שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – ראש השנה ח

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת ראש השנה דף ח

(ח. 5+ עד ט. 4+)

א. ראש השנה למעשר בהמה

ר"מ – א' באלול, ר"ש ור"א – א' בתשרי.

המקור של ר"מ – שני שלבים –

  1. הכבשים יולדות בעיקר באדר, ממילא יולדות באב.

"לבשו כרים הצאן (הריון), ועמקים יעטפו בר (אדר), יתרועעו אך ישירו (ניסן)".

  1. ראש השנה בחודש אחרי הלידה – אלול,

(גז"ש ממעשר תבואה, ששם הראש השנה ב-א' בתשרי שזה אחרי האסיף).

המקור של ר"ש ור"ש – שתי אפשרויות –

  1. a.חולקים על השלב הראשון – לדעתם עיקר העיבור בניסן (סוף הפסוק), ועיקר הלידה באלול.
  2. b.חולקים על השלב השני – לומדים מהגזירה שווה שגם ראש השנה למעשר בהמה בא' בתשרי, בלי קשר לזמן הלידה.
  3. לגבי שטרות

ב. ראש השנה לשנים

מלכי ישראל – א' בניסן, מלכי הגויים – א' בתשרי.

(ולמה רב חסדא אמר את זה בג.? כדי להביא לזה מקור מארתחשסתא).

  1. לתקופה (כר"א בדף י שהעולם נברא בתשרי,
  2. יום הדין (מראשי השנה ועד אחרית שנה + תיקעו מחודש שופר בכסה ליום חגנו כי חוק לישראל הוא…).

[עוד שתי דרשות על הכפלות בפסוק:

  1. כי חוק לישראל – כשישראל מקדשים את החודש אז ה' מתחיל את הדין – משפט לאלקי יעקב.
  2. ה' קודם דן את ישראל (כי חוק לישראל) ואח"כ את הגוים (משפט לאלקי יעקב), כמו ששופטים קודם את המלך ואז את העם].
  3. מה כל דעה עושה עם הפסוק של השני?

ג. ראש השנה לשמיטין

שנת השמיטה מתחילה ומסתיימת בתשרי,

מקור – גזירה שווה ל"מראשית השנה ועד אחרית שנה"

            (ולומדים משם ולא מ"ראשון הוא לכם לחודשי השנה" (ניסן), כי שם כתוב גם "חודשי").

ד. ראש השנה ליובלות

זה מחלוקת –

            רבנן – יו"כ

פסוק ט – וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם.

            רי"ש בן רי"ח ב"ב – א' בתשרי

            פסוק י – וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ.

הערות:

רי"ש – יש שני שלבים – בא' בתשרי – העבדים מפסקים לעבוד (סוג של תוספת ליובל), ביו"כ – משתחררים לגמרי.

רבנן – שבי"ד לא צריכים להכריז ש החודשים מקודים אלא רק מכריזים על היובל (דעת יחיד של ר"א בר"ש בכד:).

  1. תוספת ליובל – דומה לתוספת שבת ושביעית בדף הבא, אך כאן זאת תוספת של ממש (ערוך לנר).
  2. פסוק יב – כִּי יוֹבֵל הִוא קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לָכֶם מִן הַשָּׂדֶה תֹּאכְלוּ אֶת תְּבוּאָתָהּ.

לרי"ש – ללמד שלמרות שיש תוספת מיוחדת בהתחלה, אין בסוף.

לרבנן – (אין הו"א שנוסיף תוספת כזו בסוף) לאופקי מר"י שאומר שהיבול הוא גם שנה 1 לספירה הבאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.