שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים נה – שיעור דף יומי

 

(נד: במשנה – נה: 2 שורות מלמטה)

שאר קודשי קודשים

(במשניות האחרונות – במשנה א – חטאות הפנימיות, במשנה ב –  חטאת חיצונית במשנה ג – עולה, ועכשיו – שלמי ציבור ואשם, ובהמשך – קדשים קלים (איל נזיר ותודה, ושלמים)).

חלק א – משנת שלמי ציבור ואשם

א. המשנה – שלמי ציבור (שני כבשי עצרת) ואשמות: 

A. סוגי האשמות:

1.      גזילות (כפר נשבע לשקר והודה)

2.      מעילות (מעל בשוגג)

3.      שפחה חרופה (ישראל שבא עליה). (היא: רי"ש – שפחה כנענית שיוחדה לע"ע, ר"ע – חציה שפחה חציה בת חורין שנתקדשה בחציה לע"ע)

4.      נזיר (שנטמא ומתחיל מחדש)

5.      אשם מצורע (ביום השמיני לטהרתו)

6.      אשם תלוי – המסופק אם עבר על חטא (שבודאו יש בזדונו כרת ושגגתו חטאת)

B. פרטי עבודתם: שחיטה וקבלה בצפון, זריקה שתיים שהן ארבע, נאכלים לזכרי כהונה בעזרה, ליום ולילה (מדרבנן – עד חצות).

ב. המקור לצפון

באשמות – למדנו במט. (היקש שחטאת ולעולה).

A.      בשלמי ציבור –

1.      רבה בר רב חנן – היקש לחטאת – "ועשיתם שעיר עיזים אחד לחטאת, ושני כבשים בני שנה לזבח שלמים".

דחייה – זה היקש מהיקש (שחטאת הוקשה לעולה).

2.      רבא – היקש לעולה – "וביום שמחתכם ובמועדיכם… ותקעתם בחצוצרות על עולותיכם ועל זבחי שלמיכם…" (מדובר בשלמי ציבור כיוון שטעונות שיר).
ולומדים מההיקש: 1. שלמי ציבור הם ק"ק. 2. טעונים צפון.

 

B.      ומה נלמד מההיקש לחטאת?
ששלמי ציבור נאכלים רק לזכרי כהונה כחטאת.

מקשה אביי – אם כך גם באיל נזיר (שם גם מוזכר האיל והחטאת יחד) צריך להקיש שרק לזכרים, ובמשנה הבאה נראה שאינו!

1.      רבא –  שם יש לימוד מיוחד ("ולקח הכהן הזרוע" – משמע שהשאר לכל אדם.

מקשה אביי – אז שלפחות את הזרוע נקיש לחטאת ותאכל רק לזכרי כהונה ולא לנשים (וגם זה לא נכון!) תשובה – 1. קשיא. 2. הזרוע אינה ק"ק אלא קודש ("קודש הוא לכהן").

2. שבדיעבד מספיק 1 מהם לפני התגלחת

שאמנם לכתחילה צריך להביא את שלושתם לפני התגלחת, בדיעבד  – כמו שהזרוע (שלמים) מספיקה לתגלחת, כך גם העולה והחטאת, ויביא את השאר אח"כ].

 

קדשים קלים

(עד כה בפרק – ק"ק, מכאן – קדשים קלים, ומתחילים בתודה ואיל נזיר (שלמים) שדומים לק"ק בכך שנאכלים ליום ולילה).

חלק ב – משנת תודה ואיל נזיר

א. משנה – תודה ואיל נזיר (נביא ביום טהרתו)

קדשים קלים

מצד אחד – רש"י – אין בהם מעילה (אך באימורים ודם יש), לא צריכים צפון בשחיטה וקבלה (אלא כל העזרה), נאכלים בכל ירושלים (ולא רק בעזרה) ולכל אדם (ולא רק לזכרי כהונה), והמורם מהם – אותו דבר אלא שנאכל לכהנים (אך לא רק לזכרים (גדולים) שראויים לעבודה, אלא גם נשיהם ובניהם ועבדיהם וכו').

מצד שני – זורקים שתיים שהן ארבע, נאכלים ליום ולילה.

ב. מקור לאכילת קדשים קלים בכל ירושלים

ביום השמיני למילואים – "ואת חזה התנופה ואת שוק התרומה תאכלו במקום טהור, אתה ובניך ובנותיך איתך…", והרי גם קדשי הקדשים (שעיר החטאת ומנחה) נאכלו במקום טהור (בין הקלעים = בעזרה)! אלא שהכוונה למקום קצת פחות טהור – ירושלים (שטהור ממצורע אך טמא בזב).

ואולי הכוונה למחנה לויה (כל הר הבית) שטהור מזב ומצורע, וטמא בטומאת מת?

1.      אביי – אכן יש שני לימודים: 1. "ואכלתם אותה במקום קדוש" – רק המנחה (ושעיר בחטאת) בעזרה, ממילא – לחמי התודה (ושאר קודשים קלים) נדחפו לשלב הבא – מחנה לוייה, 2. "…במקום טהור" – מוציאם גם למחנה ישראל.

2.      רבא – מסכים לשני הלימודים, אך באופן אחר: 1. "ואכלתם אותה" – מוציא לכאורה קדשים קלים מכל 3 המחנות (שאינו קדוש כלל). 2. "במקום טהור" – דורש טהרה מינימלית – מחנה ישראל.

קושיות לרבא: 1. למה בראשון מוציאים לגמרי, ובשני מכניסים רק רמה אחת? 2. פסוק מפורש שלא אוכלים קדשים קלים חוץ ל-ג מחנות – "לא תוכל לאכול בשעריך… בכורות בקרך וצאנך…". אלא מחוורתא כדאביי.

 

חלק ג – משנת שלמים

א. המשנה – כנ"ל במשנה הקודמת, אלא שנאכלים לשני ימים ולילה.

ב. מקור לשחיטה בכל העזרה –

A. יש שלושה קרבנות שלמים בויקרא ג: עגל, כבש, עז, ויש מיקום לכל אחד: "ושחטו פתח אוהל מועד" + פעמיים – "ושחט אותו לפני אוהל מועד"

B. הברייתא

ת"ק – "לפני" – מלמד שבכל חצר המשכן/עזרה, וקל וחומר מק"ק שאפשר גם צפון.
ר"א – לא לומדים צפון בקל וחומר (כי אולי לכל סוג אזור משלו), ולכן אחד מה"לפני אוהל מועד" מלמד על צפון.

במאי קמיפלגי? (איך כל אחד דורש את שלושת הפסוקים)

 

ת"ק

ר"א

1. "ושחטו פתח אוהל מועד"

לגופו,

(+ בגמרא בהמשך – שצריך שיהיה משכן, שהדלתות יהיו פתוחות).

2. "ושחט אותו לפני אוהל מועד"

להכשיר צדדים (צפון ודרום)

צפון

3. "ושחט אותו לפני אוהל מועד"

לפסול צידי צדדים

(רש"י – הלשכות הפתוחות לעזרה, תוס' – השטח שמאחורי האולם)

צדדים

 

ולהתיר צפון – לא צריך פסוק (אלא קו"ח מק"ק).

לאסור צידי צדדים – לא צריך פסוק נפרד (אינם "לפני אוהל מועד").

 

הכשרת ה"צדדים" בעזרה (סוף עמוד ב)

A. בברייתא הקודמת (של הפסוקים) – הפסוק הכשיר צדדים, ופסל צידי צדדים. בברייתא כאן – ניתן להכשיר צידי צדדים אם יש עוד פתח (פשפשין).

B. מיקום הפשפשין

שלב א – בצד המערבי של האולם.

שלב ב – בפינה המערבית צפוניתדרומית – בשביל הצדדים שבצפון ודרום האולם.

שלב ג – רב – היה גם "לול" (תא מאחורי קה"ק שהיה פתוח) – כדי להכשיר גם מאחורי קה"ק (ועל זה כתוב בדה"י א, כו) ששמו שומרים לפרבר –לפתח שהוא "כלפי בר" (חוץ)).

 

ג. הצורך בדלתות פתוחות (ב 7+) 

a. ביאור הפסוקים – "פתח אוהל מועד" – שדלתות ההיכל יהיו פתוחות, ושהמשכן יהיה בנוי.

b. מה נחשב "דלתות פתוחות"? (ב כמעט שליש תחתון) 

1.      סגור אך לא נעול = סגור ("פשיטא")

2.      וילון – ר' זירא = פתוח (הוילון לצניעות).

3.      גובהה – משהו חוצץ (תל עפר, עץ)?

תא שמע – רי"ס בר"י – עשו שני פשפשין (=פתחים) "וגובהן שמונה" מאחורי האולם כדי שגם שם יחשב "לפני אוהל מועד".
לכאורה גובה 8 אינו גובה הפתח (שהרי פתחים בממקדש היו בדר"כ 20 אמה), אלא מחציה שלא ייכנסו – מכאן ראיה שמחיצה לא מפריעה!

דחייה – הכוונה לגובה הפתח (ופשפשין לא צריכים 20 אמה).

ולגבי מחיצה – אין תשובה.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.