שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף מא – גמרא דף יומי

(מא. במשנה למטה – מב. סוף פרק השוחט)

עוד גזירות דרבנן

חלק א – שחיטה שנראית כאילו היא לע"ז

  1. לתוך מים:

לתוך נהרות, ימים (שנראה כאילו מנסך הדם לשרו של הים).

לתוך גומא עם מים – מותר.

גמרא – ההיתר: כי אין דרך עובדי ע"ז לערבב הדם במים.

אבל שואלת הגמרא – ואולי יש לאסור כי נראה כמנסך לבבואה שלו?

תשובה: אכן מותר רק במים עכורים.

(ואם זה לא ישיר – מותר.

          במשנה: על גבי כלים הפוכים בספינה ומשם נוזל לים,

          בברייתא: מחוץ לספינה ונוזל על דופן הספינה ומשם לים).

  1. לגומא יבשה:

לכלים אסור (נראה כאוסף כדי לנסך לע"ז/או שכך היה דרכם לשחוט לשם ע"ז).

לתוך גומא אסור "כל עיקר",

אבל עושה גומא בתוך ביתו בשביל שיכנס הדם לתוכה, אך לא בשוק.

שואלת הגמרא: לגבי גומא יש סתירה.

  1.      אבייהאיסור זה בשוק.

דחייה – הרי הסיפא כבר מזכירה את האיסור בשוק, משמע שהרישא לא בשוק.

  1.      רבאההיתר בסיפא זה שעושה חריץ קטן ליד הגומא, ושוחט מעליו והדם נוזל לגומא בצורה לא ישירה (כדי לשמור על חצרו נקייה מדם).

אבל בשוק גם זה אסור, שהרואים אותו לא ישימו לב שזה לא ישיר + אין לו עניין לשמור על השוק נקי).

 

(מא: במשנה)

חלק ב – שחיטת חולין לשם קרבן

משנה:

שוחט קודשים בחוץ – כרת והקרבן פסול.

שוחט חולין בחוץ ומכוון לשם קרבן – מצד הדין כשר לגמרי (אין בחולין עניין של כוונה). אבל חז"ל גזרו שפסול, כי מי שיראה יחשוב שהוא בעצם הקדיש הרגע את הקרבן ושוחט אותו בחוץ, ויחשבו שמותר לשחוט חולין בחוץ.

אבל מתי חוששים – רק בקרבנות כאלו שבאמת אפשר לנדור ולנדוב, לכן:

עולה, שלמים, אשם תלוי, פסח ותודה – פסול,

חטאת, אשם ודאי, בכור, מעשר, תמורה – כשר.

גמרא –

א. הגמרא עוברת על המקרים במשנה, מקשה ומבארת.

המקרים שפסול (כי נידר ונידב): עולה, שלמים, אשם תלוי, פסח ותודה

עולה ושלמים זה ברור שאפשר לנדוב, אבל לגבי השאר:

  1.      אשם תלוי – והרי זה לא נידר ונידב אלא רק כשיש לו ספק אם עבר על לאו שיש בו חטאת.

תשובה: המשנה כר' אלעזר – שמותר לנדוב אשם תלוי שמא עבר על לאו שיש בו חטאת ולא יודע.

  1.      פסח – והרי זה לא נידר ונידב שלא בזמנו.

תשובה: יכול להפריש בשאר השנה, ומי שיראה יחשוב שהפריש פסח וכששוחט שלא בזמנו זה הופך לשלמים, ויחשבו ששוחט קודשים בחוץ.

 

המקרים שכשר (כי לא נידר ונידב): חטאת, אשם ודאי, בכור, מעשר, תמורה

  1.      חטאת

רי"ח – אבל אם מחויב חטאת, ואמר ששוחט לשם חטאתו – פסול.

  1.      תמורה

ר' אלעזר – אבל אם יש לו קרבן בבית ואמר לשם תמורת זבחי – פסול.

 

ב. במקרים שפסול – האם פסול גם כשזה בעל מום?

          ר' ינאי – כשר, כי ברור שזה לא קודשים,

          ר' יוחנן – פסול, כי אחרים אולי לא ישימו לב שיש מום.

 

ג. המשך המשנה – "זה הכלל" –

"אם נידר ונידב – השוחט לשמו אסור" – מה בא להוסיף?

          "לשם עולת נזירותי", שיחשבו שנדר נזיר בצנעא ועכשיו מקריב את לעולתו.

"אם לא נידר ונידב, השוחט לשמו כשר" – מה בא להוסיף?

          "לשם עולת אשתי" – יחשבו שאשתו היתה בהריון והפילה, וגם על זה צריכים להביא עולה.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.