שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף טז – גמרא דף יומי

להורדת תרשים הסוגיה לחץ כאן

סיכום הדף יומי, גמרא חולין טז

שחיטה בכלי תלוש/מחובר

(טו: במשנה –  טז: באמצע)

א. המשנה – השוחט במגל יד, בצור ובקנה – שחיטתו כשרה.

למה רק בדיעבד?
A. במגל יד – שמא ישחט בצד המשונן.
B. בצור ובקנה – מדובר במחובר.
שבזה – (א) רב כהנא: רבי – פסול, ר' חייא – מכשיר.

המקור בפסוקים
רבי – ויקח את המאכלת – תלוש.
ר' חייא (לרב) – המקור לא טוב, כי אולי אברהם דאג למאכלת משום זריזותו למצווה.

 

ב. מי סובר שזה בדיעבד:
a. ר' חייא – בדיעבד (="מכשיר")

[מקשים מברייתא (ב) – שמתירה לכתחילה? כמי היא?
אלא – באמת ר' חייא מכשיר לכתחילה (ורק נחלקו בדברי רב כהנא בדיעבד – להודיעך כוחו דרבי)].

b. רבי סובר בדיעבד,

[ויש לחלק – מחובר מעיקרו – פסול, תלוש שחיברו – דיעבד (משנתנו).
המקור לחלוקה – ברייתא ) שמחלקת בין סכין שחיברה לקרקע/מוכני – שכשירה בדיעבד, לבין עץ או אבן בולטים – שפסולה].

(ומה ר' חייא סובר במחובר מעיקרו? בתוס' – מתיר לכתחילה)

 

ג. תלוש ולבסוף חיברו – בתחומים נוספים ובשחיטה

רבא –

  1. בע"ז – נחשב תלוש (לכן משתחווה לביתו – אסרו, למרות שמשתחווה להר – לא אסרו).
  2. בזרעים – מחלוקת תנאים –
    [כדי להכשיר מאכל לקבל טומאה צריך רצון בנפילת המים – או – על האוכל, או – על דבר אחר תלוש ומשם הגיע לאוכל. אם אותו דבר תלוש ולבסוף חובר – תלוי האם נחשב כמחובר או לא.]
    אם רצה בנפילת מים על כותל שמחובר לקרקע –
    יש בזה סתירה במשנה (מכשירין ד), כששם קערה על הכותל –
    ברישא – רוצה שהמים יכנסו לקערה (להדיחה) –  מכשיר, משמע שלכותל עצמו – לא.
    בסיפא – משתמש בקערה כדי שלא יגיעו לכותל – לא מכשיר, משמע שאם רוצה לכותל – כן מכשיר.
    אלא
    ר' אלעזר (ורבא) – זאת מחלוקת תנאים.
    רב פפא – בכותל בניין – כן, בכותל מערה – לא.
  3. בשחיטה
    ת"ש – הברייתא לגבי מוכני (ג)
    (א,B, b, סוף טו:)
    a. מהסיפא – אם אבן יוצאת מעצמה – שוחט.
    כרגע מבינים שזה תלוש שחיברו – וכשר.
    דחייה – זה מחובר מעיקרו (כותל מערה), כמו קנה שיוצא מהקרקע.
    b. מהאמצע – נעץ סכין בכותל ושחט – כשר.
    דחייה –
    שלא מבטלו בכותל (מתכוון לקחתו).
    c
    . מהרישא – במחובר לקרקע – כשירה.
    דחייה –
    אולי רק מתייחס למקרה כמו סכין שלא מבטלו.

ד. בסכין מחוברת – סכין למטה ובהמה למעלה
סתירה –

לעיל בברייתא (ב) (טו: – א,B,a) –מותר,
רב ענן-שמואל – אסור.

תשובות , הברייתא –
1. רב זביד –
התכוונה רק למקרה של תלוש.
2. רב פפא בעוף מותר בכ"מ.

 

ה. שחיטה במוכני (סכין על גלגל) –

קשה – מקודם (ג) – כשירה, ואילו בברייתא אחרת (ד) – פסולה.

תשובה – הפסול הוא כשאינו בא מכוח האדם (משנה לא.), ולכן:

  1. אם מסתובב מכוח האדם – כשירה, מכוח המים – פסולה.
  2. בשניהם מכוח המים. אלא ש: כוח ראשון (שהאדם פתח פתח) – כשירה, כוח שני – פסולה.
    (וכן מצינו ברוצח שפתח מים על חברו והטביעו – שחייב רק במים שבאו מכוח ראשון).

4 תגובות

  1. הורדת השיעור לפורמט של נכן
    שלום!
    האים ישנה אפשרות להוריד אץ השיעורים המתפרסמים לפורמט של MP3 עמ"נ שניתן יהיה לשמוע בלכתך ברך ומי שלא צמוד למחשב …….
    ישראל

    1. RE: הורדת השיעור לפורמט של נכן
      כן, יש קישור מתחת ל"נגן" – "הורד קובץ mp3 של השיעור".

      1. בשיעור זה לא מופיע קישור… תודה.
        בשיעור זה לא מופיע קישור… תודה.

        [quote name="אורי, אתר סיני"]כן, יש קישור מתחת ל"נגן" – "הורד קובץ mp3 של השיעור".[/quote]

        1. RE: בשיעור זה לא מופיע קישור… תודה.
          זה מופיע – תראה ממש בין שני הנגנים (של האודיו והוידאו).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.