לחצר הנמוכה.

(החידוש – אולי נחשב שלשניהם תשמישם קשה).

[זה כשלאחד זה 10 ומעלה ולשני מתחת ל10,
אך אם לאחד זה 11 ולשני 12 למשל, יש מחלוקת בדף פג: – רב – שניהם אסורים, שמואל – לנמוך].

 

(עז. שליש תחתון)

ב. מיעוט הכותל

מיעוט הכותל מועיל לשני הדינים:

  1. 1.לגבי שימוש בראש הכותל – אם המיעוט רק בצד אחד נחשב שתשמישו נוח והוא ישתמש.
  2. 2.עירוב חצרות ביחד – אם שני הצדדים ימעטו – שיחשב כפתח ויוכלו לערב יחד.

תנאים למיעוט:

  1. 1.רוחב המיעוט – 4

כשעושה הגבהה – 4, ואם פחות אינו מיעוט כלל.

אם חוקק למעלה בכותל – 4, אם פחות יכול להשתמש בחלק שחקק (כי שם נוח לו יותר להשתמש מלשני).

  1. 2.מיעוט בדבר שאינו ניטל בשבת
  2. a.מסיבה הלכתית (כמו מוקצה)

רב יחיאל – כפה ספל רחב ד' – נחשב מיעוט.

והרי זה דבר הניטל? (אפילו שמכוסה בעפר, זה טלטול מן הצד, כמו שמוציא פגה או צנון).
תשובה – מדובר שתקעו באדמה בצורה שכדי להוציאו צריך לחפור עם מעדר.

  1. b.משום כובדו –
    סולם מצרי אינו ממעט (דבר הניטל),
    סולם הצורי כן (כבד).

(עז: באמצע)

  1. 3.לגבי פתח – האם צריך זה כנגד זה? אביי –

בכותל צר מ-4 צריך (בתוך 3 טפחים).

בכותל רחב מ-4 לא צריך.

  1. 4.מיעוט באוויר אינו מיעוט (רש"י)
  2. a.רב ביבי בר אביי – בנה איצטבא מעל איצטבא –
    אם רק בעליונה יש רוחב ד', הוא חייב שהיא תהיה תוך 3 טפחים מהתחתונה (לבוד).
  3. b.רב נחמן – בסולם, חייב ששלבי הסולם יהיו תוך 3 זה מזה.
  4. 5.גובה המיעוט – (דף עח.)

לגבי שימוש בכותל – מספיק למעט כך שיהיה בתוך עשרה טפחים,
לגבי שיחשב כפתח – צריך שהמיעוט יגיע יותר קרוב לראש הכותל
(מאירי – רק כשצר מ-4, אך ברחב 4 לא צריך).

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.