שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

הדף היומי – עירובין דף כ

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

חדש: ציורים של המקרים השונים בדף – מתוך גמרת מאורות הדף היומי – עוז והדר

סיכום דף יומי עירובין דף כ

(כ. שליש עליון – כ: 3-)

חלק א – פסי ביראות שהרבים בוקעים בהם

הקדמות:

  1. 1.מדאורייתא פסי ביראות מועילים גם בלי קשר לבור.
  2. 2.האם פסי ביראות שהרבים בוקעים בהם עדיין נחשבות מחיצה?

ר"י – אינם מחיצה, רבנן – מחיצה.

ר"א – הזורק חפץ לבין פסי הביראות חייב (מכניס מרה"ר לרה"י). מה החידוש?

  1. 1.גם בפסי ביראות שאינם סביב בור.

דחייה – זה פשיטא.

  1. 2.אפילו שהרבים בוקעים בהם (כרבנן).

והרי ר"א התייחס כבר לרבנן במחלוקת עם ר"י?

  1. 1.שם רק התייחס אך לא פסק.

דחייה – אם כך ההתייחסות שלו שם מיותרת.

  1. 2.רק אמר אצלנו, ושם זה תלמידים שלו.

 

חלק ב – השקיית בהמה שראשה ורובה בפנים

אדם שעומד ברשות אחת ושותה באחרת ע"י כלי, מותר רק אם ראשו ורובו ברשות האחרת, אחרת חוששים שיוציא את הכלי.

לגבי בהמה שעומדת ברשות אחת ושותה מכלי ברשות אחרת,

א. יש שלוש רמות (מהחמור לקל):

  1. 1.רמה א – מחזיק רק בכלי – יש יותר חשש שיוציא.
  2. 2.רמה ב – מחזיק בכלי ובה – יש קצת חשש שיוציא.
  3. 3.רמה ג – לא מחזיק לה את הכלי – ודאי שאין בעיה.

ב. הדיון בגמרא – שתי הלישנות בסוגיה:

השאלה

לימוד מהמשנה – שאם מקטין את פסי הביראות שצריך רו"ב

דחייה

הבאת הברייתא שאוסרת – "לא ימלא אדם מים ויתן בפני בהמתו" – בפשטות לגבי רמה א.

דחייה

ברמה א – צריך רו"ב וזה מספיק.

ברמה ב – האם צריך?

המשנה מדברת על רמה ב שצריך רו"ב.

המשנה על רמה א.

אך ברמה ב לא צריך רו"ב.

דחייה לדחייה מהברייתא אוסרת לכאורה ברמה א.

 

הברייתא לא קשורה אלינו, ראה שלב ד להלן.

ברמה ב – צריך רו"ב וזה מספיק.

ברמה א – האם רו"ב ומספיק?

המשנה מדברת על רמה א – רו"ב מספיק.

המשנה על רמה ב,

אך לרמה א רו"ב לא מספיק.

ראיה לדחייה מהברייתא אוסרת לכאורה ברמה א.

 

ג. ראיה בתוך לישנא א, שברמה ב צריך ראשה ורובה:
שתי ברייתות לגבי כשאובס בהמה (רמה ב) – שמותר רק אם ראשה ורובה בפנים.

דחייה – בשתי הברייתותמדובר בגמל

            הערות:

  1. 1.למרות שבברייתא הראשונה כתוב בפירוש גמל ובשנייה לא, כיון שהן לא נישנו יחד אפשר להעמיד גם את השנייה בגמל.
  2. 2.ראיה שגמל חמור יותר – שר"א מחמיר אף יותר ואוסר להאביס גמל אפילו כשראשה ורובה בפנים.

 

ד. העמדתהברייתא שהזכרנו בשלב ב –
שם הבעיה לא קשורה לשמא יוציא את הכלי,
אלא מדובר שם שבין הבמה לבין פסי הביראות יש אבוס, והוא מרים את הכלי מפסי הביראות מעל האבוס, וכך יוצא משטח פסי הביראות אל רה"ר (כשהכלי עדיין מעל האבוס), כדי לשפוך בקצה האבוס ליד הבהמה. החשש הוא שיראה בעיה באבוס ויוריד לרגע את הכלי ברה"ר, ואחר כך יחזיר שוב לאבוס ויעבור על הכנסה.

(עצם זה שיוריד ברה"ר אינו דאורייתא, שהרי כשהרים התכוון להניח באבוס, לכן זאת לא סיבה לגזור, אבל אם שוב ירים ויניח באבוס זה דאורייתא, ולכן גזרו).

הלימוד היום מוקדש
לכל הישועות ורפואה שלמה
לברוך בן אסתר הי"ו.

 

להבדיל הלימוד היום לעילוי נשמת
יהודית בן חור ז"ל
בת לאה ואנשל ארליך ז"ל.

הלימוד גם לעילוי נשמת
פרידל בת משה ז"ל,
ביום ה 30 לפטירתה

וכן לעילוי נשמת
חיה שירה ז"ל,

בת הרב דן ורבקה.

להקדשות ליחצו כאן

ממילא אתם תקועים בבית,  לפחות תקראו ספר טוב (לפרטים ליחצו).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.