שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – שבת דף קג

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת שבת ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

 

(קג. במשנה למעלה – קד. רבע)

סיכום הדף יומי

חלק א – חורש, ומלקט עצים ועשבים

א. חורש (חופר) – כלשהו

למשל שעושה גומה קטנה בשביל להכניס זרע אחד של דלעת

(רש"י – ואמנם ראינו בדף צ: שאין אדם טורח לזרע אחד, שם זה לגבי הוצאה, אך החרישה – כל גומא עושה בפני עצמה).

ב. מלקט עצים ועשבים – השיעור תלוי במטרה –

במשנה ובברייתא

  1. כשעושה לתיקון העץ (זורע) או הקרקע (חורש) – השיעור כלשהו.
  2. להסיק – כדי לבשל ביצת תרנגולת.
  3. להאכיל בהמה – כמלוא פי הגדי.
  4. והברייתא מוסיפה – לאכילת אדם – כגרוגרת.

 

ומקשים – הרי גם כשמכוון לאכילה, סוף סוך הרי גם חורש, וזה פסיק רישא ואסור!
תשובות:

  1. רבה ורב יוסף – זה באגם (בטבע) – שהקרקע לא צריכה תיקון.
  2. אביי – זה פסיק רישא דלא ניחא ליה – בשדה חברו שלא אוהבו.

 

(קג. במשנה השנייה)

חלק ב – מלאכת כותב

א. אופי האיסור –

           רבנן – כותב (אותיות)

           ר' יוסי – רושם (גם שני סימנים חסרי פשר)

ב. באיזה יד?

במשנה – חייב גם בימין וגם בשמאל.

מקשים: והרי זה לא דרך כתיבה?

תשובות:

  1. ר' ירמיה – הכוונה באיטר.

דחייה: אז למה חייב גם בימין וגם בשמאל?

  1. אביי – בשולט בשתי ידיו.
  2. רב יעקב – זה דעת ר' יוסי – כי רישום סימנים עושים גם בשמאל.

לסיכום:

לרי"ס – חייב בשתי הידיים כי מספיק לעשות סימנים.

לרבנן – חייב רק ביד החזקה (ימין, שמאל או שתיהן).

 

ג. מה וכמה צריך לכתוב?

אם כתב את מה שהתכוון לכתוב:

שתי אותיות, מכל שפה, אפילו בלי משמעות של מילה (משנ"ב), בין אם אותה אות (אא), בין אם אותיות שונות (גא).

אם התכוון לכתוב מילה ארוכה ובסוף נעצר אחרי 2 אותיות:

  1. A. במשנה –

ר"י  – שני תנאים כדי לחייב:

  1. רק אם ל2 האותיות יש משמעות – כמו שם משמואל

(כמו במשנה בקב: שזו מלאכה שאחרים עושים כמותה ונעצרים שם).

  1. ורק אלו אותיות שונות (ולא שש מששך).

(רג. 4-)

  1. B. בברייתא –

התנאים דורשים את הפסוק – "ועשה מאחת מהנה" – שמשמע שחייב גם על חלק ממלאכה שלימה:

           ת"ק – כמו ר"י במשנה – שם משמאול, גד מגדיאל וכד'.

ר"י – גם אותיות שונות כמו שש מששך.

ר"ש – עד שיעשה מלאכה שכיוצא בה מתקיימת (לכאורה כר"י).

[רי"ס – חייב בכל מקרה, שהרי חיב גם על סימני חסרי פשר.

ועוד דרשה – שחייב גם על אחת שהיא הנה והנה שהיא אחת, נסביר להלן].

(קג: שליש)

הערות וקשיים:

  1. סתירה בין ר"י במשנה לר"י בברייתא

תשובה – ר"י בברייתא זה משום רבו ר"ג.

  1. מה ההבדל בין ההבדל בין ר"ש ות"ק (כלומר ר"י)?
    תשובות:
  2. ר"ש מחמיר – ומחייב גם כשכותב דבר שיש לו משמעות רק בקמיעות (אא מתוך אאעזרך).

דחייה – במלאכות אחרות ר"ש המקל:
שלת"ק – הקודח או מעבד רק חלק מהעץ/עור – חייב בכלשהו,
ולר"ש – צריך לקדוח או לעבד את כל החתיכה.

  1. ר"ש מקל – ומחייב רק אם כתב את כל המילה שהתכוון לכתוב

(ולומד מ"אחת מהנה" שמספיק מילה אחת ולא צריך לכתוב את כל הפסוק).

  1. הסבר דרשת רי"ס הנוספת –
    אחת שהיא הנה – זדון שבת ושגגת מלאכות (שמביא חטאת על כל מלאכה),
    הנה שהיא אחת – זדון מלאכות ושגגת שבת (שחייב רק אחת).

(קג: רבע תחתון)

  1. C. שאלה על שם משמואל – למה חייב, הרי כתב עם מ פתוחה ולא עם ם סתומה.

עונה רב חסדא – מכאן שזה לא משנה, וסתומה שעשאה פתוחה כשר (גם בספר תורה).

מיתיבי – "וכתבתם" – שתהא כתבה תמה, ובין השאר – שלא יעשה סתומים פתוחים או פתוחים סתומים.

תשובה – זה מחלוקת תנאים, ויש תנא שמכשיר –
ר"י ב"ב לומד מפסוקי קורבנות סוכות רמז לניסוך המים –
"ונסכיהם", ונסכיה, כמשפטם" – םים – מים.
רואים שאפשר לעשות פתוחה סתומה,
וממילא גם להפך: שמ משמעון.

(קד. 1+)

דחייה – אפשר לעשות פתוחה סתומה, אבל להפך לא,
כי הסתומות קדושות יותר

ראיה:
1. רב ירמיה – את האותיות מנצפך חידשו הנביאים, כלומר תחילה היה רק סוג אחד והם עשו שני סוגים.

  1. 2. מם וסמך בלוחות עמדו בנס (וניתן לקרוא גם מאחורה, בכתב ראי), כלומר בלוחות היו רק מם סתומות, וממילא הן קדושות יותר.

דחיית הדחייההסתומות לא קדושות יותר.
הנביאים הם לא חידשו את המנצפך (שהרי "אלה המצוות" – ואין נביא רשאי לחדש בה דבר), אלא רק שכחום ויסדום,
וממילא גם בלוחות היו פתוחות.

ואם כבר למדנו על מלאכת כותב, הנה המלצה למישהו שכותב ממש טוב (מהיכרות אישית) –

מזוזה 15 ס"מ מהודרת לדוגמא (כתב אשכנזי, והאר"י), מאת הסופר האברך יובל ליברמן. כותב תפילין, מזוזות, מגילות ועוד. להזמנות 0528842299

 

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.