שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף יט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

חדש: ציורים של המקרים השונים בדף – מתוך גמרת מאורות הדף היומי – עוז והדר

סיכום דף יומי עירובין דף יט

(יט. 3- עד כ. בשליש העליון)

חלק א – המרחקים בין הדיומדים והפסים

א. מחלוקת ר"מ ור"י –

במשנה שתי מחלוקת בין ר"י ור"מ:

  • האם צריך גם פשוטים באמצע הצלע? ר"מ – צריך (ציור 125), ר"י – לא צריך.
  • מה המרחק המקסימלי בין הדיומדין? ר"מ – 10 אמות, ר"י – 13 ושליש.

ומסביר רב פפא – נחלקו רק לגבי המרחק המקסימלי בין הדיומדין/פסים,
אך שניהם מסכימים שאפשר להרחיק ולהתיר ע"י פשוטים באמצע.

וכן מפורש במשנה, שמותר להרחיק (ר"י – עד בית סאתיים, לרבנן אין גבול, העיקר שיוסיף פסים) או לקרב (עד מינימום של ראשה ורובה (2 אמות)).

 

ב. הערות על גודל השטח

  1. המקסימום –

ר"י – בית סאתיים (כמו מקום שלא הוקף לדירה, שזה רק עד בית סאתיים).,
רבנן – אין גבול (שהרי כאן הוקף גם לדירה, כי משמש אנשים לשתייה, ממילא זה כמו חצר שאפשר בלי גבול).

אך ר"י (בברייתא) שם זה מחיצה של ממש, וכאן רק פסים.

 

  1. המינימוםשתי אמות מסביב לבור לכל כיוון (ראשה ורובה).
  2. המרחקים של ר"מ ור"י בין הדיומדים –

ר"מ – שתי רבקות של 3 פרות (ציור 126),
ר"י – שתי רבקות של ארבע בקר.

במשנה –

קשורות ולא מותרות – מצמצם (וכתוב גם קשורות וגם לא מותרות שלא נחשוב שמספיק שיהיו כעין קשורות)
אחת נכנסת ואחת יוצאת – מרחיב (אך כאמור – כשקשורות, כי אם מותרות זה עוד יותר מקום).

בברייתא – חישוב המרחק:

עובי פרה – אמה ושני שליש.
יוצא: ר"מ – כפול שש = 10, ר"י – כפול שמונה = 13 ושליש (בין 13 ל-14).

(יט: 7+)

  1. רב פפא: מספרים מעשיים –

ב-10 – כשר (בבור 8 – צלע הריבוע מסביב הוא 12, והמרחק בין הדיומדין 10).

ב-14 – לכו"ע צריך פשוטים (בבור 12 – צלע הריבוע 16, והמרחק בין הדומדין 14).

ב-10-13 – המחלוקת (למשל בור 10, צלע הריבוע 14, והמרחק 12).

מה רב פפא הוסיף על הברייתא (א,2-3)? כלום, פשוט לא שמע אותה.

 

(יט: שליש)

חלק ב – שאלות אביי לרבה

א. לר"מ – האם יכול להאריך בדיומדין במקום להוסיף פשוטים?

שתי גרסאות שמנסות ללמוד הפוך מהמשנה (בשתיהן לכאורה "עד שירבה בפסים" משמע שמאריך בפסים הקיימים, אך זה לא הכרחי).

ב. כנ"ל לר"י (ר"י כלל לא הזכיר פשוטים, אז אולי חייבים להאריך בדיומדים?)

ניסיון ראיה שצריך פסים:

בדיון לגבי המקסימום, ר"י הבדיל בין פסי ביראות לחצר ששם זה מחיצה וכאן פסים. מכאן שזה דווקא פסים ולא שמרבה בדיומדים, שהרי אז זה יוצא מחיצה (עומד > פרוץ).

דחייה – הכוונה ששם זה תורת מחיצה, וכאן תורת פסים (Aהרי אפשר פתח של 13 ושליש).

ג. תל המתלקט במקום דיומד (שיש בו אזור בגובה 10 ורוחב אמה לכל כיוון) – האם אפשר דיומד עגול? (ציור 128)

ברייתא:
עמוד מרובע אמה על אמה – כשרה (חולקין – "רואין" כאילו שחפרו באבן כך שהיא בצורת ר). (ציור 129)
עמוד עגול

רשב"א – לא, רי"ש בריחב"ב – כן (ציור 129)
(המחלוקת האם אפשר לעשות שני "רואין" כאילו שחקקו באבן גם בצד הפנימי של הריש וגם בצד החיצוני).

ד. חיצת הקנים או גודריתא דקני? (2 גרסאות) (ציור 130)

תניתוה – אילן, גדר, חיצת הקנים = דיומד.

מה זו אותה "חיצת הקנים" בברייתא?
יש שתי אפשרויות: או חיצת הקנים או גודריתא דקני,
שתי האפשרויות בעייתיות כי חיצת הקנים דומה לגדר וגודריתא דומה לאילן, ממילא בכל מקרה צריך לומר שהברייתא הזכירה שני דברים דומים.
בהתחלה הגמרא מנסה להביא ראיה לכל גירסא שכן, אך אחר כך דוחה שלא (כהנבה האחרת).

(כ. 1+)

ה. חצר שראשה נכנס לשטח של פסי הביראות ­­(ציור 131)

פתח אחד – מותר (בני רשות הרבים לא נחשבים דיירים).

שני פתחים משתי חצרות – אסור (כי שטח הבור נחשב בבעלות שתי החצרות יחד).

ואם יש פתח בין החצרות ועירבו זו עם זו?

רב הונא – עדיין אסור, גזירה שמא יאמרו שאפשר לערב על ידי המעבר בפסי הביראות, אא"כ יש פתח נוסף בין החצרות שנראה לבני רשות הרבים.

רבא – מותר.

ו. אם התייבשו המים באמצע שבת? אסור.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.