שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – תענית דף ב

הלימוד מוקדש לעילוי נשמת
ינאי רימון ז"ל
להקדשות ליחצו כאן

שיעור הדף היומי הקצר

השיעור הארוך (משולב בקריאת הגמרא עצמה) בהמשך העמוד

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

שיעור הדף היומי הארוך

(הסיכום המסודר + קריאה בגמרא עצמה)

דף יומי מסכת תענית דף ב – סיכום כתוב

(ב. תחילת המסכת – ג. באמצע)

משנה

מאימתי מזכירין גבורות גשמים (משיב הרוח ומוריד הגשם) –

ר' יהושע – שמיני עצרת

וכן ר"י – אלא שלא מתחיל בערבית או שחרית, אלא במוסף.

    ר' אליעזר – תחילת סוכות

ר' יהושע – והרי זה סימן קללה?
ר"א – לכן רק מזכיר ולא מבקש,
ר' יהושע – אז שיזכיר כל השנה…

חלק א – תנא היכא קאי דקתני מאימתי?

  1. המשך המשנה במסכת ברכות

דחייה: למה חיכה עד למסכת תענית?

  1. המשך מסכת ראש השנה – בחג נידונים על המים.

(אך עדיין קשה, זה רק מסביר את הכנסת הנושא כאן, אבל עדיין למה לא פתחו בכך שצריכים להזכיר את הגשם בתפילה? ויתכן שהתשובה השנייה היא תוספת לתשובה הראשונה ולא במקומה).

(ב. באמצע)

חלק ב – אגדתא על גשם

א. למה נקרא גבורות גשמים?

רי"ח – גזירה שווה משולשת:

לגבי גשם כתוב "ועד אין חקר"
לגבי בריאת העולם כתוב – "עד אין חקר" וגם "נאזר בגבורה"
מכאן שגם בגשם שייכת גבורה.

ב. הקשר בין תפילה לגשם –

ובהיה אם שמוע –
"ולעבדו בכל לבבכם" – עבודה שבלב – תפילה,
ומיד אח"כ – "ונתתי מטר ארצכם…" – גשם.

ג. רי"ח – ג' מתחות ה' לא מסר לשליח אלא הוא פותח בעצמו –

גשם, חיה, תחיית המתים,
ובמערבא הוסיפו פרנסא, אך לרי"ח זה כלול בגשם.

(ב: 6+)

חלק ג – הדעות במשנה

א. מה המקור של ר"א מתחילת סוכות?

יש שני דברים בסוכות שמרצים על הגשם –
האם לומד מניסוך המים – ואז יתחיל כבר בלילה,
או מלולב – ואז יתחיל רק בבוקר – וכך מכריע ר' אבהו ממסורת או מברייתא.

ב. המשך הברייתא –

  1. מרחיבה את הדיון בין ר' יהושע לר"א –
  • ר"א מוכיח מתחיית המתים שזמנה בעתיד ובכ"ז מתפללים עכשיו.
  • ר"א אומר שאכן אפשר להזכיר גשם כל השנה.
  1. עוד שני תנאים – שמתחילים באמצע סוכות –

ר"י ב"ב – מהיום השני,
ר"ע – מהיום השישי.

ג. דיונים בגמרא –

  1. מה יענה ר' יהושע לגבי הראיה מתחיית המתים?
    תחיית המתים זמנה כל הזמן, גשם זמנו רק בחורף, לפני או אחרי זה סימן קללה.
  2. מה המקור של ר"י ב"ב ור"ע? מניסוך המים –

ר"י ב"ב למד את ניסוך המים מ:

ביום השני – ונסכיהם, ביום השישי – ונסכיה, ביום השביעי – כמשפטם = מים,
וכיון שהרמז מתחיל ביום השני – מתחילים ניסוך המים ומשיב הרוח ביום השני.

ר"ע – למד מ: ביום השישי – ונסכיה -לשון רבים, שיש שני ניסוכים,
וגם מהלימוד של ר"י ב"ב שאחד יין ואחד מים.
וכיוון שעיקר הלימוד מביום השישי – מתחיל בשישי.

(ג. 3+)

[ועוד שני דיונים בסוגריים:

  1. עוד רמז לניסוך המים – תניא ר' נתן –
    מהכפלות – "בקודש הסך נסך…".
  2. האם ר"ע ור"י ב"ב לא יסתדרו עם המשנה בסוכה שניסוך המים היה 7 ימים?

ניסיון לתרץ – אולי לר"י ב"ב עושים מהיום ה2 עד ה8, וכך יוצא 7? (וכפי שלר"י עושים מהיום ה1 עד ה8).
דחייה – כמו שאין לו רמז ל1 כך אין לו רמז ל8.

אלא באמת – המשנה בסוכה לא כמותם, אלא כשאר הדעות שניסוך המים הלכה למשה מסיני וההלמ"ס זה שזה 7 ימים.

8 תגובות

  1. הלימוד המשלב את הדף מאוד מאוד מקדם בליצמוד הגמרא ומבורך (כל המפעל הזה שלך הוא סטארט
    אפ ): . אשמח אם יהיה אפשר לתת יותר דגש לביאור המילים. או לחלופין לנתח את הטקסט באמצעות דף
    גמרא מבואר.

  2. לרב אורי ולעוסקים במלאכה שלום.
    1. מאד מצא חן ההסבר של תרשימי הזרימה. התמצות, השימוש הטכני בהארת כל משבצת מדוברת, החזרות והסיכומים של הנלמד בכל שלב ובסיום הדף, עושים את הלימוד בהיר להבנה.
    2. הנדבך הנוסף כעת – קריאת הדף בגמרא ופיסוקו מבססים את הלימוד גם למי שזו הכרות ראשונה עם הגמרא וגם למי שקרא ושנה בגמרא ולא העז לסמן בתוך הספר. רתימת האמצעים הטכנולוגיים לצורך לימוד הגמרא באים לטובת הלומד, מפשטים את ההבנה ועוזרים לזכירת הנלמד- טוב מראה עיניים.
    יישר כוח המשך להגדיל תורה ולהאדירה.

  3. מה פירוש "מפתח של חיה" לא אמרתם,

    ולבסוף ההלכה למשה מסיני גולשת גם ללשמיני עצרת או שמתחילה בראשון ומסתיימת בשביעי?

    יישר כוח! אשריכם!
    תודה רבה!

  4. מעולה. אני הצטרפתי לראשונה ללימוד של "סיני"
    מתוק מדבש נהיר ברור ומהנה .
    תזכו למצוות ולהאיר תורה ולהאדירה

  5. בס"ד
    שלום וברכה,
    הצעתי לחברי העיוור יוסי בר טימור להאזין באתר סיני לשיעור היומי מהיום במסכת תענית דף ב'.
    במתכונת הארוכה. להפתעתנו גילנו כי כפתור ההשמעה אינו נגיש באייפון עם שימוש ב Voice over. האם יש דרך לקבל את השיעור במתכונת הארוכה, בווטסאפ?
    אל יוסי ברטימור 054-7981158

  6. בוקר טוב ושבוע טוב לכל העושים במלאכה
    מחילה אם אני מוסיף לכם עבודה. אני יודע כמה קשה להכין כל שיעור.
    אבל אני מציע הצעה שאולי תממשו בהמשך בע"ה

    אולי כדאי שבשרטוט הגרפי של התזרים יסומן המלבן שמיצג את מה שנקבע בהלכה במלבן בולט יותר למשל קו עבה או צבע אדום
    זה יתן עוד מיקוד והדגשה לעניין חשוב לגבי מה נקבע להלכה

    יום מבורך וישר כוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.