שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים קיז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף קטז

(קיז. 1+ עד קיז: במשנה)

חלק א – ההלל

שלב א. הללויה (וניסוחים נוספים)

דיון 1. הללויה – מילה אחת או שתיים

אם זה מילה אחת יש שתי הבנות: 1 – ריבוי היללולים. 2- הסוף נובע משם ה' אך אינו שם בפנ"ע.
(נפק"מ – לכתוב בשורה אחת, ומותר למוחקה כי אין שם ה').

 

רב חסדא-רי"ח

רב

רבה

ריב"ל

הללויה

1

2

2

1 – הילולים הרבה
2 – שם ושבח בבת אחת
(או שהכוונה 1).

כסיה

1

1

2

 

ידידיה

1

2

2

מרחביה

תיקו

1

1

 

דיון 2. הללויה – סוף פרק או תחילת פרק? (קיז. 😎

(כשמופיע פעם אחת בין שני פרקים).

א.      המחלוקת –

רב חסדא – סוף (כך להלכה),

רבה בר"ה – התחלה.

            רב חנין בר רב כתב באמצע (ספק).

ב.      חמישה פרקים שבהם כולם מודים שזה התחלת הפרק הבא (למשל בסוף "אשרי").

ג.       תלייה במחלוקת תנאים (חזרה למשנתנו לנושא של ליל הסדר)

עד היכן אומר הלל בליל הסדר –

 

במשנה – מציינים את הסוף

בברייתא – מציינים את ההתחלה של הבא (לא כולל)

ב"ה – 2 מזמורים

עד "חלמיש למעינו מים"

עד "לא לנו".

ב"ש – מזמור 1

עד "אם הבנים שמחה" – ועד בכלל.
(ולא כתוב "הללויה")

עד "בצאת ישראל" – ולא עד בכלל.

(ולא כתוב "הללויה")

יוצא מהניסוח בב"ש

הללויה שייך ל-2, לכן ציין את סוף ה-1 כדי להשמיע זאת.

הללויה שייך ל-1, לכן ציין את תחילת ה-2.

 

שלב ב. תקנת ההלל ואמירתו

1. מתי אומרים אותו –

ר"י שמואל בהתחלה, ובהמשך חכמים בברייתא ג – כל פרק ופרק (ברגלים), ועל כל צרה וצרה, וכשיוושעו מהצרות.

 

2. מי תיקן/אמר את ההלל?                                

ר"י-שמואלהנביאים ביציאת מצרים

ברייתא א

            ר' אלעזר ברי"ס – משה וישראל כשעלו מן הים,

            חבריו – דוד המלך.

                        דחיית רי"ס (אביו של ר"א) –

  1. 1.לא סביר שעד דוד עשו פסח ולולב במקדש בלי הלל.
  2. 2.בתהלים יש קללה לעובדי ע"ז, לכן סביר שנתקן ביציאת מצרים, ולפני תקופת דוד שבה כבר עבדו ע"ז (פסל מיכה).

ברייתא ג(קיז. שליש תחתון)

ההלל נאמר בשעת צרה, והתפללו "לא לנו ה'" ורוח הקודש ענתה "למעני למעני אעשה" (ישעיהו).
לרש"י
(בניגוד לרשב"ם) הדעות הבאות לא חולקות לגבי מתי תוקן ההלל, אלא מביאות הזדמנויות שונות שבהן הוא נאמר.

            ר"א – משה וישראל כשעמוד על הים וחששו שהמצרים יעלו אחריהם.

            ר"י – יהושע בן נון במלחמה עם מלכי כנען,

            ר"א המודעי – דבורה וברק במלחמת סיסרא.

            ראב"ע – חזקיה כשעמד עליהם סנחריב,

ר"ע – חנניה מישאל ועזריה כשרצה נבוכדנצר להורגם על שלא השתחוו.

רי"ס הגלילי – מרדכי ואסתר כשעמד עליהם המן.

            וחכמיםנביאים תיקנוהו, על כל פרק ופרק, צרה וצרה וגאולה מצרות.
                                (לא ברור היחס בין חכמים לשאר).

 

 

שלב ג. השלמות

1. מי אמר את תהילים?

ברייתא א – ר"מ – דוד ("כלו תפילו דוד בן ישי" (עב) – "כל אלו".

ואמנם יש מזמורים שאחרים חיברו, וכמו שראינו גם לגבי הלל לפי חלק מהדעות, אך דוד התקינם בספר תהילים וקבע את הנוסח הסופי.

2. כנגד מי תיקן דוד את תהילים?

ברייתא ב

ר"א – כנגד עצמו,
ר' יהושע – כנגד הציבור (התנבא על הגלות),
חכמים – בלשון יחיד – על עצמו, רבים – ציבור.

 

3. לשונות שונים בתהילים (קיז. באמצע, בברייתא ב)

למנצח בנגינות – לעתיד לבוא,

משכיל – נאמר לתורגמן שאמרם לרבים,

לדוד מזמור – קודם רוח הקודש ואז שירה

מזמור לדוד – קודם שירה ואז רוח הקודש

            מכאן שאין שכינה שורה אלא מתוך שמחה,

            וכן אצל אלישע – "והיה כנגן המנגן, ותהי עליו יד ה'".         

(וגם ב"לדוד מזמור" קדם לזה דבר שמחה).

                        ר"י-רב – גם לימוד תורה צריך להיות מתוך שמחה.

                                    והרי רב אמר שצריך אימה ומרירות כשיושב לפני הרב ("שפתותיו מור עובר")?

  1. 1.תלמיד – מרירות, רב – שמחה.
  2. 2.בהתחלה שמחה, אח"כ אימה (כרבה שהתחיל במילתא דבדיחותא).

 

(קיז: שליש עליון)

חלק ב – ניסוחים שונים בתפילות שונות

א. הבדלי ניסוח בנושאים דומים

 

עבר – הודיה

הווה/עתיד – בקשה

1. גאולה

ק"ש והלל – גאל ישראל

תפילה – גואל ישראל

2. קדושה

קידוש בשבת – "אשר קידשנו במצוותיו ורצה בנו".

בתפילת שבת – "קדשנו במצוותיך".

החזרת מלכות דוד

בברכת ההפטרה האחרונה חותמים – "מגן דוד",
אמנם גם כאן זה בקשה, אך חותמים מגן דוד בגלל שה' הבטיח לו (שמ"ב ז ט) – "ועשיתי לך שם גדול כשם הגדולים אשר בארץ" (כמו "מגן אברהם").

בתפילה – "מצמיח קרן ישועה" – בקשה.

 

ב. ברכת אבות

(אגב הנ"ל, קיז: באמצע)

הסבר הזכרת האבות בתחילת התפילה –

            "ואעשה אותך לגוי גדול" – אלקי אברהם,
"ואברכך" – אלקי יצחק,
"ואגדלה שמך" – אלקי יעקב,
"והיה ברכה" – בך חותמים "מגן אברהם".

 

(קיז: אחרי האמצע)

ג. חתימת הברכה בקדושת היום

סבי דפומדיתא –

            יו"ט – מקדש ישראל והזמנים (מזכירים את ישראל כי הזמן תלוי בהם),

            שבת – מקדש השבת (לא מזכירים את ישראל כי שבת קביעא וקיימא).

רבא –

            בקידוש – כנ"ל.

בתפילה – מקדש ישראל – לכבוד הציבור
(עיקר התפילה בציבור, למרות שאפשר גם ביחיד, בניגוד לקידוש שעיקרה ביחיד).

למעשה – מסופר על רבים שהתפללו כסבי דפומפדיתא, וכן להלכה.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.