שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קמד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי שבת קמד

(קמג: 10- קמד: 7-)

המשך הדף הקודם

ראיות לשיטת שמואל:

  1. A.ברייתא שלא נחלקו בזיתים אלא רק בתותים ורימונים.

 

[דין סתם:
בברייתא אומר ר"י שסתם = משקים ואסור.

והתנן – סלי זיתים וענבים, משקים היוצאים מהם לרצון – מכשירים לקבל טומאה, שלא לרצון (סתם) – לא מכשירים.

אז כש"כ לענייננו שסתם תותים = שלא לרצון, ואין חשש סחיטה.

דחייה:

  1. 1.שם: לרצון = סתם, שלא לרצון = גילוי דעת שלילי.
  2. 2.שם מדובר בסל שמה שיוצא נוזל לקרקע, לכן יש יותר נטייה ל"שלא לרצון".

(קמד. 1-)

  1. B.ברייתא שלא נחלקו בשאר פירות:

הברייתא מוסיפה קולא, שבשאר פירות, לא רק שהמשקין שיצאו מעצמם מותרים, אלא מותר לסחוט לכתחילה פירות שאינן בני סחיטה.

 

(קמד: רבע)

באותה ברייתא:
עוזרדין – מותר,
רימונים – אסור, שהרי הם כן בני סחיטה, הראיה שבית מנשיא סוחטים רימונים ביום חול.

[ר"נ – הלכה כבית מנשיא, כלומר אכן אסור לסחוט רימונים כי הם "בני סחיטה"].

האם בית מנשיא הם רוב העולם?

תשובה

  1. 1.אכן מספיק קצת אנשים כדי להגדיר אותם כבני סחיטה.
    הראיה ממשנה בכלאיים – לר"א, המקיים קוצים בכרם קידש (כלאי הכרם), אפילו שרוב העולם לא מקיים קוצים, בערביא מקיימים (וחכמים חולקים).

דחייה

  1. a.תוס' – זה רק לר"א ולא לרבנן.
  2. b.ערביא זה מקום שלם, לא רק משפחה אחת.

(קמד: באמצע)

  1. 2.(לרמב"ן) – מי שסוחט תותים ורימונים מחשיבם כמשקה + יש כאלה שסוחטים (כמו בית מנשיא).[1]
  2. 3.(הכוונה לא שבגלל בית מנשיא אסור, אלא בית מנשיא הם רק דוגמא, ובאמת יש עוד הרבה שכך עושים).

 

נספחים:

א. החשבה למשקה

A. רב חסדא – מי תרדין פוסלים את המקווה.

גמרא – צריך שיוגדרו כמשקה, והם מוגדרים כך כי מחשיבם.
רב פפא – לא צריך יוגדרו כמשקה.

B. האם כדי לפסול מקווה צריך משקה –
מוחל ששינה צבע המקווה פוסל,
אביי – כי זה משקה (כר' יעקב להלן),
רבא – גם בלי שזה משקה (כר"ש להלן).

C. האם מוחל נחשב משקה
ר' יעקב – משקה,
ר"ש – לא.

(והנפ"ק ביניהם לגבי הכשרה לקבלת טומאה רק במוחל של השלב השני שלו).

(קמג: 9-)

ב. האם חלב בהמה מטמא גם כשיצא שלא לרצון? (חלב אישה מטמא גם שלא לרצון).

חכמים – טהור,
ר"ע – טמא, לומד קל וחומר מאישה.

 

שלב א

שלב ב

 

חלב אשה

 

חלב בהמה

 

ר"ע

רק לקטנים

קטנים וגדולים

בבהמה:
חלב >דם

חכמים

דם מכה מטמא (שלא לרצון)

רק דם שחיטה (רצון)

כמו שבענבים וזיתים זה רק לרצון.

 

 

 

 

 

 

 


[1] רש"י מסביר את התשובה השנייה באופן מאוד שונה, שבאמת אסור לסחוט לצורך משקה כל סוג של פרי (שהרי החשיבו), ומה שהברייתא התירה זה רק כדי למתק את הפרי (ע"י שמוציא ממנו המיץ). ובדברים שיש שסוחטים אותם למשקה (כמו תותים ורימונים), גזרו שלא יסחוט למתק שמא יסחוט למשקה, אך בעוזרדין וכד' אין חשש כזה ולא גזרו שלא ימתק.

 

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

3 תגובות

  1. כתיבת תאריך בצורה נכונה
    יד אדר התשעג ראשון, 24
    פברואר 2013

    כך נכתב באתר תאריך היום.

    התאריך של השיעור נכתב בצורה משובשת ומצחיקה. למשל, תאריך היום:
    אחר העברי בא יום השבוע (והיה צ"ל הפוך)ובאותה שורה יום החדש הלועזי, ורק בשורה הבאה באים החודש הלועזי והשנה.
    הכלל הוא, שאם בין כך ובין כך חייבים להקליד שורה שניה, מוטב לשבור את השורה הראשונה בתום ענין כלשהו, וגם כאן יש לשבור את השורה ב"אנטר" לפני מספר היום בחודש, מלבד מה שצריך, בשורה העליונה, להעביר, כאמור, את יום השבוע (ואחריו פסיק) לפני התאריך העברי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.