שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף צז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(צז. שליש – צח. 3+)

א. זורק מרשות היחיד לרשות היחיד דרך רה"ר

[הקדמות:

  • רה"ר רק עד י' טפחים. רה"י – עד הרקיע.

מוליך ברה"ר, אפילו שמחזיק מעל י', חייב (כמשא בני קהת).

  • מושיט מרה"י לרה"י באותו צד – חייב (כמו שהושיטו את הקרשים במשכן)].

זורק דרך רה"ר

א. האם חייב – חכמים פוטרים ור"ע מחייב.

שתי אפשרויות:

למטה מ-י'

מעל י'

א

מחלוקת
האם אומרים קלוטה כמי שהונחה.

ר' נהוראי (מדייק מ"ברשות הרבים עצמה").

רב חלקיה בר טובי וברייתא – המחלוקת בין ג ל-י, אך מתחת לג קלוטה כמי שהונחה.

רבה, רב חלקיה בר טובי וברייתא – פטור

ב

רבה – כולם מחייבים (קלוטה כמי שהונחה).

ר"א – מחלוקת (לרבנן: לא קלוטה כהונחה ולא זורק ממושיט. ר"ע – ממושיט, ואולי גם קלוטה).

מחלוקת –
האם לומדים זורק ממושיט.

ר"א – ר"ע מחייב גם מעל י'.

הערות:

  • יוצא שהכרענו כ-א בגלל הברייתא, ולא לומדים זורק ממושיט.
  • וקשה על רב שאסר, תשובה – שם שתי הגזוזטראות לא באותו גובה, וחוששים שיפול וילך להביא.
  • גם כשאין איסור תורה, עדיין יש צורך בעירובי חצרות, אא"כ שתיהן שלו.
  • למה בפחות מ-ג' ברור שקלוטה כהונחה? מדין לבוד.

מה המקור ללבוד:

  1. 1.(ברה"ר הנ"ל – לא יתכן שרה"ר תהיה שטוחה לגמרי (קשה – גם ג'!))
  2. 2.(בתחתית דופן סוכה – אין גדיים בוקעין בה).
  3. 3.בין הדופן לסכך – לבוד הלכה למשה מסיני.

(צז. 5-)

ב. זורק מרשות הרבים לרשות הרבים דרך רשות היחיד

חכמים פוטרים (כאמור – לא אומרים קלוטה כמי שהונחה),

רבי מחייב (רב ושמואל – גם מסכים שאין קלוטה כהונחה, ומחייב רק ברה"ר מקורה, שנחשבת מלאה).

וכן בברייתא (צז: 2-), אך אם עבר ברה"ר 4 או 2+2, מצטרפים וחייב.

ג. האם מחייבים על תולדה במקום אב

(א. ראינו בדף צו: שר"א מחייב על תולדה במקום אב וחכמים לא)).

ב. שמואל – חייב 2. למי שמואל התייחס:

  1. 1.רב חנא – על רבי הנ"ל שזורק דרך רה"י חייב על הכנסה והוצאה.

            וקשה – הרי רבי למד מ"אלה הדברים" לט אבות, ושחייב רק עליהן ולא יותר.

  1. 2.רב יוסף – על ר"י, אדם שזרק מרה"י לרה"ר ונח רק אחרי 4 אמות (הוציא + טלטל).

ר"י – חייב

חכמים – פטור

שמואל

2
(הוצאה + טלטול)

מחייב על תולדה במקום אב

1

(רק הוצאה).
מחייב רק על האב.

שהרי לא יתכן שרבנן פוטרים לגמרי גם מההוצאה.

דחיית שמואל

1
(הוצאה).

נחשב שנחה כשהגיעה לרה"ר.

0

לא נחשב שנחה.

באמר שרוצה שתנוח כשתגיע לרה"ר, והמחלוקת היא אם קלוטה כמי שהונחה.

ולשניהם לא חייב על תולדה במקום אב.

הערות:

  1. 1.ניסיון ראיה לשמואל –
    ר"י מחייב גם על שובט ומדקדק, לכאורה הכוונה שמחייב על תולדה במקום אב. דחייה – הכוונה שמוסיף אותם כאב מלאכה.
  2. 2.רבה ורב יוסף כאפשרות השנייה שר"י חייב 1.
  3. 3.רבינא – להו"א שחייב 2, איך יתכן, הרי רצה שיגיע או לתחילת רה"ר או לסוף ד"א? רב אשי – לא היה אכפת לו לאן תגיע.
  4. 4.אגב זה:

התכוון ל-8 וזרק 4

התכוון ל-4 וזרק 8

גמרא

ודאי חייב

כמו שם משמואל

ספק

דחייה

פטור – צריך כוונה למקום הנחיתה (כרב אשי)

ואינו דומה לשם משמואל,
כי נחיתה ב-4 אינה חלק מה-8.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.