שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים ב – דף יומי

סיכום הדף היומי, זבחים ב

(תחילת המסכת – ב: 7 שורות מלמטה)
א. הקדמה – פסולי כוונה
A. שלושה סוגי פסולי כוונה: שלא לשמה, שלא לשם הבעלים, כוונה מחוץ לזמנו (פיגול) או מקומו (פסול).
B. המחשבה משפיעה ב-4 העבודות: שחיטה, קבלת הדם, הולכת הדם, זריקת הדם.
(שכוונה לבעלים אחרים – דווקא בזריקה, חוץ לזמנו ומקומו – דווקא בפעולות שלפני הפעולות הסופיות).
C. מי חושב? בפשוטות – מי שעושה (בעלים/כהן בשחיטה, כהן בשאר. אך יש תנאים בדף מז – שגם הבעלים יכול לפסול).
D.פה או בלב – רש"י ותוס' – בפה, רמב"ם – בלב.
E. פסול דווקא כששינה בכוונה (מנחות מט.), אמנם בתוס' (ב: אתנו) משמע שיש בעיה גם אם הוא שוגג.

ב. המשנה – שתי רמות של פסול
(רמה א – הקרבן כשר אך הבעלים לא יצאו ידי חובה, רבה ב – גם הקרבן פסול).
כיוון ראשוןבכל הקרבנות רק פסול ברמה א, מלבד פסח חטאת (ור"א – גם אשם) – רמה ב. ויוסי בן חוני – גם בשאר הקרבנות שנשחטו לשם פסח וחטאת – רמה ב).
כיוון שני – אם כיוון לשם קרבן גבוה יותר – כשר, אם נמוך יותר – פסול.

ג. (רבא) – בכל הזבחים – הקרבן כשר לגמרי, וצריך להמשיך בשאר העבודות לשמה.
רבא לומד מסברא (למה לקלקל עוד) ומפסוק ( שהנדר הופך לנדבה, ונדבה גם צריך לשמה).

ד. רבא – אם לא כיוון כלל (אלא סתם) – כשר.
A. למה בגט שנכתב סתם – פסול?
בקרבן – התחיל לשם הקרבן, ורק צריך לא לקלקל (חקירה באחרונים: או – כלל לא צריך עבודות לשמה, או – צריך (וזה נחשב לשמה)).
בגט – אם לא יכוון – אין שום כוונה ראשונית לשם האישה.
B המקור של רבא בקרבן:
1. הניסוח של משנתנו (נזבח שלא לשמה, במקום – לא נזבח לשמה). דחייה – בגט יש אותו ניסוח.
2. המשנה ביג – שם מדובר על שילוב של לשמה + שלא לשמה, שפסול, ולא דיברו על לשמה + סתם שפסול.
דחייה 1
– ייתכן שסתם – פסול, אך בשילוב עם לשמה (לפני או אחרי) כשר. דחייה 2 – (לגבי סתם ואח"כ לשמה) – אולי אכן פסול ולא הוזכר במשנה כדי שיהיה תואם למקרה הראשון (לשמה ואח"כ סתם).
3. המשנה במו: מוסיפה עוד כוונות, ועל כולן (כולל שלא לשמה) אומר ר' יוסי שבסתם גם כשר (ת"ק – עדיף לכוון, רי"ס – עדיף שלא לכוון כדי שלא תצא כוונה).

C. המקור של רבא שגט סתם פסול
1. גיטין ג, א – גט של סופרים שכתבו להתלמד פסול. דחייה – שם לא נכתב לשם גט כלל.
2. שם – מקרים שבהם (יש חחש ש) נכתב לשם אישה אחרת (זה לא "סתם").
3. שם משנה ב – אי אפשר לעשות "טופסי גיטין" מלאים, אפילו שזה רק "כוונה סתם".

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

12 תגובות

  1. נראה לי שישנה טעות קטנה. בתרשים לקראת סוף השיעור, לגבי המקור של המשנה בגיטין. בשיעור הרב אומר 'בתחילת פרק ג בגיטין', בתרשים כתוב גיטין ג, א.
    לי זה נראה כמו דף ג עמוד א. כאשר מדובר כמובן על דף כד. תחילת פרק ג.

    שתזכו להמשיך להגדיל תורה!!!

  2. עכשיו אני רואה שההודעה ממתינה לאישור, אז אני כותב עוד דבר אבל עדיף לא לפרסם!!
    אהבתי מאד את סגנון הדיבור, מכובד אבל לא מידי.
    כגון: אףחד, ושלוף…..
    סוגיא רצינית, אבל גם בזה יש מעלה לסגנון דיבור זורם, פשוט מסייע להתרכז…
    פשוט אלוף!!

  3. פעם ראשונה שאני שומע, מדהים!!
    רהוט. בהיר. ברור.
    השילוב של בהירות ההסבר, ורהיטות הדיבור, מושלמת. מייצרת חווית שמיעה.
    פשוט אומן!

  4. יישר כח
    יישר כח גדול מאד. אין מילים.
    האם יש לי דרך להשמיע את השיעורים בקצב יותר מהיר או יותר איטי?
    ושוב יישר כח גדול.

    1. RE: יישר כח
      תודה,
      לא שאני יודע. אם מישהו מכיר דבר כזה לאתרים מבוססים ג'ומלה אשמח לשמוע.

  5. תמיכה לאתר
    יישר כוח!
    אני מציע שעל המסך יופיע תמיד כתובת ואמצעי תשלום לכל מי שחפץ לעזור.

    1. RE: תמיכה לאתר
      תודה,
      בתפריט העליון יש "הקדשות" למעוניינים בתרומות בכרטיס אשראי אן בדרכים אחרות.
      ישר כוח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.