שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף פד – גמרא דף יומי

(פד. שליש עליון – פה. במשנה)

חלק א – המשך ביאור המשנה

א. אין כיסוי הדם בבהמות

בתורה – "ציד חיה או עוף…",

אבל שאל יעקב המין – למה לא אומרים בהמה בכלל חיה? (כפי שלמדנו עא.)

רבא – דם בהמות הוקש למים: לגבי דם בקר וצאן "על הארץ תשפכנו כמים" – כמו שמים לא צריכים כיסוי.

            שאלה – אם כן – שדם בהמות יוכשר למקווה?

            תשובה – יש שלושה מיעוטים בפסוק "אך מעיין ובור מקווה מים יהיה טהור":

                            למעט שאר משקים זוחלים,

                            למעט שאר משקים שהכניסם ישירות (מכונסים),

                            ולמעט דם.

(פד. שליש תחתון)

ב. כיסוי הדם – גם במזומנים לך

  1. מקור – "אשר יצוד ציד חיה או עוף" – לרבות אלו שכבר ניצודו.

(אגדתא: יצוד – שגם במה שכבר מזומן לו, שיאכל מעט, כאילו שצריך להתאמץ ולצוד אותו).

אגב זה:

  1. מימרות ודרשות על הסתפקות במה שיש ולא לבזבז כסף
  2.   ת"ר – "כי ירחיב ה'  אלוקיך את כבולך, ואמרת אוכלה בשר כי תאוה נפשל לאכול בשר… וזבחת מבקרך…" (דברים יב,כ-כא)

תאכל בשר רק מתוך תאוה (רעב),

ותאכל רק את מה שיש לך, ולא את כל מה שיש לך (מבקרך ומצאנך).

מכאן ר"א ב"ע: יאכל לפי עשירותו, רק מי שיש לו 50 מנה יאכל בשר (אחת לשבוע), מאה מנה – כל יום.

האם פוסקים כך?

רב – צריך לחוש זה,

ר' יוחנן ור"נ – אנו חלשים, וצריכים לאכול הרבה (ואפילו לווים לזה).

  1.       משלי (כז,כו-כז) "כבשים ללבושיך, ומחיר שדה עתודים"

עדיף כבשים על שדה, ומהכבשים תכין בגדים.

(וכן רי"ח – עשתרות צאנך – שמעשירות בעליהם).

"ודי חלב עיזים ללחמך, ללחם ביתך, וחיים לנערותיך".

ודי חלב – אל תשחטם, אלא תאכל חלבם.

וחיים לנערותיך (לילדים) – גם אותם תחנך כך (שלא ירבו בבשר ויין),

ללחמך, ללחם ביתך – שלך קודם.

  1.   (תחילת פד:) רי"ח – שיטה לבזבוז כסף – ילבש פשתן רומאי (יקר ועדין), וישתמש בכלי זכוכית לבנה (נשבר בקלות), ולא ישמור על פועליו כשחורשים בשור.

[אגב, כוס מתכת מים פושרים זה מסוכן, אא"כ שם עשבים או הרתיח לפני].

  1.   רב עוירא – טוב איש חונן דלים ומלוה – לבני ביתו, יכלכל דבריו במשפט – לעצמו (תהלים קיב).

 

(אמצע פד:)

ג. איסור כיסוי ביו"ט ושבת

שלב א – במשנה – יש איסור כיסוי בשבת ויו"ט, לכן גם אסור לשחוט.

[למה? ביצה ז: – 1. חופר. 2. עושה גומא. 3. כתישה. 4. מוקצה].

בגמרא בביצה: אם הכין הכל מראש, כך שבפועל יהיה לו רק איסור דרבנן אחד של חופר שצריך לעפרו – מותר לשחוט חיה + לכסות ביו"ט.

אך אומרת הברייתא:

בכוי – אסור, כי זה רק ספק חיה, וספק מצוות כיסוי לא דוחה איסור דרבנן.

= ספק מצווה לא דוחה גם איסור דרבנן ביו"ט.

ראית ר' יוסי:

קל וחומר: מילה ודאית דוחה שבת, אבל ספיקה לא דוחה אפילו יו"ט,

כיסוי הדם שודאו לא דוחה שבת, ספקו לא דוחה יו"ט.

פירכות לקל וחומר:

  1.      ר"א הקפר: מילה<כיסוי – מילה לא נוהגת בלילה (גם לא ודאה), וכיסוי כן.
  2.      חכמים: שופר בגבולין: ודאו לא דוחה שבת, ספיקו (טומטום) דוחה יו"ט.

(מד: 5-)

דחיית הפירכא:  

  1.   הרי באיזה ספק מדובר:
    אם ספק יו"ט/חול  – ודאי שהשופר דוחה.
    ספק איש/אישה (טומטום).

אך לפי זה לר' יוסי זה לא פירכא, כי לדעתו גם אישה יכולה לתקוע ביו"ט (אפילו שלא חייבת).

 

b. רבינא – גם את חכמים ניתן לדחות:

שופר אינו דוגמה, שכן וודאו כן דוחה שבת (במקדש)!

(פד: באמצע)

שלב ב – שוחט לחולה בשבת

רב עינא –יכסה (הותרה)

רבה – לא יכסה,

        ראיה מהברייתא על כוי – (פד: 9-)

        "כיסוי הדם שודאו לא דוחה שבת" – לכאורה מדובר בשוחט לחולה, ולא מכסים.

                    אולי מדובר במי שעבר ומל בשבת?

                    לא סביר, כי זה דומה למילה – ששניהם היו בהיתר.

3 תגובות

  1. תרשימי זרימה
    שלום עליכם, ויישר כוחכם.

    מה קורה עם תרשימי הזרימה? יחזרו בקרוב?……האחד שקשה לו רק להאזין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.