שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יבמות ג

השיעור מוקדש
לרפואת עזרא בן מסעודה הי"ו
בתוך שאר חולי ישראל

להקדשות ליחצו כאן

סרטון בונוס:

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

הדף היומי הקצר – הסיכום הכתוב

(ג. מתחת לאמצע עד ג: 1-)

חלק א – ניסוח המשנה

א.      למה לא כתוב שהן אוסרות את צרותיהן?

[הקדמה – האיסור של הצרות על שמעון אינו איסור נוסף שנובע מהערווה, אלא שכיון שאין מצוות ייבום, חוזר האיסור המקורי של אשת אח, וממילא אם זה שלא במסגרת ייבום אז ערווה של שמעון אינה אוסרת את צרותיה].

  1. כי לגבי חליצה אין איסור לחלוץ שלא לצורך.

תשובהיש איסור, שלא יחשבו שהיא זקוקה ליבום ויטעו וייבמו.

  1. כדי שלא יחשבו שיש איסור חדש על הצרות, ושאוסרת אותן גם שלא במסגרת ייבום.

ב.      למה לא כתוב רק ייבום?

כדי שנדע שאם אין ייבום – גם אין חליצה.

ג.       למה לא כתוב קודם ייבום (העיקר), או רק חליצה?

כדי שנדע שעדיף לחלוץ (כשיטת אבא שאול).

חלק ב – מאילו מקרים המשנה באה לאפוקי?

כשאמרה "15 נשים פוטרות… הרי אלו פוטרות…" התכוונה שיש לפחות שתי נשים אחרות שאמנם אסורות על שמעון, אך אינן אוסרות את צרותיהן.

  1. סוטה
  2. איילונית
  3. ממאנת (נישאה לראובן ילדה, ולאחר שנפטר מיאנה בשמעון)
  4. אם ראובן החזיר גרושתו.
  5. סוטה ואיילונית לרב ורב אבי כן פוטרות את צרותיהן.
  6. לרב ורב אסי, למה המשנה לא הזכירה את סוטה ואיילונית?

הערות:

לא הוזכר כיון שאסורות על כל האחים ואין מצב של "צרות צרותיהן".

חלק ג – המקור

שלב א – ברייתא עם מקורות

  1. שלא מייבם את אחות אשתו
    "וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח לִצְרֹר לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ עָלֶיהָ בְּחַיֶּיהָ"
    (ויקרא יח, יח) –
    גם בייבום כתוב "יבמה יבוא עליה", מכאן לומדים שאחות אשתו אסורה גם בייבום.
  2. גם הצרות
    "לצור" – אוסרת צרותיה, "לצרור" – גם צרות צרותיה
    (בדף יג לומד את זה מסברא).
  3. שאר עריות – בניין אב מאחות אשתו (תוס' – יש גם היקש בדף ח).
  4. מניין שכשזה לא במסגרת ייבום – הערווה אינה אוסרת את צרותיה של שמעון?

כי זה דווקא בדומה לאחות אשתו שאסורה רק על שמעון ולא על שאר האחים,

אך בעריות חמורות שאסורות על כל האחים, אם ערווה של שמעון התחתנה עם זר (משה),

אם משה מת, אינה אוסרת את צרותיה על שמעון.

  1. עונש – בסוף הפרק (ויקרא יח) נאמר "ונכרתו" על כל העריות שם.

שלב ב – הצורך במקור שאסור לייבם איסורי עריות

למה צריך מקור, הרי זה אסור?

            תשובה – כי עשה דוחה לא תעשה.

קשה – הרי כאן זה לא תעשה עם כרת?
[תשובת תוס' – כל ייבום זה עשה דוחה לא תעשה עם כרת (אשת אחיו)! דחייה – שם זה גופא המצווה!].

וכאן הגמרא משאירה אותנו במתח עד דף ז…

 

7 תגובות

  1. אני לא ממוחה בכל נושאי גמרא כמו הכותבים וגם לא לומד בישיבה. אני לומד באופן עצמאי (כי זה מה שאני יכול).

    אני חושב שהתקציר הזה הוא ממש ממש מצוין וחיוני! מסביר בצורה מעולה את הדף בקיצור ומיקוד. בישבילי, בלעדי השיעור הזה לא הייתי מסוגל בכלל ללמוד גמרה וכשר שיעור אחד לא הוקלט אני ממש חסר עונים.

    כמובן, אחרי זה אני שומ/קורא את הדף עצמו ממגיד אחר ש"מחפף" את הדף בקריאה סתמית בלי הסבר ומקירא את הרשי כמו סיפור ולא תמיד מובן.

    אני חושב שהשילוב מבחינתי שאני לא רב או לא בדרך או לא קרוב לכך זה ממש מציל אותי.

    תמשיך בדך הזאת, חזק ואמץ!
    ועל תשמיט דפים כי אני עבוד בלי

    תודה

  2. גם אצלי, כמו אריאל
    השיעור משמש כהכנה או כחזרה, ובוודאי לא משמש תחליף ללימוד ישיר של הגמרא. על הצורך הזה השיעור עונה בצורה נהדרת. מי שמחפש שיעור שעובר וקורא את כל הדף בצורה יסודית, זה אכן לא שיעור בשבילו.

  3. תגובה לאריאל
    אני נהנה מאד מהשיעור הן כהכנה לקראת לימוד עצמי והן כחזרה לאחר הלימוד. כמדומני שזו מטרת השיעור. יישר כוח גדול לרב אורי אתה מזכה אותי ובודאי רבים אחרים להבנה וזכירה טובה יותר של הדף. תודה רבה וימלא ה' כל משאלות לבך לטובה ותזכה להשלים את הש"ס בשיעורים מעולים אלו.

  4. ביקורת בונה בעז"ה.
    צר לי לחלוק על קודמיי ולהביע את דעתי על מגיד השיעור הצדיק.
    המטרה והכוונות הן בוודאי חשובות וטובות, אך לדעתי הדרך בה השיעור מועבר היא איננה טובה. המגיד איננו קורא כלל את מילות הגמרא, והעיקר חסר מן הספר, לימוד הגמרא הופך לסיפור בעלמא ומאבד את כל העניין, על לימוד רש"י כבר מזמן ויתרנו בלימוד הדף היומי, אבל מה עם הגמרא עצמה?!
    אני מבין את הרצון לסיים בעשר דקות אבל בואו לא נפגע בערך יסודי ביותר – קריאת הגמרא בצורה מינמלית. מאזיני השיעור אינם מרוויחים דבר מלבד סימון וי דמיוני על לימוד הגמרא, דבר לא ייזכר מהשיעור האלה בקרב הלומדים, ואף התמקצעות בלימוד הגמרא לא נקנה כך. יש לקרוא את הגמרא לפחות בצורה המינימלית, להבין את הפיסוק, לדעת איך הדברים נכנסים במילים, לא ניתן ללמוד גמרא בשום דרך אחרת.
    צר לי אך לא נותר לי אלא להמליץ על מגידי שיעור אחרים, או על לימוד עצמי.
    (מקווה שהמערכת נאמנת לחופש הביטוי)
    בתודה, ובאמת ברצון טוב להביא לידי לימוד תורה מוצלח וטהור יותר, אריאל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.