שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים יג

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף יג

(יג. 2+ עד יד. במשנה)

א. זמני איסור חמץ – כמי ההלכה

הדעות:

 

1

2

3

4

5

6

7

 

מותר מדאורייתא

איסור דאורייתא

ר"מ

אוכלים

אסור מדרבנן

ר"י

אוכלים

לבהמה

ר"ג

אוכלים

תרומה

רב נחמן – הלכה כר"י.

שאלה – למה לא כר"ג?

  1. הרי המשנה בדף כא. היא סתם משנה כר"ג.

(תחילה הגמרא שואלת שהיא כר"מ, אולם הגמרא שם מעמידה כר"ג).

  1. ר"ג הוא "מכריע" במשנתנו,
    כי לגבי חולין שזה רק עד 4 – ר"י כמותו.
    ולגבי תרומה שזה עד 5 – ר"מ כמותו.

דחיות

  1. כיון שהם לא התייחסו לתרומה, אינו נחשב מכריע.
  2. יש תנאים כר"י:
  3. ר"א בן יהודה איש ברתותא –
    לגבי ערב פסח שחל בשבת,
    שמבערים את החמץ בערב שבת.

לגבי חמץ תרומה טהורה  –
ר"א בן יהודה – מבער, מלבד מזון שתי סעודות לשבת, שיאכל עד השעה הרביעית.
חכמים – משאיר לשבת עצמה כי אולי ימצא כהנים להאכילם, ואז נותן לכלבים או מבטל.
ונפסק כר"א לגבי הביעור, ולכאורה גם לגבי הזמן.

דחיית רב פפא – הפסיקה היתה רק לגבי הביעור ולא לגבי הזמן.

(יג. שליש תחתון)

  1. רבי

לגבי אדם ששמר על חמץ, והחמץ התחיל להתקלקל מעכברים, והיה ערב פסח,[1]
והדין הוא שצריך למוכרו,
אולם אם ימכור עכשיו יקבל מחיר נמוך.
ורבי אמר לו לחכות כמה שיותר, ואז בשעה החמישית למכור.

ומכרו לגויים (כפי שרב יוסף העיד ממסורת (חת"ס)),

מכאן שהשעה החמישית כבר אסורה ליהודים, אך עדיין מותר בהנאה ובמכירה לגויים.

הערות:

  • עקרונית ניתן היה להבין שהורה לו למכור ליהודים,
    (ובכ"ז לא מכר לעצמו משום החשד),
    אך המסורת של רב יוסף היתה שאמר לו למכור לגוי.
  • על עצם המכירה,
    במשנה ב"מ לח יש מחלוקת אם המפקיד מוכרם או לא,
    אולם כאן מוכרם לכו"ע כי זה יותר מכדי חסרונם.

(יג: 3+)

חלק ב – שתי החלות של ר"י

א. על גג האיצטבא (הגג שמעל העמודים), ולא על גב האיצטבא (על העמוד שעליו יושבים).

ב. שתי חלות תודה פסולות –

  1. A. האם היו פסולות

לגירסת משנתנו  היו פסולות,

רש"י – כדי שלא יפסלו חלות כשרות על ידי זה שיצטרכו לשרוף אותם בשריפת החמץ.

לגירסת ר"א – היו כשרות,

תוס' – הורידו אותם כמה דקות לפני סוף השעה החמישית והספיקו לאוכלם.

 

  1. B. איך נפסלו? ("אמאי פסולות")
  2. נפסלו בלינה

הובאו בי"ג, והיו המון לחמים, ולא הספיקו לאכול את כולם ולכן היו שנפסלו בלינה בבוקר.

  1. הלחם לא נפסל, אלא דם הקרבן נשפך.

ואז מצד אחד אי אפשר לאכול את החלות וגם אי אפשר לפדותם, ולכן שמו אותם כסימן.

(וגם לר"א בר"ש, כיון שהדם ניתן בכלי – כנ"ל).

ג. אבא שאול – היה סימן אחר עם שתי פרות.

 

 

[1] לא ברור לי מה קלקול העכברים מוסיף לסיפור, הרי ממילא צריך למכור כי עוד מעט יאסר מדין חמץ.

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

8 תגובות

  1. שלום,
    בסיכום דף י״ג, בדחיות לשאלה למה לא כר״ג,
    סעיף II.2 צריך להיות ״יש תנאים כר״י״ (ולא כר״ג כפי שנרשם).
    יישר כוח גדול על זיכוי הרבים!
    תודה רבה.

  2. יש להעיר בתמלול של השיעור שורה 119 במקום אמאי פסולות כתוב על מאי פסולות.

    ולהעיר שבצל"ח אכן מבאר את ק' הגמרא כפשוטה אמאי פסולות ולא כשרות.

  3. RE: הדף היומי – פסחים יג
    יאיר – כנראה דלגת על המילים בסוף הדף
    "תנא משום רבי אלעזר אמרו כשירות" ואת דברי התוספות על זה.

    רב אורי – בקשר להערה 1 מה מוסיף קלקול העכברים לסיפור חשבתי שתי דרכים:
    א- שהמקום עליו היה מונח הפקדון היה קנוי או מושכר לבעל הפקדון כך שיוחנן חקוקאה לא היה מתחייב עליו בבל יראה ובל יימצא אם לא שנקבוהו העברים והיה מבצבץ ויוצא החמץ לרשות שלו, ולכן נאלץ לטפל בזה שלא יתחייב בב"י וב"י. ולפי"ז ייתכן שלא ניתן ללמוד חיוב על מפקיד למכור חמצו של נפקד באופן שהמפקיד בעצמו אינו מחוייב לבערו.
    ב- ייתכן שזה היה סברת טעות מיוחנן חקוקאה שקלקול העכברים מחייבו להציל הפקדון, ולא חשב שמחמת איסור חמץ צריך למכור. ורבי לא גילה לו טעותו (שאם באמת היה נחסר מחמת העכברים יותר מכדי חסרונו לא היה רבי אומר לו להמתין) ומשום כך אמר לו סתם "המתן" עד שהגיע שעה חמישית וצוה לו למכור לנכרים וכמבואר.

    1. RE: RE: הדף היומי – פסחים יג
      תודה,
      לא התכוונתי שיצטרך למכור מדין ב"י וב"י,
      אלא מהדין של להציל את הפיקדון עצמו שלא יהפוך לאיסור הנאה ואז יהפוך לחסר ערך (הרבה יותר נזק ממה שהעכברים יעשו לו).

  4. טעות בתרשים בדף יג
    אורי מה שלומך, התרשימים מצויינים ומסדרים את החומר בראש. כמובן שצריך עוד לחזור אך זה מצוין יישר כח והמשך כך.
    רק הערה בדף יג בתרשים כתבת "יש תנאים כר"ג" והכונה שלך הייתה יש תנאים כר"י.
    כמו כן הערה יותר עקרונית לענ"ד אין שתי גירסאות במשנה האם התודות פסולות או כשרות. יש גירסא אחת מוסכמת על כולות והיא "תודות פסולות" אלא שר' ינאי מסביר שהם נקראו פסולות בגלל פסול בתהליך ההקרבה ולא בחפצא של הקורבן וזאת בניגוד לר' חנינא שהיה פסול בתודה עצמה בגלל הלינה

    1. RE: טעות בתרשים בדף יג
      הכוונה היא שלגירסת ר"א בסוף עמוד ב מדובר בחלות כשריות לגמרי. אתה צודק לגמרי לגבי ר' ינאי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.