שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

סנהדרין עב – גמרא הדף היומי

{enclose sanhedrin_72.mp3}

להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן

סיכום הדף היומי, סנהדרין עב
(עב. במשנה – עב: שליש תחתון)
א. בא במחתרת – סברא – הגנב יודע שבעה"ב יתנגד, ולכן מתכוון לגנוב גם אם יצטרך להורגו.
ב. "קים ליה בדרבה מיניה" – כל נזק ממוני שעשה הגנב תוך כדי הגניבה – הוא פטור (כיוון שבאותו זמן היה מוגדר שחייב מיתה). האם פטור גם על כלי שגנב? רבא – פטור רק אם שבר את הכלי (ואפילו ששברו אחרי שכבר לא היה חייב מיתה). רב – פטור אפילו שהכלי עדיין קיים.
ג. גדרי בא במחתרת:
1. "זרחה השמש עליו" – שברור לו שהגנב: ברייתא א – בא להרוג (-ואז מותר להורגו, אך בסתם אסור), ברייתא ב – לא בא להרוג (ואז אסור להורגו, אך בסתם מותר). יישוב הברייתות: בסתם מותר (כברייתא ב), ורק אסור כשהגנב אוהב את הנגנב כמו אבא.
2. שבת (נלמד מ"דמים") – 1. שגם בשבת מותר להרוג (שלא כבית דין). 2. שכשאסור להורגו – אז צריך גם להצילו, ואפילו בשבת. [אבל אם הגנב בא להרוג, ונפל עליו גל של אבנים – לא מורידים את הגל בשבת (רש"י – זה חילול שבת (הוא כבר נחשב מת), מאירי – רק אם יש חשש שימשיך לנסות להרוג).
3. גם אחרים יכולים להורגו (-"והוכה"), כיוון שהוא רודף, ובכל דרך שבה ניתן להורגו (-"ומת") (ולא לומדים את זה מהרוגי בית דין ומגואל הדם – כי הם שני כתובים הבאין כאחד).
4. כשלא בא במחתרת אלא נכנס מהגג/חצר – גם שייך הדין (-"ימצא הגנב"). האם צריך התראה בגגו וחצרו? ברייתא א – לא, ברייתא ב – כן (ויש מחלוקת בין רש"י למאירי – האם צריך שהגנב גם יקבל עליו את ההתראה).

7 תגובות

  1. חוזר: סנהדרין עב – גמרא הדף היומי
    בחמישים שניות אחרונות של השיעור מוסברת מחלוקתם של רשי והמאירי בעניין חובת ההתראה על בעל הבית כלפי זר שהוא מוצא בחצר

    לפי שניהם צריך התראה עם שני עדים

    כך להלכה? אני משאר שאם היה ראשון שסבר סדי בהתראה נוסח "עצור גנב!" היית מביא אותו.

    נראה ש"חוק דרומי" לא מצריך התראה כזאת; אם כן, מיא שהורג זר בחצרו בלי התראת שני עדים (אם יוכח שהיה צורך סביר בכך) יהיה זכאי לפי חוק דרומי אך חייב לפי התורה!

    ואכן חובת ההתראה של רשי ומאירי מוציאים את השניים מהסוגיה.

    האם הבנתי לא נכון?

    1. אני לא בקי בחוק דרומי, אבל אתה צודק לגבי הסוגיא שלנו – אי אפשר להרוג סתם גנב שנכנס, אלא גנב שברור לך שינסה להרוג אם יתקל בהתנגדות, לכן מאוד סביר שצריך איזשהי בדיקה האם הוא גנב מסוכן לפני שיורים בו.

      [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=54nBu7VfaVw[/youtube]

  2. אני מודה לכל העוסקים בדבר העלאת דף חשוב זה כל יום ,יישרו כח ואמן כן יהי רצון שתזכו ונזכה לראות עין בעין בביאת משיח צידקנו ובבניין בית מקדשנו במהרה בימינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.