שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף קד – גמרא דף יומי

להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת חולין לחץ כאן

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

(קג: תחילת פרק כל הבשר – קד: רבע תחתון)

איסור חיה ועוף עם חלב – דאורייתא או דרבנן, העלאה על השולחן

שלב א – המשנה
1. איסור בישול, מלבד דגים וחגבים.
2. איסור העלאה על השולחן, מלבד דגים וחגבים.
[3. אם נדר על בשר, אסור בשל חיה ועוף, ומותר בדגים וחגבים].

שלב ב – האם אכילת עוף וחלב מדאורייתא או מדרבנן לפי המשנה?

חיה ועוף לגבי איסור בשר וחלב: רבנן – דאורייתא, ר"ע – מדרבנן.
לכאורה לפי זה הרישא של המשנה כרבנן.

א. קושיא על זה מהסיפא

בסיפא מדובר על נדר, ובזה יש מחלוקת הפוכה: ר"ע – כלול, רבנן – לא.

מקור המחלוקת – בנודר מן הירק, האם כולל דלועין: רבנן – לא, ר"ע – כן.
סברא – המחלוקת היא סביב כוונת בני אדם, אם שולחים שליח שיקנה ירק, מצד אחד – הוא לא יקנה דלועין בלי לברר שזה בסדר (רבנן), מצד שני – זאת אופציה לבירור, לעומת קטניות שהוא אילו לא ישאל (ר"ע).

יוצא שהסיפא כר"ע.

תשובות:

  1. 1. רב יוסף – המשנה רבי, וסובר ברישא כרבנן ובסיפא כר"ע. 
  2. 2. רב אשי – הכל ר"ע, והדיוק ברישא לא נכון: ברישא ר"ע רק אמר שחגבים לא באיסור כלל, אבל כל השאר (בשר, חיה ועוף) באיסור ברמות שונות (דאורייתא/רבנן). 

ב. ניסיום להוכיח שהרישא כרבנן – לימוד מהעלאה על השולחן

רב יוסף – הרישא חייבת לסבור שאיסור האכילה מדאורייתא (גם בחיה ועוף, כרבנן).
כי אם זה דאורייתא – גזרו העלאה אטו אכילה,
אך אם זה דרבנן: גזירה א – העלאת בשר וחלב, גזירה ב – העלאת עוף וחלב.

מקור שאין גוזרים גע"ג:  
משנה בחלה – חלת חו"ל נאכלת עם זר על השולחן.
[גזירה א – חלת א"י עם זר. גזירה ב – חלת חו"ל אטו חלת א"י].

דחיות:

  1. דחיית המקור:
    יתכן שכזאת גזירה על גזירה כן גוזרים.
    [יש שני סוגים של גזירה על גזירה כאן ובחלה:
    אפשרות א (קלה יותר)
    גזירה א – אכילת עוף בחלב אטו בשר בחלב. אכילת חלת חו"ל אטו חלת ישראל.
    גזירה ב – העלאה/אכילה יחד על השולחן.
    את זה באמת לא עושים.

אפשרות ב – (חמורה יותר)
גזירה א – העלאת בשר וחלב, אכילת חלת א"י על השולחן עם זר.
גזירה ב – העלאת עוף וחלב, אכילת חלת חו"ל על השולחן עם זר.
אולי גזירה כזו כן עושים (אולי כי היא חמורה יותר, כי ברגע שעובר על גזירה ב, כבר מגיעה לגוף האיסור עצמו (בשר, חלת א"י)). ובחלה לא גזרו, כי מדובר בחו"ל ואין חשש שבגלל זה יעלה חלת א"י על השולחן).

  1. מתקיף לה רב ששת –
    גם לשיטתך שזה דאורייתא זאת גזירה לגזירה, שהרי גם אם יאכל בשר עם חלב זה דרבנן (אא"כ בישל).
    עונה אביי
    – החשש הוא שיעלה על השולחן בשר/עוף וחלב בכלי ראשון.

 

שלב ג – גזירת העלאה על השולחן של חלב ועוף

משנה –
ב"ש – אין גזירה, ב"ה – יש גזירה.
ר' יוסי – זו מקולי בית שמאי.

מה ר' יוסי חידש על פני התנא של המשנה?

  1. 1. נחלקו האם יש מחלוקת לגבי אכילה –
    לת"ק – אכילה אסורה לפי כולם, לרי"ס – רק לב"ה. 

דחייה – במשנה בעדויות הזכיר רק את ההעלאה.

  1. 2. אכן לא מחדש, אלא המשנה מלמדת שת"ק הוא ר' יוסי. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.