שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים מז – גמרא דף יומי

 

סיכום הדף היומי, זבחים מז

(מו: במשנה – מז: מילה אחרונה)
חלק א – משנת "לשם שישה דברים…"
כוונות נוספות בעבודות הקרבן –
המחשבות שיכולות לפסול/שלא יעלה לשם חובה –  1. לשם הקרבן (הזבח). 2. לשם הבעלים (הזובח).
בנוסף לזה:
כוונות על ההקטרה: 1. לשם אישים (על מנת להקטיר על האש ושיישרף לגמרי, ולא שרק ייצלה). 2. לשם ריח (על מנת שיהיה ריח בהקטרה, ולא שיצלה לפני כן וכך לא יהיה ריח).
כוונות רוחניות: 1. לשם ה' (רמב"ם- בפשטות, רמב"ן – לשם של 4 אותיות). 2. לשם ניחוח (שיעשה נחת רוח לה').
 
דיני הכוונה:
ב-2 הראשונות – יכול לפסול/שלא לעלות, אך בסתם כשר.
בשאר – גם כוונה הפוכה לא תשפיע. ובסתם ודאי שכשר.
האם צריך לכוון או לא? ת"ק – כן, ר' יוסי –  לא (זה תנאי בי"ד שכך יעשו לכתחילה).
רי"ס מסיים – שהכוונה תלויה בכהן, ולכן חששו.
 
הגמרא
א. המקור לשאר הכוונות:
"והקטיר הכהן את הכל המזבחה עולה (לשם עולה) אישה (לשם אישים) ריח ניחוח לה'".
 
ב. חטאת לשם חולין
A. רב – ר"י – כשר ("ולא יחללו את קדשי בני ישראל" – שכונה לא מחללת).
מקשה רבה ממשנתנו – רי"ס מכשיר כשלא חשב כלל, אך אם חשב לשם חולין – פסול (בחטאת).
מתרץ אביי – הדיוק נכון, אך דייק ש"כשר ולא מרצה" (בחטאת), ולזה התכוון רב.
(האחרונים דנים לגבי שאר הקרבנות, בהם גם שלא לשמה כשר ולא מרצה, מה הדין ב"לשם חולין").
 
B. ר"א – חטאת "משום חולין" (חשב שהיא חולין) – פסולה (רש"י – מתעסק)
[שמואל – מניין שמתעסק פסול?
רב הונא – 2 פסוקים (שנלמד שמעכב) –
"ושחט את בן הבקר לפני ה'" – שתהא שחיטה לשם בן בקר + "לרצונכם תזבחוהו" – לדעתכם.
 
ג. האם הבעלים יכול לקלקל?
A. המחלוקת בקרבנות
רי"ס במשנה – המחשבה תלויה בעובד (הכהן).
ר"א ברי"סהבעלים מפגלים ("והקריב המקריב קרבנו לה'", וחל עליו "המקריב אותו לא יחשב").
 
B. אביי – תחומים נוספים בהם מחשבת הבעלים משפיעה  – ע"ז ושבת
1. ר"א בע"ז – ששחט בהמה של גוי (והגוי מכוון לע"ז) – פסול.
2. ר"ש ב"א בשבת – שאם הבעלים מחשיבים דבר/כמות, ואחר הוציאו – המוציא חייב (בשני המקרים רבנן חולקים).
ההיררכיה בין שלושת הנושאים, מהקל לכבד:
בקרבנות – כתוב בפירוש "לא יחשב"/ר"ע איגר – יש לימוד מ"המקריב"
בע"ז (קשור לקרבנות – "זובח לאלהים יחרם, בלתי לה' לבדו").
בשבת – הכי פחות סביר, שהרי מלאכת מחשבת אסרה התורה.
 
 
חלק ב – פרק איזהו מקומן
א. כותרת – שוחטים קודשי קדשים בצפון (חטאת, אשם, עולה, כבשי עצרת (שלמי ציבור).
ב. פירוט לגבי חטאות הפנימיות: שחיטה בצפון, קבלה בצפון בכלי שרת, הזאות: בפר כהן העלם ושעירי ע"ז – 7 על הפרוכת + 4 על מזבח הזהב. בפר ושעיר של יו"כ – 8+8 בתוך קה"ק 8+8 על הפרוכת + 4 על קרנות מזבח הזה + 7 על גגו.
ההזאות מעכבות, שפיכת שיירי הדם לא מעכבת, הבשר נשרף בשפך הדשן מחוץ לעזרה.
ג. גמרא – למה המשנה לא הזכירה את קבלת הדם בכלי שרת בקדשי קדשים?
כי אשם מצרע מתקבל גם בכלי שרת אך גם ביד (ויש אחרונים שאומרים שהקבלה ביד אינה בצפון).
הערות:
1. זה לא סותר את המשנה בדף נד: שכן הזכירה שקבלת דם  מצורע בכלי שרת בצפון.
2. המקור לקבלה ביד באשם מצורע – "ולקח… ונתן…".

10 תגובות

  1. למה אני לא מוצא איפה ללחוץ כדי להוריד את השיעור? האם קיימת אפשרות ורק אני לא מוצא אותה?
    בברכה.

  2. דילוגים?
    ב"ה
    ברצוני לברר האם אנו עומדים להפסיד את הדפים בין מ"ב למ"ז, או שהרב אורי ישלים לנו את השיעורים הנ"ל.
    אין לי ח"ו טענות, כי בכל אופן השקעת הרב אורי היא עצומה, וכולנו חייבים לו תודות בלי גבול, רק שברצוני בכל אופן לדעת, כי כל חסרון של דף בשיעורים הנפלאים הוא כדברי שלמה המלך "חיסרון לא יוכל להימנות".
    תודה לרב על הכל.

    1. Dilugim – up to date
      Hello All , Hello Rabbi Brillant
      The shiur is brillant and I can not do without it anymore.
      You do not have any page counters, I would very much like to know how many learners are downloading your shiur.
      The problem is your time. As I have read you are doing the shiur on the side in the night.
      I guess that if you could support your family with it you would make more time during the day for this shiur and there would be no holes and the shiur would be up to date.
      So it is up to us listeners to use the 'sponser a daf' more often and you would sponser more of your time??

      Please let us know if this is the case.

      Behazlacha and Yeyasher Koach

      1. RE: Dilugim – up to date
        המציאות שתיארת נכונה (בערך, היום העבודה על השיעורים די השתלטה על היום כולו), אך לגבי השאלה האם יותר הקדשות יפתרו אותה, זאת שאלה שאני עצמי מתלבט בה. אני חושב שאם נגיע למצב של הקדשות בסדר גודל מסוים [b]ודי קבוע[/b], זה יעזור, אך לא בטווח המיידי.
        בכל מקרה, לא היינו רוצים לבסס את מימון האתר על תרומות, אלא יותר על הקדשות ופרסומות. מצד שני, אני נרתע קצת מלשים "מונה כניסות", יש בזה משהו שמוזיל את ערך הלימוד וממסחר אותו, למרות שאני מבין את הצורך מצד המקדישים/מפרסמים. בלי נדר נשים נתונים כלליים בדף ההקדשות.
        ישר כוח על החשיבה איך לקדם את האתר!

      1. RE: RE: דילוגים?
        [quote name="אורי, אתר סיני"]בדרך הטבע אני לא רואה איך נצליח להשלים בסבב הזה, אבל אולי…[/quote]
        יהיב חכמה לחכימי.
        ומה יעשה אדם ויחכם יבקש ממי שהחכמה שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.