שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

משנה – עירובין פרק ה

משנה מסכת עירובין

שיעורים במשנה מסכת עירובין בתמצות

טוב גם כהכנה לפני לימוד המסכת בגמרא

 ניתן להאזין לכל הפרק כשיעור רצוף, וניתן לשמוע כל משנה בנפרד


פרק ה

משניות זכר-חנוך HebrewBooks

לשמיעת כל הפרק


משנה א 

איך מודדים תחום שבת לעיר?

מציירים ארבעה קווים דמיוניים שיוצרים ריבוע מרבע את העיר – ומאותם קווים מתחילים את המדידה

איזה בית יכול להמדד כבית של העיר?

רק בית שנועד לדיורין אפילו מינימליים. כמו גדודיות (בית הרוס), בית מוכס ליד הגשר, ובית דירה של שומר בית הקברות.


 משנה ב

מה המקום המדוייק שממנו מתחילים למדוד את תחום שבת?

רבי מאיר: מעבר לקו שיישרנו מהבית הקיצוני שבכל כיוון יש עוד מרחק של שבעים אמה ושריים (קרפף) שרק ממנו מתחילים למדוד

חכמים: מהקו שיוצר הבית האחרון.

מתי יודו חכמים לרבי מאיר?

כאשר יש שתי ערים במרחק של עד שתי קרפפות (141.3 אמות) ניתן להחשיב את שתיהן כעיר אחת למדידת תחום שבת


         משנה ג

שלושה כפרים – במרחק אחד מהשני בצורת סגול

אם באופן תיאורטי הכפר התחתון (האמצעי) יהיה בקו ישר עם השניים הנוספים – והמרחק בינו לבין כל אחד משני הכפרים האחרים הוא עד 141.3 אמות – נוכל להחשיב את שלושת הכפרים כעיר אחת. (בתנאי שאין יותר מאלפיים אמה בין שני הכפרים הקיצוניים לכפר התחתון)


 משנה ד

באיזה חבל משתמשים?

חבל של חמישם אמה – לא יותר ולא פחות.

היכן מחזיקים את החבל?

כנגד ליבו

מה עושים כשיש מכשול?

מודדים בקו אווירי – אם אפשר באותו מקום – אם אי אפשר מתרחקים ומדדים בתנאי שלא מתרחקים מעבר לאלפיים אמה אחרת מקדרים


משנה ה

מי מודד?

דוקא מומחה

שתי מדידות סותרות לאותו הכיוון

בוחרים את המדידה שרחוקה מהעיר – מקילים

מי נאמן שראה את המודד מסמן את תחום שבת

אפילו עבד ושפחה נאמנים

 


   משנה ו

עיר מוקפת – של יחיד

שיתוף מבואות מתיר טלטול בכל העיר

עיר מוקפת – של רבים

שיתוף מבואות – בשני איזורי העיר מתיר טלטול בכל איזור בנפרד.

יחיד שנעשתה של רבים

שיתוף מבואות אחד מתיר טלטול בכל העיר

עיר של רבים שנהפכה לעיר של יחיד

חייבים להגדיר איזור נוסף שיערב לעצמו. (שיור(

מה גודל השיור המינימלי?

רבי יהודה: איזור מגודים לחמישים איש

רבי שמעון: שלוש חצרות שבכל אחד לפחות שני בתים


  משנה ז

אם יש עד לביתו עד אלפיים אמה – ועד לעירובו יותר מאלפיים אמה

מותר לו ללכת לביתו וסור ללכת למקום העירוב

אם יש עד עירובו עד אלפיים אמה – ולביתו יותר מאלפיים אמה

מותר ללכת למקום עירובו – ואם ביתו נמצא בתוך האלפיים אמה של העירוב – מותר ללכת גם לביתו


 

משנה ח

אם בתוך תחום שבת מובלעת עיר אחרת בשלמותה

 מותר ללכת בעיר הסמוכה בלי הגבלה

 אם בתוך תחום שבת מובלע עיר אחרת – אבל לא כל העיר השכנה נמצאת בתוך התחום שבת שלי

 מותר ללכת רק עד המקום שבו מתסיים תחום שבת ולא יותר – אפילו אם הוא יגמר בתוך העיר השכנה.

 מה הדין כאשר הנחתי עירוב תחומין בתוך העיר השכנה

 חכמים: כל אותה העיר לא תהיה בחשבון – יש לי אלפיים אמה לכל כיוון מקצה אותה העיר.

 רבי עקיבא: חשבון האלפיים אמה מתחיל ממקום הנחת העירוב ללא התחשבות היכן העירוב נמצא


 .משנה ט

 אדם שהניח עירוב במערה – מאיפה מתחילים למדוד אלפיים אמה

 חכמים: אם אין במערה דיורין – מתחילים למדוד ממקום הנחת העירוב. אם יש יכולת לדור במערה – מודדים מקצה המערה

 רבי עקיבא: בכל מקרה מודדים ממקום הנחת העירוב.

 מה הדין כאשר תחום שבת מסתיים בתוך מערה

 לדעת כולם – מותר ללכת רק עד המקום שבו התסתיימו האלפיים אמה ולא יותר


  לראש העמוד

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.