שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – סוכה ז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף ז

(ז. שליש תחתון עד ז: 😎

חלק א – מיגו בין שבת וסוכה

א. הקדמה –

ברייתא – גם בשבת וגם בסוכה אפשר מחיצת לבוד (רק שתי או רק ערב בפחות מ3 טפחים)

אבל בכל זאת יש הבדלים בין שבת לסוכה

 

עומד מול פרוץ?

שתי דפנות צמודות + לחי

שתי דפנות מקבילות + לחי

פסי ביראות

שבת

צריך עומד מרובה:

גם בכל דופן,

וגם בהיקף הכללי

לא מועיל,

 

מהתורה – מספיק לחי כלשהו

מדרבנן – צריך תיקון לכל 4 הרוחות.

מועיל מהתורה, ומדרבנן רק בבאר

סוכה

רש"י –

בכל דופן צריך עומד מרובה,

בהיקף הכללי לא צריך.

מועיל (לחי טפח)

צריך לחי טפח

לא צריך תיקון לרוח ה4 גם לא מדרבנן.

בפשטות לא מועיל,
אולם בדף ד: ר' יעקב לפי ר"נ מכשיר   בנעץ 4 עמודים, משום דיומדין.

 

ב. רבהבשבת סוכות יש "מיגו" –

1. מה שמועיל לסוכה מועיל לשבת – 2 + טפח (אפילו מדרבנן לרוה"ר).

2. מה שמועיל לשבת מועיל לסוכה – 2 דפנות מקבילות + לחי כלשהו (מועיל בשבת מהתורה), פסי ביראות (מועיל בשבת מהתורה), ואפילו שמועיל רק מהתורה בשבת, בסוכה יועיל לגמרי (תוספות).

וצריכא (ז: 2+) – בשתי דפנות מקבילות יש רק 2, בפסי ביראות אין דפנות שלמות, וב2+טפח החידוש שיש מיגו גם מסוכה לשבת.

(ז. רבע תחתון)

אביי מקשה מברייתא – שבת > סוכות לגבי דין עומד מרובה על הפרוץ.

            לכאורה הכוונה גם לשבת סוכות, כלומר שאין מיגו.

            דחייה – להפך! הברייתא באה ללמד את דין המיגו,                      

                                    וכוונתה – שבת בעלמא > משבת בסוכות, כי בסוכות יש מיגו.

                        קשה – אם כך למה הברייתא לא הזכירה גם מיגו הפוך? (משבת לסוכה)

                        תשובה – זה כל שכן (אם יש מיגו מסוכה לשבת, כל שכן שיש משבת לסוכה).

 

(ז: רבע עליון)

חלק ב – חמתה מרובה מצילתה

ברייתא – האם צריך צל גם מהדפנות –

ר' יאשיה – כן,

("וסכות על הארון את הפרוכת" – גם מחיצה אנכית נחשבת סכך), א"א ע"י לבוד.

ת"ק – לא

(הפסוק מלמד שמקפלים את ראש הפרוכת שיהיה מעין גג).

חלק ג – דעות שצריך במידה מסוימת דירת קבע ולא ארעי

(בניגוד לרבא (ב.) שהסביר שסוכה מעל 20 פסולה כי היא דירת קבע).

  1. 1.ר' יאשיה – כנ"ל, שגם הדפנות צריכות לעשות צל (ולרבנן לא צריך).
  2. 2.רבי – שצריך 4 על 4 אמות (וב"ה וב"ש מספיק ראשו ורובו/ושלוחנו).
  3. 3.ב"ש – שצריך שגם שולחנו יהיה בסוכה (וב"ה חולקים)
  4. 4.ר"י – שמכשיר סוכה מעל 20 (ורבנן פוסלים).
  5. 5.ר"ש – שמצריך 4 דפנות (רביעית טפח)
  6. 6.ר"ג – סוכה על עגלה וספינה פסולה (ור"ע מכשיר).
  7. 7.ר"א – סוכה שהגג הוא הדופן (אוהל אינדיאני או סכך סמוך לכותל) פסולה (וכן הלכה, למרות שחכמים מכשירים).
  8. 8.אחרים – סוכה עגולה (שובך) פסולה (ונראה בהמשך שרי"ח מכשיר).

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

2 תגובות

  1. ניסיתי לראות את התרשים ולחצתי על
    "לצפייה או הורדת התרשים לחץ כאן"
    אבל קבלתי דף אחר לגמרי!?
    תודה
    ד.א. אני אוהב מאד את הספר שלך.
    גם יש לי רעיון "לארגן מסכתות באופן
    שמיקל על הלומדים" ואני רוצה להתיעץ
    איתך. האם זה אפשרי? תודה ופיתקא טבא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.