שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יבמות י

השיעור הוקדש במקום קורבן חטאת
ולהצלחת משפחת עופר

להבדיל
השיעור מוקדש לעילוי נשמת הנדיב, תומך תורה ולומדיה
ר' דב בן אליעזר ז"ל

להקדשות ליחצו כאן

השיעור הקצר עם התרשים

השיעור על הלוח האלקטרוני

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.

2022לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

(ח: שליש תחתון בנקודתיים – ט:)

(י. 2+ עד י: רבע תחתון)

המשך הסוגיא הקודמת –

א. עוד הסברים למה אמו אנוסת אביו לא מוזכרת במשנה:

  1. B. רב אדא – רבי דווקא כן מקבל את הכללים של ר' חייא, וזו בדיוק הסיבה שאמו אנוסת אביו לא מוזכרת במשנה, כי לא מתאימה (במלואה) לכלל של ר' חייא

כי המקרה שבו יש שתי נשים שכל אחת מותרת לאח אחר,
זה אם יעקב אנס שתי נשים, ונולדו יהודה ולוי,
ואז ראובן ושמעון נשאו את שתי הנשים, ואז מתו,
כך שכל אישה נופלת לייבום ליהודה או ללוי (שאחד מהם הוא בנה), ונאמר שמי שלא בנה מייבם אותה.

אם הן אחיות – זה לא נכון, כי אסורה גם לבן השני, כי היא אחות אמו.
ואם אינן אחיות – זה לא החידוש של ר' חייא.

  1. C. רב אשי –
    רבי אכן חולק על הכלל של ר' חייא (ולכן הסיבה של רב אדא אינה הסיבה), וכן המשנה יכולה להכניס מקרים שהם במחלוקת (ולכן גם הסיבה הראשונה A אינה הסיבה), אלא –
    כי המשנה כר"י שאוסר לשאת את אנוסת אביו
  2. a. מניין שהמשנה כר"י – מהמשנה הבאה (יג:) –

(במשנה בדף ב. ראינו נשים שיכולות להינשא לראובן ולא לאחיו שמעון, ואז אם מת ראובן היא ערווה לשמעון ולא מייבם או חולץ לה ולא לצרותיה.

המשנה בדף יג. מפרטת 6 נשים שלא יכולות להינשא לאף אח!
וממילא, אם נישאה לאדם זר, ומת הזר, האישה עדיין אסורה על אחים, אבל צרותיה מותרות (כי זה לא ייבום אלא נישואין רגילים)

שתיים מהנשים האסורות על כל האחים הן: אמו, ואשת אביו.

מי זה אמו? אם אמו שנשואה לאביו – זה כבר אשת אביו,
אלא הכוונה לאמו אנוסת אביו! והמשנה כר"י שהיא אסורה על שאר האחים!

 

  1. b. קושיות:
  2. רבינא – אמנם לר"י יש איסור, אבל אם עבר האח ונשאההקידושין תופסים! ואם ימות – חל הדין של 15 הצרות! אז למה לא הוזכר?

           עונה רב אשי – המשנה לא עוסקת ב"דאי" (שעבר איסור ונשא אנוסת אביו)

  1. 2. רב אשי מקשה על עצמו – ניתן להפוך את הסדר כך שראובן לא עבר על איסור

(ראובן היה נשוי תחילה לרחל, ורק אח"כ יעקב אביו אנס אותה ונולד שמעון,
ואז אם ראובן מת רחל נופלת לפני בנה שמעון, ונפטרת מייבום וחליצה).

עונה רב כהנא – המשנה לא עוסקת באחווה של איסור (שיעקב אנס את כלתו).

(י. 5-)

ב. גירסת לוי במשנה

לוי כן הכניס את אנוסת אביו למשנה, וכך יש 16 מקרים

כי לדעתו המשנה כן עוסקת גם ב"דאי" שעבר (לר"י) ונשא את אנוסת אביו.

 

ג. קושיית ר"ל –

הקדמה –

           כשראובן מת, פתאום כל אחיו יכולים עקרונית לייבם את כל נשותיו.
כך שאיסור אשת אח קצת נעלם.

אחרי שאחד האחים חלץ לאחת הנשים –

ר"ל – לאותו אח ולאותה אישה כבר אין איסור כרת של אשת אח,
אלא רק לאו של "לא יבנה",
ואם התחרט ועבר ונשאה – תופס (ועבר על הלאו).

לשאר האחים, וגם לשאר הנשים – חוזר איסור כרת של אשת אח.

רי"ח – לכל האחים ולכל הנשים כבר אין כרת אלא רק "לא יבנה".

חזרה לענייננו –

מקשה ר"ל – לפי לוי שיש "דאי" – אפשר להכניס למשנה מקרה נוסף –

ראובן מת, ושמעון חלץ לרחל, ואז התחרט ועבר על איסור לאו ונשאה.
שמעון מת, ורחל נופלת לייבום לפני שאר האחים, אך אסורה עליהם בכרת אשת אח, ופוטרת גם צרותיה.
(רק לחולץ עצמו יש רק לאו, לשאר האחים יש כרת),

תשובה

  1. לשיטת רי"ח: שאר האחים אסורים בלאו ולא כרת, ולכן לא פטורה מחליצה ולא פוטרת צרותיה.
  2. גם לשיטת ר"ל לא שייך למשנה – כי שם אין מצב של "צרות צרותיה" כי אסורה על כל האחים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.