שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – ראש השנה כז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת ראש השנה דף כז

(כו: במשנה – כז: 6-)

חלק א – באיזה שופר תוקעים בראש השנה, יובל ותעניות

א. סוג השופר

ראש השנה

יו"כ (יובל)

תעניות

הסבר

ת"ק

יעל פשוט

יעל פשוט

איל כפוף

בר"ה צריך ליישר את ליבו, שלא יהיה בו עקמומיות.

יו"כ כמו ר"ה בגזירה שווה.

בתעניות צריך לכוף ליבו.

ר"י

איל כפוף

יעל פשוט

איל כפוף

בר"ה צריך לכוף את ליבו,

ביו"כ שזה קריאת דרור – צריך לעמו דזקוף מתוך שמחה.

ר' לוי

איל כפוף

איל כפוף

יעל פשוט

בר"ה פוסק כר"י.

ביו"כ פוסק כרבנן שיש גזירה שווה לר"ה.

(כז. 4+)

ב. השופר והחצוצרות – ותרי קלי מי משתמעי?

קושיות:

  1. A.ברייתא – זכור ושמור בדיבור אחד… ואין האוזן יכולה לשמוע.

תשובות:

  1. אכן לא נשמעים,

ולכן מאריך בשופר.

קשה – ההארכה בשופר לא עוזרת, שהרי לא שמע את תחילת התקיעה העצמאית, וצריך לשמוע גם את ההתחלה וגם את הסוף:

  1. a.תקע תקיעה ארוכה שתשמש גם כתקיעה האחרונה בסדרה אחת וגם כתקיעה הראשונה בסידרה השנייה – לא יצא.

דחייה – שם הסיבה לא כי לא שמע את ההתחלה, אלא כי לא ניתן לפצל תקיעה לשניים.

  1. b.המשנה הבאה – התוקע לתוך הבור, אם קול הברה שמע – לא יצא.

אפילו שבהתחלה כן שמע רק את השופר, כיון שלא שמע את הסוף – לא יצא.

  1. משני אנשים נשמעים,

ורק ממקור אחד (כמו הקב"ה) לא נשמעים (אלא בנס בהר סיני).

  1. B.ברייתא – בתורה… ובלבד שלא יהיו שניים קורים ושניים מתרגמים.

תשובה

אכן אי אפשר לשמוע שני קולות גם משני מקורות,

אבל – בדבר שהוא חביב – שני קולות נשמעים (כמו הלל ומגילה שם).

(ולמה מאריך שופר? כדי להראות שמצוות היום בשופר (כמפורש במשנה)).

ג. ציפוי השופר בזהב

A. גמרא – שלא במקום הנחת הפה, כפי שנראה בחלק הבא (כז. 1+)

B. למה בר"ה בזהב ובתעניות בכסף? (כז. באמצע)

בתעניות

בר"ה

1

התקיעה רק לכנס את העם

"עשה לך שתי חצוצרות כסף… והיו לך למקרא העדה".

זה מצווה בפני עצמה

2

התורה חסה על ממונם של ישראל

משום כבוד יו"ט לא חסים

(כז. שליש תחתון)

ד. במדינה

1. ציפוי הזהב – רק במקדש (רש"י על המשנה).

2. חצוצרות + שופר –

            רב פפא בר שמואל חשב לעשות כך גם במדינה,

אך רבא וברייתא –

רק במקדש תוקעים בשניהם ("בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה'").

אך במדינה זה או שופר (ר"ה ויו"כ) או חצוצורות (רש"י – בתעניות, ויש ראשונים שאומרים שגם בתעניות בשופר).

ה. שווה היובל לר"ה לתקיעה ולברכות

אך לא לגבי הנוסח "זה היום תחילת מעשיך זיכרון ליום ראשון" (שנאמר לפי ר"א שבתשרי נברא העולם).

חלק ב – שינויים פיזיים בשופר

(משנה ו3 ברייתות)

א. שופר שנשבר –

A. נסדק –

  1. במשנה – נחצה לשניים
    נשבר לרוחבו או לאורכו והדביק – פסול
    (רש"י – שזה שני שופרות, ובתוס יש סיבות אחרות).
  2. בברייתא ג – נסדק בלי שנשבר לשניים –

לכל אורכו – פסול,

ל(כל) רוחבו – אם עדיין יש שיעור שופר – כשר.

(רשב"ג – שיחזיק בידו ויראה לכאן ולכאן).

B. ניקב וסתמו – אם מעכב (משפיע על הקול) – פסול.

ירושלמי – אם לא תיקן – כשר.

אם תיקן – אם ההדבקה משפיעה על החור פסול, שאז זה כתוקע בשני שופרות או בשופר ודבר נוסף.

ברייתא ג (לפי התוס')

אם לא מעכב – כשר בכל מקרה,

אם מעכב –

ת"ק – בכל מקרה פסול,

ר' נתן – במינו כשר, שלא במינו – פסול.

רי"ח – תלוי אם נשאר רוב, ויש שתי גרסאות למה התייחס –

  1. לחומרא –

שלא במינו – פסול תמיד,

במינו – כשר רק אם נשאר רוב.

  1. לקולא –

במינו – כשר תמיד,

שלא במינו פסול רק אם לא נשאר רוב.

ב. קיצר או גירד –

ברייתא א – כשר, כל עוד נשאר כשיעור.

ברייתא ב – בגירוד כשר גם מבפנים וגם מבחוץ.

ג. ציפהו זהב (ברייתא א + ג)

ברייתא א –

במקום הנחת הפה (בעובי) פסול (תוקע בזהב ולא בשופר / הפסק).

שלא במקום הפה – תלוי (לפי הכס"מ)

            מבפנים – פסול

            מבחוץ כשר, רק אם לא שינה את קולו.

ד. שופר בתוך שופר (ברייתא א+ב) –

אם שמע קול פנימי – יצא,

אם קול חיצון – לא יצא

(ריטב"א – שהחיצוני ארוך יותר מאחד הצדדים כך שיש שלב שרק הוא משמיע קול,
תוס' – שהחיצון רחב יותר והקול עובר גם בין שני השופרות).

ה. ברייתא ב – הפכו ותקע בו – לא יצא

            רב פפא – אם הפכו כמו כשפושט חולצה – ודאי פסול,

            אלא אפילו שהרחיב את הצר וקיצר את הרחב – פסול.

                        ("והעברת שופר" כדרך שמעבירו מהבהמה כשקוצץ ממנה השופר (ריטב"א)).

ו. ברייתא ג – כל הקולות כשרים (דק, עבה וצרוד).

ז. שלחו לאבוה דשמואל – קדחו חור כשר, גם בחלק הזכרי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.