שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

הדף היומי – שבת דף סז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

 

(סו: שליש תחתון – סז: סוף הפרק)

א. עוד מאימו המאמצת של אביי לאביי:

  1. לחשים – פלוני בן פלונית.
    קשרים – על יד שמאל.
  2. מספר הלחשים –
    אם אין מספר אחר אז 41.

(דילוג 5 שורות)

  1. ריפוי שחפת יומית –
    1. לתלות מלח על עם שערה על הצוואר.
    2. לומר לנמלה "טעונאי וטעונך עלייך".
    3. לקחת מים מהנהר ולומר לנהר לקחת את המחלה.

(סז. 1+)

ב. עוד סגולות לתרופות –

  1. אשתא תילתא (שחפת אחת לשלושה ימים) –
    7 ענפים ו7 קיסמים וכו' – ולשים על הצוואר.
  2. אשתא צמירתא (קדחת) –
    לחרות כל יום קצת מעץ סנה, ולומר פסוקים ממשה והסנה.

(סז. באמצע)

  1. סימטא (שחין) – לומר "בז בזייה מס מסייה…"
  2. כיפה (אבעבועות) – לומר חרב שלופה וכו'.
  3. שד – לומר "הוית דפקיק, דפקיקי הוית…".
  4. שד בית הכיסא – לומר "אקרקפי דארי…".

 

ג. עוד דברים שיוצאים או לא יוצאים:

(סו: שליש תחתון)

  1. ת"ר: יוצאים אבן תקומא – אבן מיוחדת שמגנה מהפלות.
    וגם אישה שלא הפילה בעבר, וגם אם לא יודעת שהיא בהריון אלא רק חוששת.
    ר"מ – גם בדבר אחר ששקלו ושוקל בדיוק כמו אבן תקומה.

האם גם בדבר ששוקל כמו הדבר ששוקל? תיקו.

  1. מהמשנה:
    בני מלכים יוצאים בזגים.
    ולאו דווקא הם, אלא כל ישראל, אלא שדיברה המשנה בהווה.

כמי המשנה?

(אמנם זה לא משוי, אבל הרי עני שלובש פעמון אולי יתבייש ויוריד ויחביא או להפך – יראה ויטלטל)

 

ר' אושעיא: זה כר"ש שכל ישראל בני מלכים

(שמתיר לעני לסוף שמן יקר על מכה, אפילו שלא היה עושה כן בחול ולכאורה נראה כעושה את זה לרפואה).

רבא – מדובר שהפעמון קשור, ולכן מותר לכולם, כי לא יראה ולא יחביא.

(סז. במשנה)

ד. ר' מאיר – עוד דברים שיוצאים בהם שנועדו לצורך הגוף:

ביצת חרגול – סגולה לכאבי אוזניים,
שן שועל – סגולה לבעיות שינה (משועל חי – מעורר, משועל מת – מרדים),
מסמר של צלוב – סגולה לנפיחות של מכה.

ה. מחלוקת לגבי דרכי האמורי –

  1. A. במשנה:

לר"מ – כאמור – יוצאים בנ"ל בשבת.

אך חכמים – דברים אלו אסורים גם בחול, משום דרכי האמורי.

  1. B. אביי ורבא:

           אם יש בזה היגיון טבעי ("משום רפואה") – מותר,
אם לא, זה דרכי האחורי ואסור.

קשה: אילן שמשיר פירות מוקדם, צובעים באדום ושמים אבנים כבדות.
למה מותר לצבוע באדום?
תשובה: זה כדי שיראו אנשים ויתפללו עליו (כמו "טמא טמא יקרא").

  1. C. ברייתא עם דוגמאות רבות לאיסור (וקצת להיתר):
  2. a. ר' חייא בר אבין – מקרים שאינם "דרכי אמורי":
  3. הוצאת עצם בגרון ע"י לשים עצם על הראש ולומר "חד חד נחית בלע…".
  4. הוצאת עצם דג מהוושט – לומר "ננעצת כמחט…".

(סז: 1+)

  1. b. אמירות שונות שאסורות משום דרכי האמורי:
  2. גד גדי…

ר"י – זה לא רק דרכי אמורי אלא שם ע"ז.

  1. החלפת שמות של האיש והאישה.
  2. דונו דני (התחזקו החביות!).

ר"י – דן זה שם ע"ז.

  1. האומר לעורב צרח, ולעורבת – החזירי זנבך לטובה.
  2. שחטו תרנגול זה שקרא כמו עורב או תרנגולת שקראה כתרנגול.
  3. אשתה ואותיר.
  4. אבל: בסוף הברייתא (5- מסוף הגמרא) – לומר "חמרא וחיי לפום רבנן" – מותר.

וכן עשה ר"ע במשתה שעשה לבנו.

  1. c. מעשים שאסורים משום דרכי האמורי:
  2. לשמור על האפרוחים שלא ימותו:
    שוברת ביצים/מגיס בקדירה/רוקדת בפני האפרוחים,
    סופרת 71.
  3. דברים שעושים בהכנת האוכל:

רוקדת לפני הכותח,
משתיקה את כולם בפני העדשים,
מצווחת לגריסים.
משתינה בפני הקדירה.

אבל: מותר קיסם מעץ תות ושברי זכוכית בקדירה כדי שתתבשל מהר.

(וחכמים אוסרים בשברי זכוכית כי זה מסוכן).

  1. d. עוד ברייתא עם היתרים:
    מותר לתת מלח בשמן שיידלק יפה,
    וכן טיט בתחתית כלי השמן, כדי שידלק זמן רב (מצנן השמן).

[ואגב: רב זוטרא: המכסה שמן כדי שידלק מהר יותר – אסור משום בל תשחית].

 

השיעור היום מוקדש
לרפואת יעל חנה בת אביבה הי"ו
ולרפואת ליאת בת סימה הי"ו
בתוך שאר חולי ישראל

ממילא אתם תקועים בבית,  לפחות תקראו ספר טוב (לפרטים ליחצו).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.