שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יבמות נו

השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שושן בן מסעודה ז"ל
להקדשות ליחצו כאן

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

סיכום הדף היומי דף נו

(נו. 2+ עד נו: במשנה)

חלק א – עד כמה "ביאה גרועה" (מערה, שלא כדרכה) קונה את היבמה?

האפשרויות:

קנה רק לדברים האמורים בפרשה (מהרש"א – כמו אירוסין) –

יורש את האח,
פוטר אותה ואת הצרות מחליצה.

קנה להכל (כמו נישואין)[1]

הבעל יורש אותה
מפר נדריה
ואם הבעל כהן –

אוכלת בתרומה
נטמא לה אם מתה

 

גירסא א –
מנישואין – לפי כולם קנה לכל (נחשבת נשואה ואוכלת תרומה)
מאירוסין

רב – נחשבת נשואה (אפילו שרק היתה מאורסת!)
שמואל – נשארת בדרגת מאורסת (כמו שהיתה לבעל).

           (אבל גם שמואל מודה שבביאה מלאה – אכן גם היא תחשב נשואה).

(נו. באמצע, איכא דאמרי)

גירסא ב (מצמצמת) –

מאירוסין – לפי כולם נשארת רק מאורסת,
מנישואין

רב – נחשבת נשואה
שמואל – בכ"ז נחשבת רק מאורסת (כי זו ביאה גרועה)

 

לסיכום – מתי ביאה גרועה קונה לגמרי?

רב (א) – אפילו מאירוסין
שמואל (א) ורב (ב) – רק מנישואין
שמואל (ב) – אפילו לא מנישואין.

 

קושיות וראיות (איחוד הדיון על שתי הגרסאות) –

  1. אמירה נוספת של ר"נ-שמואל:
    כל שהבעל מאכיל – גם היבם מאכיל, וכל שאין הבעל מאכיל – גם היבם לא מאכיל.

לגירסא א – הכוונה לחלק בין נישואין לאירוסין, ומדובר בביאה גרועה:

בנישואין הבעל מאכיל – אז גם היבם מאכיל (גם בביאה גרועה)
באירוסין הבעל לא מאכיל – אז גם היבם לא מאכיל בביאה גרועה.

לגירסא ב
א"א להסביר כנ"ל, כי גם בנישואין לא מאכיל בביאה גרועה.
אלא הכוונה לחלק בין ביאה טובה לבין ביאה גרועה, ולא משנה אם זה נישואין או אירוסין:

בביאה טובה הבעל מאכיל (כלומר יכול לשאת את אשתו עי"ז) – אז גם יבם מאכיל (גם מאירוסין).

בביאה גרועה הבעל לא מאכיל (לא נחשב נישואין) – אז גם יבם לא (אפילו מנישואין).

  1. מיתיבי –
    נתארסה לכהן פיקח, ואז כנס (נשא) אותה אחרי שהתחרש – אינה אוכלת (נשואים לא תופסים)
    מת, ונפלה לפני אחיו החרש וייבם אותה – אוכלת (כמו נישואין)!
    "ובזה יפה כח היבם מכח הבעל".

והרי ייבום חרש הוא "ביאה גרועה", כי אין לו דעת,
ורואים שאפילו שנפלה מן האירוסין (כי הנישואים לא תפסו),
בכ"ז ייבום גרוע מחשיב אותה נשואהכמו רב בגירסא א.

רב (א) – מסתדר מעולה
שמואל (א) ורב (ב) יתרצו שמדובר שמת אחרי שכבר כנס (נישואין)

ומה הכוונה "ובזה יפה כל היבם מכח הבעל" –
הרי כמו שהבעל לא יכול לשאת אותה בביאה גרועה, גם היבם לא (כשהיתה רק מאורסת)?
תשובה – אמנם כשהיתה רק מאורסת גם היבם לא, אבל כשהיתה נשואה – היבם החרש יכול (ואילו בעל חרש לא יכול לשאת אותו כשהוא חרש).

שמואל (ב) – נשאר בקשיא.

 

 

(נו. רבע תחתון – אגב המקרה של כהן חרש)

ב. עוד לגבי כהן חרש
בת ישראל שהתארסה לכהן פיקח, ואז התחרש וכנס אותה, אמרנו שהנישואין לא תופסים ולא אוכלת.

אבל – נולד לה בן (אוכלת בזכות הבן) ואז מת הבן:

חכמים – לא אוכלת
ר' נתן – אוכלת

 

למה לר' נתן היא אוכלת?

  1. רבה – כיוון שאכלה בחיי הבן בזכות הבן, ממשיכה לאכול.

מקשה אביי – הרי הבן מת! כפי שאם בעלה הכהן מת מפסיקה לאכול.

  1. רב יוסף – באמת אוכלת בזכות האירוסים לבעל,

כי באמת מדאורייתא מאורסת אוכלת, ורק רבנן גזרו שצריכים נישואין,
ויש שתי סיבות למה גזרו:

  1. כיון שגרה בבית אביה – חוששים שתתן לבית אביה לאכול מהתרומה,
    2. משום ספמון – שמא ימצא בה דבר מגונה ויבטלו את הקידושין למפרע.

בחרש שנשא אותה – שתי הסיבות לא רלוונטיות, כי היא גרה עם בעלה:

  1. ולכן לא תאכיל את משפחתה בתרומה
    2. הוא כבר מכיר בא עליה ואין חשש פתאום אח"כ ימצא פגם (וגם אין לו דעת למצוא פגם).

לפי חכמים בכ"ז גזרו גם על חרש שנשא, אטו חרש שקידש.
אך לר' נתן לא גזרו, ולכן אוכלת על סמך האירוסין לכהן.

אך דוחים את רב יוסף: הרי בברייתא משמע שלפני הבן לא אוכלת, וכל הדיון סביב הבן! קשיא.

 

(נו. 2-)

חלק ב – אישה שנאנסה – האם נאסרת על בעלה/לכהונה?

(נראה קודם את ב ואז את א)

(נו: רבע)

ב. אישה שנאנסה – האם נאסרת על בעלה?

אשת כהן שנבעלה אפילו באונס – נאסרת עליו, אשת ישראל לא נאסרת באונס.
מה מקור האיסור ומניין ההבדל בין אשת כהן לאשת ישראל?

מקורות אפשריים לאיסור:

  1. "אישה זונה וחללה לא יקחו" (אפילו שהיה באונס, מבחינת כהן נחשבת זונה)
    2. טומאה – כתוב לגבי מחזיר גרושתו (שהתחתנה והתגרשה שוב) – "לא יוכל בעלה הראשון לשוב לקחתה אחרי אשר הוטמאה" – והגמרא (יא:) דורשת את זה על אשת איש שנבעלה – שנאסרת לבעלה.

המקור להבדל בין אשת כהן לאשת ישראל:
לגבי אשת ישראל שזינתה כתוב – "והיא לא נתפשה" (שזה לא היה אונס, ולכן נאסרת).
מכאן מדייקים – אשת ישראל שנאנסה – לא נאסרת לבעלה.
ומ"והיא" מדייקים – שזה נכון דווקא לגבי אשת ישראל, אך אשת כהן נאסרת גם באונס.

 

רבה

גירסא א – אשת כהן נאסרת משום זונה, ולוקה על זה.

  1. a. משום זונה ולא משום טומאה?
    תשובה – גם זונה וגם טומאה.
  2. b. למה לוקה – הרי המקור שזה גם באונס ("והיא") הוא לאו הבא מכלל עשה?
    עונה רבה: ה"והיא" הוא לא האיסור עצמו, הוא רק אומר שהאיסור זונה (לאו) הוא גם באונס.

גירסא ב (להפך) – לוקה משום טומאה.

  1. a. מדייקים: דווקא משום טומאה ולא משום זונה, כי באונס אינה נחשבת זונה.
  2. b. למה לוקה? וכו' כמו בגירסא א.

 

(נו. 2-)

א. אשת ישראל שנאנסה – האם נפסלה לכהונה?

[לרבה (הצעה:) –

לגירסא א – נחשבת זונה ונפסלת,
לגירסא ב – לא נחשבת זונה ולא נפסלת]

רב ששת – פסולה לכהונה (מבחינת כהן היא זונה)

ומביא ראיה מהמשנה:
אחרי שהמשנה אמרה שביאת ייבום זה גם בשוגג ואונס, וגם בהעראה ושלא כדרכה,
היא סיימה: "וכן הבא על אחת מהעריות… או פסולות כמו אלמנה לכה"ג – פסלה לכהונה.
בפשטות זה כולל את כל הביאות במשנה – אונס, שוגג, העראה ושלא כדרכה.

דחיית הראיה – ה"וכן" לא מתייחס לכל המשנה (כולל אונס), אלא רק לשלא כדרכה/העראה:

  1. מתייחס לעריות

דחייה-
הרי בשני אלו – המקור הוא בעריות
(העראה – דף נד, שלא כדרכה – "משכבי אישה" (לשון רבים))
לכן לא מתאים לכתוב "וכן" שממנו משמע שהמקור הוא בייבום.

  1. מתייחס לחייבי לאוים (כמו אלמנה לכה"ג וגרושה לכהן).

 

[1] תוס', אך רמב"ן חולק ואומר שאין כאן אפשרות שקנה לגמרי אלא רק לגבי תרומה.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.