שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת בבא קמא דף נה

לעילוי נשמת יהודה זאב בן חנוך ז"ל
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

דף יומי בבא קמא דף נה

(נה: תחילת פרק הכונס – נה: 5-)

הכונס צאן לדיר

א. המשנה –

  1. כמה המזיק צריך לשמור –

נעל כראוי, והיא יצאה בכח, או שנפרצה הגדר או שפרצוה ליסטים – פטור,
נעל שלא כראוי, או מסרה לחש"ו, או הניחה בחמה – חייב.

  1. מצבים בהם אדם אחר נהיה אחראי במקום הבעלים –
    1. הוציאוה ליסטים – מעכשיו הם אחראיים שהבהמה לא תזיק (אבל אם רק פרצוה – גם הם פטורים).
    2. מסרה לרועה – הרועה אחראי.
  2. כמה משלם

תלוי –
אם היא הזיקה בטעות (נפלה לגינה) – משלם מה שנהנית ולא את כל הנזק,
אכלה בכוונה – משלם מה שהזיקה:

ת"ק – שמין כמה מחיר הבית סאה ירד
ר"ש (מחמיר) – אם אכלה פירות לא בשלים – אז כת"ק, אבל בשלים – שמין את מה שאכלה.

 

ב. "נעל בפניה כראוי" – פטור, כלומר מספיקה שמירה ראויה

כלומר, יש שתי דרגות של שמירה – שמירה ראויה (=פחותה), ושמירה מעולה (מה.), ולפי המשנה מספיקה שמירה ראויה.

דיונים:

  1. A. מה נחשב כראוי – שיכולה לעמוד בפני רוח מצויה.
  2. B. האם אכן מספיקה שמירה פחותה (=ראויה) למועד?

משנתנו (מדובר במועד (שהרי צאן מועד לשן ורגל) – ומספיק פחותה
            אך במשנה מה: – קשרו במוסרה ו(או) נעל בפניו במוסרה (שמירה פחותה) ובכ"ז הזיק:

מהקל לכבד:
ר"י: תם – מעולה, מועד – פחותה[1]
ר"מ: בשניהם צריך מעולה,
ר"א – תם – מעולה, מועד – סכין (כלומר גם מעולה לא יפטור אותו)

כמי המשנה?

  1. ר' מני בר פטיש – המשנה כר"י שפטור – מספיק שמירה פחותה.
  2. גמרא – המשנה גם כר"מ,

אלא שר"מ דיבר על קרן (תם ומועד) – שצריך שמירה מעולה,
ואילו משנתנו בשן ורגל – שם מספיקה שמירה פחותה.

וכך גם אומר ר' אלעזר מהפסוקים שבשן ורגל מספיקה שמירה פחותה:

ארבעה דברים שהתורה מיעטה בשמירתם:
רגל ושן – "ושילח את בעירה וביער בשדה אחר" – משמע ששלח בידיים, כלומר פשע, כלומר לא שמר אפילו שמירה פחותה.
אש – שלם ישלם המבעיר את הבערה – חייב רק אם ממש פשע.
בור – ולא יכסנו בעליו – מכאן שמספיק לכסות].

רבה – וכן מדויק במשנתנו:
שכתבה צאן ולא שור, כדי להדגיש שמדובר בדבר שצאן עושה – שן ורגל, ולא בקרן.

[1] סברא (מאירי מה:) – שכיוון שהתפרסם שזהו שור מועד, אנשים נזהרים ממנו, ולכן הבעלים לא צריך כל כך לשומרו (וכן לגבי שן ורגל, שכיוון שמועדים מתחילתם לזה, אז גם הניזקים נזהרים וזה מוריד מהאחרית של המזיק).
בנוסף, לגבי קרן מועדת, יש גם דעה (רב אדא בר אהבה) שם שכוונת ר"י רק לצד המועד שבו, אבל את החצי תמות הוא ישלם אם לא שמר מעולה).

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.